Fie ca este vorba despre marii comercianti alimentari precum Metro, Carrefour sau Real anunturile privind scutirea clientului de "greutatea" cresterii TVA de la 19% la 24% se refera doar la produsele promotionale, putini fiind aceia care au decis sa suporte majorarea.

Astfel, Metro Cash&Carry a anuntat ca va compensa marirea TVA doar pentru produsele promotionale cuprinse in cataloagele din perioada 1 - 14 iulie 2010.

“Am introdus un sistem de compensare a majorarii TVA pentru produsele aflate la promotie. In ceea ce priveste celelalte produse, vom aplica intocmai legea care prevede cresterea TVA la 24%, astfel incat toate produsele se vor majora teoretic cu 5%, ceea ce inseamna, la un calcul matematic, o crestere reala de 4,04%”, au explicat pentru Wall-Street oficialii Metro Cash & Carry.

Carrefour a decis de asemenea sa nu modifice preturile in cazul produselor care sunt incluse in ofertele promotionale aferente perioadei 1-12 iulie. “Carrefour face acest lucru pentru a proteja puterea de cumparare a clientilor in perioada imediat urmatoare”, au precizat oficialii retailerului.

In mod similar, Real Hypermarket nu va schimba preturile in cazul produselor "la oferta" in intervalul 1-14 iulie. De asemenea, va fi pastrat si programul prin care 300 de produse de baza isi vor mentine pretul de prim nivel.

Oficialii Billa au decis sa nu creasca preturile pentru 1.200 de produse de baza, dintre care 330 sunt articole sub marca proprie Clever.

"Pentru produsele care au suferit mariri incepand cu 1 iulie, procentul nu depaseste 5%, adica exact procentul cu care s-a modificat TVA", a spus pentru Wall-Street Sabin Fane, director de marketing in cadrul companiei.

Retailerul francez Interex, prezent pe piata romaneasca prin 12 magazine, va suporta diferenta de TVA pentru toate produsele aflate in promotie, dar doar pana la 30 septembrie.

Emag.ro, cel mai mare magazin online din Romania, a gasit o alta solutie pentru a amortiza socul scumpirilor. Retailerul electro IT ofera clientilor posibilitatea de a recupera diferenta de TVA de 5 puncte procentuale, dar numai daca acestia completeaza un formular online cu detaliile unei facturi emise dupa 1 iulie.

Prin acest formular, clientul obtine un voucher de cumparaturi egal cu 5% din valoarea achizitiei, acesta putand fi utilizat doar daca fac o comanda ulterioara de cel putin 300 de lei.

"Stim foarte bine ce inseamna pentru fiecare cresterea TVA, mai ales in actualele conditii si am analizat toate optiunile pentru a depasi acest prag psihologic si economic. Vom oferi tuturor clientilor posibilitatea de a primi inapoi diferenta de TVA de la 1 iulie pentru a folosi aceasta diferenta in cazul altor achizitii", a declarat Radu Apostolescu, director de marketing in cadrul Emag.ro.

Ce retaileri nu vor modifica preturile?

Pana in momentul de fata, niciun retailer din comertul cu dominanta alimentara nu a anuntat ca va pastra aceleasi preturi la toate produsele. In schimb, retailerul de mobila IKEA Romania a hotarat sa suporte majorarea TVA in cazul tuturor produselor.

"Absorbirea majorarii TVA cu 5 puncte procentuale incepand de la 1 iulie va insemna pentru noi un cost suplimentar, pe care am ales sa il suportam in locul consumatorului. Absolut toate preturile produselor din magazinul IKEA vor ramane neschimbate", a declarat Cornel Oprisan, retail manager in cadrul companiei.

Managerii lantul de magazine de decoratiuni interioare Bam Boo au anuntat, de asemenea, ca majorarea TVA va fi suportata de companie.

"Am decis sa nu crestem preturile produselor si, mai mult decat atat, oferim in aceasta perioada promotii la oferte speciale la gamele semnificative de produse", a declarat Violeta Moisa, director de marketing la Bam Boo.