ANAT catre ministrul Turismului: Ati creat asteptari false turistilor romani si ati defaimat agentiile de turism

Consiliul Director ANAT a transmis o scrisoare deschisa ministrului Turismului, Bogdan Trif, dupa ce acesta si-a prezentat bilantul primelor sase luni de mandat. Reprezentantii ANAT se declara "intristati si revoltati" de faptul ca ministrul Trif a defaimat industria turismului si ii cere oficialului sa isi prezinte scuzele in mod public.

Redam mai jos scrisoarea integrala trimisa de catre Consiliul Director ANAT ministrului Turismului:

"Stimate domnule ministru al Turismului, Bogdan Trif,

Am asteptat si ascultat cu mare interes conferinta de presa de bilant la sase luni a ministerului pe care il conduceti. Am sperat ca ministerul pe care cu totii l-am dorit, cel al Turismului, ne va face sa fim mandri de meseria pe care, cu pasiune, o exercitam.

Rezultatul a fost insa altul: ne-am intristat si ne-am revoltat!

Citeste si:
Care sunt cele cinci propuneri pentru salvarea agențiilor de turism
Care sunt cele cinci...

Am crezut ca veti iesi public si veti multumi sincer celor 2.500 de agentii de turism din Romania pentru ca:

  • In ultimii 28 de ani au trimis milioane de romani in concedii memorabile;
  • In tot acest timp au fost alaturi de turistii lor zi si noapte atunci cand ceva neplacut s-a intamplat;
  • Atunci cand au aparut crize de tot felul peste tot in lume: natura dezlantuita, atentate, crize politice, au gasit solutii pentru siguranta turistilor;
  • Si-au vazut cu maxima seriozitate de treaba si nu au profitat de lipsa de reglementari care sa asigure protectia turistilor, desi statul roman era obligat prin directive europene sa faca acest lucru;
  • Au existat extrem de putine cazuri de insolventa in pofida faptului ca marja de profit in industrie este cea mai mica din economia romaneasca;
  • Atunci cand au fost insolvente s-au mobilizat exemplar, au demonstrat solidaritatea de breasla gasind solutii pentru repatrierea turistilor afectati;
  • Au facut aceasta munca cu multa pasiune si atentie pentru nevoile turistilor lor;
  • De peste 10 ani s-au preocupat permanent de siguranta turistilor lor propunand constant si perseverent solutii legale pentru ca acestia sa fie protejati, in pofida dezinteresului major al autoritatilor din Romania.

Din pacate, dumneavoastra, domnule ministru, ati ales sa defaimati generalizat agentiile de turism din Romania si doar la intrebarea directa a jurnalistilor v-ati adus aminte sa mentionati ca “majoritatea agentiilor de turism lucreaza corect“. Ati ales sa comunicati public ca agentii de turism sunt “smecheri“, ca incaseaza bani in avans de la turisti si ii folosesc in alte scopuri, ca fura turistii romani si ca au profituri mari la care ar mai trebui sa renunte pentru a acoperi costurile garantarii serviciilor turistice.

Ati ales sa creati asteptari false turistilor romani in sensul in care serviciile turistice vor fi garantate 100%, desi stiti foarte bine ca majoritatea serviciilor oferite de agentiile de turism nu se incadreaza in scopul directivei transpuse recent in legislatia romaneasca. Ati ales sa comunicati ca este treaba noastra, a agentiilor de turism, sa gasim solutii de garantare in piata, in contextul in care statul roman a abandonat peste noapte fondul de garantare pentru ca a inteles ca cerintele formulate de dumneavoastra nu sunt realiste si implementabile.

Ati ales sa dezinformati spunand ca in toate tarile din Europa serviciile sunt garantate 100%, desi stiti extrem de bine ca nu este asa. Ati ales sa dati exemplul Germaniei unde garantarea este limitata la un procentaj redus din cifra de afaceri a firmelor de acolo.

Citeste si:
Romania, nominalizata in top 5 cele mai cautate destinatii in 2020
Romania a fost nominalizata...

Domnule ministru, in 28 de ani au fost foarte putine insolvente si intr-o proportie covarsitoare nu au fost cazul de “teapa“, asa cum v-ati exprimat, ci de insolvente “normale“. Cazul OMNIA TURISM nu a provocat pagube de opt milioane de euro ci, dupa cum stiti foarte bine, suma respectiva se ridica la maximum 2,5 milioane de dolari (va poate spune asiguratorul). Firma respectiva era activa de 26 de ani pe piata, iar incidentul s-a declansat prin sinuciderea administratorului si incapacitatea autoritatilor si a justitiei din Romania de a desemna in regim de urgenta un administrator judiciar care sa poata vedea exact ce s-a intamplat. Chiar va imaginati ca cineva da o “teapa“ dupa 26 de ani de activitate in piata si apoi se sinucide???

In toate cazurile de pana acum, dincolo de un numar relativ mic de turisti pagubiti (fata de care ne cerem noi scuze, ca breasla) cei mai pagubiti, valoric, au fost tot operatorii din turism care au platit din buzunar milioane de euro pentru a despagubi clientii sau a-i face sa nici nu simta incidentul.

Acestora ar trebui sa le multumiti si nicidecum sa-i defaimati public pe nedrept.

Toate demersurile noastre din ultimii ani de a gasi solutii pentru garantare pachetelor de calatorie au fost ignorate de autoritati, iar acum dumneavoastra comunicati public ca “agentiile de turism opun rezistenta si se impotrivesc“. Se impotrivesc la ceea ce ele au propus?

Citeste si:
Burcea, Paralela 45: Turismul ar trebui sa devina prioritate nationala
Alin Burcea, Paralela 45:...

Agentiile de turism se impotrivesc modului in care autoritatile, fara niciun studiu de impact, isi imagineaza ca se pot gasi solutii peste noapte la probleme pe care chiar ele le-au ignorat. Se impotrivesc unor solutii aberante de tip “cont fiduciar“ pentru ca acestea distrug toate agentiile mici si mijlocii care sunt cronic subfinantate si necapitalizate suficient pentru ca, asa cum ati afirmat corect de aceasta data, au supravietuit intr-o industrie salbatica si haotica.

Au facut-o insa cu fruntea sus in fata a milioane de oameni pe care cu cinste si corectitudine i-au servit!

Stimate domnule ministru, Bogdan Trif, industria agentiilor de turism din Romania asteapta scuzele dumneavoastra. Industria asteapta multumiri pentru ca s-a comportat corect si s-a mentinut curata in pofida lipsei actiunii statului roman timp de 28 de ani. Evident ca nu exista nicio padure fara uscaciuni, dar acest lucru nu permite nimanui sa o defaimeze la modul general.

Dorim sa va aducem aminte ca dincolo de preocuparea noastra comuna de a proteja turistii romani, Ministerul Turismului are obligatia de a sprijini si nu defaima industria pe care o gestioneaza.

Cu maxima tristete,
Nicolae Demetriade, presedinte ANAT
"

Citeste si: ANAT: Proiectul privind garantarea pachetelor turistice va duce la scumpirea vacantelor

Sursa foto: Agerpers / Simion Mechno

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri