Pornita ca o afacere de familie de catre Jihad si Johhny Jabra, doi frati de origine libaneza, Supreme Group a deschis prima unitate de productie in anul 1992, avand ca obiect de activitate procesarea cafelei. Ulterior, grupul a intrat pe piata ciocolatei dupa vanzarea in 2001 a marcilor de cafea catre Kraft Foods.

“Abia iesisem din perioada regimului comunist, ce omorase tot ce insemna concurenta si inovatie. In Romania acelor vremuri existau dificultati in orice aspect, de la cel logistic, la aprovizionare la aspecte fiscale”, isi aminteste Jihad Jabra (foto).

Un moment dificil pentru business-ul pe care l-a fondat a fost perioada 1996-1997, cand statul a adoptat o serie de masuri legislative ce au afectat profund majoritatea afacerilor. “Eram aproape de un colaps economic, aveam probleme fiscale grave, moneda nationala s-a devalorizat cu 30% intr-o perioada de doar 2-3 saptamani. Am fost in pierdere, nu aveai ce sa faci”, spune Jabra.

Cu toate acestea, nu s-a gandit niciodata sa se retraga definitiv din mediul de afaceri romanesc. “Vedeam de la un an la altul o imbunatatire a filosofiei de business. Fiecare schimbare a fost ca o picatura de incurajare ce ne-a convins sa ramanem in Romania si sa continuam sa dezvoltam afacerea. Oamenii au inceput sa aiba mai mult contact cu Europa, aveau voie sa paraseasca tara, sa calatoreasca”, afirma proprietarul Supreme.

Momentul 2008 i-a prins pregatiti, cu investitii finalizate in zona de productie, astfel incat compania nu a recurs la reduceri drastice de personal sau optimizari majore de costuri.

“Deja cand a ajuns criza in Romania noi eram eficienti si nu am facut niciun fel de concediere masiva. Nu am redus salariile, au ramas la nivelul anului 2008, nu am mai angajat. In schimb, am micsorat bugetul alocat training-urilor care nu erau o urgenta majora. Eram fortati sa gandim altfel. Un lucru bun pe care l-a adus aceasta criza a constat in faptul ca i-a obligat pe manageri sa gaseasca alternative pentru a opera mai eficient”, declara Jihad Jabra.

In prezent, grupul Supreme are aproximativ 800 de angajati. Din Supreme Group fac parte diviziile Supreme Chocolat (productie dulciuri), Supremem Imex (productie cafea) si SDN Trading (firma de distributie).

De asemenea, o alta solutie de optimizare a costurilor a reprezentat-o externalizarea anumitor servicii, printre care cele de IT.

Un magnet pentru consumatorul fidel concurentei

Supreme Chocolat a raportat anul trecut o cifra de afaceri de 19,58 mil. eur (82,95 mil. lei) si un profit estimat de 425.000 euro (1,8 mil. lei). Pentru acest an, Jihad Jabra vrea sa majoreze veniturile companiei prin relansarea principalelor branduri de ciocolata din portofoliu. Astfel, Supreme a alocat un buget de investitii de 2,5 mil. euro in rebrandingul Primola, Anidor si Novatini, respectiv in campania de comunicare.

“A venit momentul sa fim iarasi in topul preferintelor consumatorului. Am inceput cu imbunatatirea retetelor si a imaginii produselor, de la ambalaj la modul de asezare la raft, pozitionare de pret, comunicare. Tot ce reprezinta o ecuatie castigatoare fata de concurenta”, spune Jabra.

In opinia sa, “batalia” pe piata ciocolatei din Romania, estimata la 250 mil. euro, se va concentra anul acesta pe castigarea consumatorului “fidel” concurentei.

“Anul acesta pietele nu vor avea substanta sa creasca, va fi batalia mai mare pe consumator, pe «recrutarea» acestuia de la concurenta. Ne propunem sa crestem anul acesta din activitatile pe care le facem. Nu cred ca piata va scadea, cred ca vom vedea stagnare. Suntem norocosi daca avem o crestere de 1% pe piata ciocolatei, nu ma gandesc la mai mult. Nu exista indicii ca lucrurile sa mearga intr-o alta directie”, crede oficialul Supreme.

Campania de comunicare a rebrandingului Primola si Novatini se va concentra pe TV, online si sampling, prin care compania urmareste sa atinga aproximativ jumatate de milion de consumatori.

Pe de alta parte, Supreme Chocolat intentioneaza sa isi dubleze in acest an cota detinuta de exporturi in cifra de afaceri. In prezent, exporturile reprezinta aproximativ 5% din cifra de afaceri a companiei.

In acest sens, Supreme Chocolat a demarat campania de comunicare a noului “look” al produsului Primola si in Bulgaria, una dintre cele mai importante piete de desfacere pentru companie, tinta fiind transformarea acestui brand intr-unul regional.

In prezent, produsele Supreme sunt exportate in peste 20 de tari, printre care Ungaria, Cehia, Slovenia, Croatia, Serbia, Danemarca, Italia.

“Trebuie sa producem si sa exportam. Cred ca exporturile reprezinta un semn al maturitatii economiei. Tot ce facem acum nu are valoare adaugata foarte mare. Adevarata valoare adaugata vine din idei creative, din lucruri cu care poti sa concurezi, care au cultura si diferentiere. Avem atuuri ca orice alta tara. In loc de tonele de taxe pe care le platim vrem sa avem posibilitatea sa investim acesti bani in training, in inovatie, in tehnologii, sa pot sa-mi pregatesc oamenii sa fie mai competitivi. Vorbim de cresterea valorii oamenilor. Statul ar trebui sa imi faciliteze posibilitatea de a exporta in alte tari, prin acorduri. Toata lumea poata sa aduca produse in Romania, noi nu putem face la fel. De ce? Pentru ca autoritatile dorm”, afirma Jabra.

De asemenea, fabrica Supreme din Bucuresti a incheiat un parteneriat cu un jucator din retail pentru productia de ciocolata marca proprie. Supreme are un astfel de partenetiat si in domeniul cafelei cu lantul de magazine Tesco.

Cresterea afacerilor prin achizitia unui alt jucator din piata nu reprezinta un obiectiv pentru Supreme. Producatorul declara ca nu are un interes direct pentru o posibila achizitie a operatiunilor Cadbury in Romania, in proces de vanzare in urma preluarii producatorului britanic de catre Kraft Foods.

In prezent, consumul de ciocolata este de 2 kg per capita in Romania, unul dintre cele mai scazute din Uniunea Europeana. Cei mai importanti jucatori sunt Kraft Foods, Cadbury si Supreme Chocolat.

Criza ne-a facut cu 20-30 de grade mai deschisi la idei noi

In opinia reprezentantului Supreme, romanii vor ajunge din nou la situatia economica din 2008 abia dupa 5-7 ani.

“Cu cat urci si te uiti in jos este foarte dur. Romanii vor plati factura adusa de criza si nu stiu cum vor reactiona pe termen lung. A fost un soc psihologic fantastic. In afara de faptul ca am ajuns la un anumit nivel conteaza foarte mult si viteza cu care s-a realizat acest lucru, care a fost extraordinar de rapida. Criza va face un consumator mai destept. Inainte consumatorul era cu mana dreapta pe raft si cu cealalta pe cos. Acum este cu amandoua pe produs, se uita de doua ori pana sa il cumpere”, considera Jihad Jabra.

Un alt aspect pe care l-a modificat criza financiara a fost schimbarea de mentalitate si a modului de actiune. “Oamenii gandesc altfel, vad alternative. Inainte erau incapatanati, criza i-a facut sa fie cu 20-30 de grade mai deschisi la idei noi, la lucruri de calitate. De asemenea, piata muncii s-a schimbat, oamenii erau ca albinele, zburau de la o floare la alta, acum toata lumea prefera sa-si construiasca cariera intr-un singur loc”, adauga Jabra.

Sah mat: Kraft cumpara Cadbury. Ce se va intampla cu afacerile din Romania?

Sah mat: Kraft cumpara Cadbury. Ce se va intampla cu afacerile din...