Germanii au reusit depaseasca pragul de un miliard de euro investiti pe piata locala, dupa ce in doar o saptamana au inaugurat un magazin Real in zona Policolor din Capitala, urmat de primul magazin Metro Punct, din Satu Mare, locatie adresata exclusiv micilor comercianti, si de magazinul Metro Cash&Carry, aflat tot in zona Policolor.

Investiile totale in deschiderea celor trei unitati se ridica la 38,8-43,8 mil. euro, potrivit datelor furnizate de reprezentantii celor Metro. Cea mai mare suma, respectiv 22,8 mil. euro, a fost alocata in hipermaketul Real, in vreme ce Metro Punct a necesitat o investitie de doar un milion de euro.

Grupul german are 51 de magazine in Romania, din care 25 de Metro Cash&Carry, 25 de hipermarketuri Real si o unitate Metro Punct. Investitiile pe care le-a alocat grupul in dezvoltarea retelei Real se ridica la 555 mil. euro, cu peste 50 mil. euro mai mult decat investitiile totale in extinderea Metro Cash & Carry.

In perioada 2006-2009 grupul a incetit ritmul de expansiune al Metro Cash & Carry, dar a mizat pe extinderea lantului de hipermarketuri. Anul trecut, Metro nu a inaugurat nicio unitate de tipul cash & carry, dar a deschis patru magazine Real.

Ultimul magazin Metro Cash & Carry din Romania, si singurul care va fi inaugurat astazi, a fost deschis astazi in zona Policolor, in urma unei investitii de 15-20 mil. euro.

Magazinul are o suprafata de vanzare de 8.300 de metri patrati si numara 251 de salariati.

Germanii ar putea sa mai investeasca anul aceasta, dar in deschiderea de magazine de mici dimensiuni, de tipul Metro Punct.

“Avem o strategie clara de extindere, iar daca lucrurile merg asa cum ne dorim, in 2-3 luni este foarte probabil sa aveti o noua surpriza. Conceptul de Metro Punct este o consecinta a nevoilor anumitor clienti, care aveau probleme in a ajunge la magazinele Metro de mari dimensiuni, din cauza traficului si a infrastructurii. Practic, prin aceste magazine vrem sa crestem frecventa vanzarilor catre micii comercianti”, afirma Dusan Wilms, directorul general al Metro Cash & Carry Romania.

Oficialul companiei nu vrea sa mentioneze cate magazine de mici dimensiuni va mai deschide anul acesta Metro in Romania, dar precizeaza ca, in functie de cerintele pietei, vor fi deschise noi unitati.

“S-ar putea sa fie loc de inca 20 de magazine Metro daca Romania ajunge la nivelul Frantei in ceea ce priveste gastronomia. In trecut, strategia de extindere a grupului era foarte clara, iar lucrurile au mers firesc. Acum, cand competitia a crescut, trebuie sa vedem de ce anume are nevoie piata. Daca se dezvolta foarte mult segmentul de HoReCa, deschidem magazine in acea directie, iar daca se inregistreaza o crestere a segmentului de mici comercianti, ne orientam astfel”, subliniaza Wilms.

Strategia companiei vizeaza ca pana la sfarsitului lui 2011 20% din portofoliul de produse alimentare sa fie branduri proprii.

Mai mult, retailerul isi propune sa ofere consiliere micilor comercianti pentru a-i ajuta sa-si pastreze afacerile in contextul crizei si al competitiei lansate de supermarketuri.

“Comertul de proximitate va supravietui multi ani de acum inainte. Insa micii comercianti au nevoie de ajutor pentru a rezista”, mentioneaza Wilms.

In momentul de fata, Metro Cash & Carry are circa 6.000 de salariati in cele 25 de locatii din Romania, fiind posibil ca numarul angajatilor sa creasca in perioada urmatoare.

“Anul acesta, noi vedem o sansa foarte mare in ceea ce priveste recrutarea de personal calificat pentru ca, pe fondul crizei, a devenit mult mai simplu sa aduci pe cineva bun, decat se intampla in urma cu trei ani, de exemplu”, spune Wilms.

Compania a renuntat anul trecut la 800 de salariati, potrivit informatiilor publicate de catre grupul german.

“Nu am concediat efectiv oameni, ci ne-am reorganizat pentru a corespunde cerintelor pe care le-am avut in diferite locatii. O parte din cei care au plecat avea contracte semnate pe o perioada determinata si am decis sa nu le prelungim acele contracte”, a mai spus Wilms.

Cifra de afaceri totala a diviziilor Metro Group in Romania a fost anul trecut de 1,897 miliarde euro, in scadere cu 10,7% fata de anul anterior, cand a raportat 2,126 miliarde euro, din cauza deprecierii leului in raport cu euro si contractiei consumului pe fondul crizei economice mondiale.

Din totalul de 1,897 miliarde de euro, vanzarile Metro Cash & Carry au reprezentat 1,226 miliarde euro, iar cele raportate de divizia de hipermarketuri au fost de 0,671 miliarde de euro.

Metro Group este unul dintre cei mai mari retaileri la nivel mondial, ajungand la vanzari totale de peste 65 de miliarde de euro. Compania opereaza in jur de 2.100 de magazine in 33 de tari, in care lucreaza peste 290.000 de angajati.