Toti turistii vor fi mai bine protejati in cazul in care agentiile de turism de la care si-au cumparat vacantele intra in insolventa. Nu si in Romania, unde de la 1 iulie ar fi trebuit sa intre in vigoare o directiva europeana privind garantarea pachetelor turistice. Abia pe data de 2 iulie, Ministerul Turismului a pus in dezbatere publica proiectul de OUG privind garantarea pachetelor de servicii de calatorie si serviciile de calatorie asociate. Dragos Anastasiu, vicepresedintele ANAT, a atras atentia ca turistii vor fi despagubiti integral numai in anumite conditii.

Turistii care cumpara pachete turistice care includ doar cazare si masa, fara transport sau un alt serviciu asociat, nu vor putea fi despagubiti, dupa ce Directiva UE 2015/2302 privind pachetele de servicii de calatorie si serviciile de calatorie asociate va fi transpusa in legislatia nationala.

"S-au creat niste asteptari in piata, nerealiste. Directiva europeana vorbeste despre pachete si servicii asociate. Asta nu inseamna tot ce ofera agentiile de turim in Romania sau din intreaga lume. Nu este tot", a declarat Dragos Anastasiu, vicepresedintele ANAT.

Pachetele turistice care includ doar cazare si mic dejun nu sunt asigurate. Vor fi despagubiti integral doar turistii care aleg pachete cu cazare si transport sau cazare si serviciu de inchiriat masini.

Litoralul romanesc, o saptamana cu mic dejun, nu intra, litoral bulgaresc, o saptamana cu demipensiune, nu intra, Halkidiki, doua saptamani cu pensiune totala, nu intra, daca nu are si a doua componenta, respectiv transportul sau rent a car. Toate aceste servicii, oferite mondial de site-uri si agentii, nu intra in scopul directivei. Deci cine creeaza asteptari ca de maine orice ban platit in avans, oricui, va fi rambursat in intregime, greseste pentru ca, unu, nu intra toate produsele acolo si, doi, nu exista mecanisme

Citeste si:
Grecia si Turcia, cele mai cautate vacante la Targul de Turism 2019
Targul de Turism: mai multi...

Dragos Anastasiu, vicepresedintele ANAT

Acesta atrage atentia ca vacantele interne nu vor fi asigurate prin noua directiva europeana. "Turistii care isi fac vacantele in Romania nu pot fi acoperiti prin aceasta directiva", a completat Anastasiu.

Cu solutii are ANAT? "Noi nu avem alte propuneri decat cele care sunt legale. Propunerea este sa putem asocia garantarea care se face prin polita de asigurare, dar care va rambursa numai o parte din bani, iar restul sa fie facuta printr-un fond mutual pe care sa il creeze ANAT, care sa fie in completare", a explicat Nicolae Demetriade, presedintele ANAT.

Directiva UE: Turistii pagubiti trebuie sa primeasca toti banii

Ministerul Turismului si Ministerul Economiei au pus in dezbatere publica, pe 2 iulie, proiectul de Ordonanta de Urgenta privind garantarea pachetelor de servicii de calatorie si serviciile de calatorie asociate, care stabileste cadrul legal referitor la contractele dintre turisti si companii, in scopul garantarii integrale a pachetelor turistice cumparate de turisti.

Citeste si:
Belarus isi securizeaza granita din cauza turismului la Cernobil
Belarus isi securizeaza...

Vezi AICI proiectul de act normativ

"De 10 ani, incercam sa gasim solutii pentru a respecta directivele europene. Directiva UE 2015/2302 care trebuie transpusa in legislatia romaneasca nu este nimic nou, este o largire a scopului fostei directive, pe care Romania trebuia sa o aplice de acum 11 ani, de cand a intrat in UE. Si fost directiva vorbeste despre rambursarea banilor clientilor atunci cand o agentie de turism intra in insolventa. Pana acum, in Romania, raspunderea a stat pe umerii vanzatorului de vacante, nu a organizatorului de vacante. Acum, se schimba paradigma, raspunderea trece la organizator, si asta este normal, pentru ca este singurul care a facut produsul ala.

Al doilea lucru care se schimba radical este suma de rambursat catre turisti, daca se intampla insolventa. Pana acum limitata era de 40.000 de euro (50.000 de dolari). Acum, directiva spune "toti banii inapoi". Deci, daca un agent incasa 500.000 de euro si intra in faliment fara sa ofere serviciile, din 500.000 de euro se luau 50.000 de dolari si se imparteau proportional la fiecare turist. Acum, potrivit directivei, toti banii trebuie dati inapoi", a explicat Dragos Anastasiu.

In Romania, directiva nu va putea fi aplicata pentru ca lipsesc mecanismele, adica o polita de asigurare si un fond de garantare.

Citeste si:
Unde vede potential de investitii directorul regional al BAT Romania?
Ram Addanki, BAT Romania:...

"Astazi, 5 iulie, ne trezim cu o directiva care trebuia sa intre in vigoare pe 1 iulie, care trebuia sa fie transpusa in legea romana pe 1 ianuarie. Nu avem mecanismele create pentru ca nu am avut procesul de adaptare. Mecanismele inseamna polita de asigurare si fond de garantare. Asiguratorii vor o limita, ei nu pot sa lucreze fara limita. Noi de la inceput am propus sa fie un mecanism combinat: limita X plus un fond de garantare. Fondul de garantare (Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri - n.r.) care a fost si care este al statului roman a disparut din piesaj", a mai spus Anastasiu.

Ar putea creste tarifele vacantelor

In 2016, ANAT a pus pe masa Ministerului Turismului un act normativ care prevede cresterea treptata a plafonului de despagubiri, de la 50.000 de dolari la 150.000 de dolari, 500.000 de dolari, un milion de dolari, doua milioane de dolari, apoi rambursarea integrala.

"Comisia Europeana vine si spune: "E treaba voastra, noi am spus in directiva ca trebuie sa returnati toti banii". Si noi vrem, pentru ca in acest mod agentiile de turism isi pot tine clientii aproape. Lucrurile acestea costa bani. Vor creste preturile pachetelor, pentru ca toti banii pentru asigurari vor fi bagati in pachete. Dar, toata lumea ar fi multumita, chiar daca preturile ar fi ceva mai mari. Se vor scumpi doar pachetele asigurate", a precizat vicepresedintele ANAT.

Discutii fara niciun rezultat intre ANAT si Ministerul Turismului

Presedintele ANAT, Nicolae Demetriade, a declarat ca touroperatorii sunt "foarte ingrijorati" de modul in care directiva UE va fi transpusa in legislatia nationala.

Prin noua directiva se structureaza pe o noua forma de garantare pentru turisti. Suntem foarte ingrijorati de modul in care se va transpune in Romania directiva privind garantarea in situatie de insolvabilitate a agentiilor de turism. In tara noastra nu s-au creat toate premisele pentru ca directiva sa fie transpusa. Din 2015 se tot discuta despre garantarea pachetelor turistice, iar pana anul acesta nu s-a intamplat aproape nimic

Nicolae Demetriade, presedintele ANAT

"S-a plecat de la premisa crearii unui fond de garantare al IMM, care ar fi trebuit sa asigure sumele platite de catre turisti in cazul insolventei agentiilor de turism. De trei luni, de cand sunt la conducerea ANAT, a fost dificil sa discut cu Ministerul Turismului si cu ANPC pentru ca, in final, atunci cand nu a mai existat posibilitatea unui monopol din partea Fondul National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri, pentru asigurarea turistilor, Fondul sa se retraga. Si-a declinat participarea la garantarea pachetelor turistice. In aceasta situatie, am ramas descoperiti. Noi am cerut sa nu existe numai plafonul de asigurare, ci sa existe mai multe instrumente de garantare. Dupa ce Fondul s-a retras nu am ramas cu un alt instrument care sa vina si sa raspunda prevederilor Directivei", a mai aexplicat Demetriade.

Reprezentantii ANAT sunt nemultumiti si de faptul ca proiectul pus in dezbatere de catre MInisterul Turismului, pe garantarea pachetelor turistice, nu contine amendamentele propuse de Asociatie.

"Ne exprimam nedumerirea in ceea ce se va intampla in continuare cu aceasta directiva, pentru ca daca se va merge pe acelasi mod de abordare a problemelor, fara sa se tina cont de situatia reala din piata, de problemele pe care le au agentiile de turism, o sa avem mari probleme in a reusi sa convingem turistii ca interesul agentiilor de turism, al ANAT este de a asigura turistii ca nu se vor mai intampla situatii asa cum a fost in trecut, sa plateasca excursii si sa nu le mai ramburseze nimeni banii", a adaugat Nicolae Demetriade.

Acesta a mai precizat ca isi doreste sa faca "curatenie" in interiorul ANAT. "Nu vrem sa mai acceptam compromisuri din partea agentiilor de turism care nu reusesc sa isi dovedeasca solvabilitatea, care nu reusesc sa ne prezinte garantii suficiente ca fac un business sustenabil si corect", a conchis Demetriade.

Citeste si: De la 1 iulie, turistii vor fi mai bine protejati de tepele date de agentii. Ce prevad noile norme adoptate de UE

Sursa foto: Facebook / ANAT

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Turism »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Unde s-ar fi aflat Romania daca Iliescu nu ajungea presedinte?