Desi cateva organizatii incearca sa sprijine astfel de initiative si desi avem deja cateva exemple de succes, lucrurile nu par inca a functiona la parametri optimi. Motivele principale pentru aceste rezerve tin de lipsa investitorilor web din Romania si de lipsa unui cadru formal care sa faciliteze activitatea antreprenorilor online.

In ciuda acestor piedici unanim recunoscute si indelung criticate si, in ciuda departarii evidente de cele doua mari centre ale web-ului global – Silicon Valley si Londra – Romania a demontrat ca are potentialul necesar pentru a dezvolta start-up-uri web cu impact real pe piata internationala.

Competitia europeana de start-up-uri web Seedcamp s-a dovedit a fi ocazia perfecta pentru antreprenorii din Romania pentru a se remarca pe scena internationala a antreprenoriatului online. Reshma Sohoni, CEO Seedcamp afirma despre antreprenorii din Europa de Est ca sunt "foarte talentati din punct de vedere tehnic, foarte ambitiosi si vizionari". Pentru Romania in particular, experienta Seecamp s-a dovedit a fi un mare succes in cazul start-up-urilor uberVU si Brainient, cele doua companii aflandu-se intre cele 6 mari castigatoare ale Seedcamp Week in 2008 si, respectiv, 2009.

uberVU – statistici social media in timp real

Start-up-ul web deschizator de drumuri pentru Romania a fost uberVU, compania web care ofera statistici si informatii in timp real despre prezenta unui brand sau unei companii in social media. Fondata la inceputul anului 2008 de catre trei antreprenori romani, Dan Ciotu (CTO), Vladimir Oane (CEO) si Dragos Ilinca (Marketing & Customer Development) – uberVU s-a numarat printre cele 6 companii castigatoare ale Seedcamp Week in toamna lui 2008 si si-a stabilit sediul la Londra, primind si o prima investitie din partea Seedcamp.

Ulterior, in 2009, compania a primit o runda de investite de pana la un milion de dolari pentru dezvoltare, si-a marit echipa si a castigat pana astazi clienti din 27 de tari de peste tot din lume. uberVU urmareste subiectele de discutie de pe toate website-urile de social media populare – Blogger, Wordpress, Movable Type, TypePad, Del.icio.us, StumbleUpon, Pica, Flickr, YouTube, VImeo, Digg, Reddit, HackerNews, Mixx, Twitter, Facebook, Google Buzz, MySpace si forumuri – si realizeaza statistici despre cuvinte cheie, brand-uri, companii si discutiile purtate despre acestea.

Brainient – publicitate video online din Romania catre New York

Cel de-al doilea start-up web de succes din Romania a venit la un an distanta: compania de publicitate pentru video online Brainient, fondata de antreprenorul roman Emi Gal, a castigat Seedcamp Week in 2009. Dupa ce s-a numarat printre cele 6 companii castigatoare ale Seedcamp Week in 2009, echipa Brainient s-a mutat la Londra si a gasit primii clienti pe piata din Marea Britanie.

Citeste si:

De curand, start-up-ul a anuntat primirea unei a treia runde de finantare de 800.000 de dolari de la un grup de investitori din America si Marea Britanie, compus din fondul de venture capital Arts Alliance (fondul care a mai investit in Opera Software, LoveFilm si LastMinute.com) si un grup de investitori individuali printre care se numara Dave McClure, Sherry Coutu, Alex Hoye si Algy Williams.

Compania a mai atras anterior 2 runde de finantare, din partea SeedMoney si Seedcamp, aceasta a treia runda fiind insa cea mai mare. In ceea ce priveste destinatia banilor obtinuti in urma investitiei, antreprenorul roman spune ca acestia vor merge catre extinderea echipei de vanzari si extinderea internationala, in special cea catre Statele Unite. In urmatoarele 6-9 luni, Brainient isi va dechide biroul de la New York.

Conferinta internationala How To Web 2010, organizata de Wembrio, isi propune sa vina in sprijinul educatiei si dezvoltarii antreprenoriale in domeniul tehnologiei web in Europa de Est si sa conecteze aceasta zona a industriei la scena web-ului global. Alex van Someren (UKTI), unul dintre invitatii conferintei How To Web 2010 spune ca “a intalnit multi antreprenori web entuziasti si vizionari din Europa de Est si Romania” si spera ca odata cu conferinta How To Web 2010 sa aiba ocazia sa discute cu cat mai multi dintre ei si sa afle cat mai multe despre business-urile acestora.

Prima zi a conferintei How To Web 2010 se va incheia cu un panel de discutii dedicat experientei Seedcamp – cel mai important si mai cunoscut program de sprijinire a antreprenoriatului web din Europa. In cadrul acestui panel de discutii, cativa dintre castigatorii de top ai programului si CEO-ul Seedcamp, Reshma Sohoni, vor discuta despre misiunea si importanta Seedcamp, precum si despre realizarile de pana acum ale programului in Europa in general si, in particular, in Europa de Est.

Printre castigatorii Seedcamp ce vor lua parte la respectivul panel se numara Emi Gal (Brainient, Romania), Bostjan Špetič (Zemanta, Slovenia), Felix Fidelsberger (Stupeflix, Germania), Kris Hiiemaa (Erply, Estonia) si Vladimir Oane (uberVU, Romania).

Partenerii principali al evenimentului este Adobe si Orange Romania, alaturi de HTC, Yahoo! Developer Network, FPP – Fundatia post privatizare si alti parteneri ai evenimentului precum Amiando, VIP Expert Events, care sustin antreprenoriatul online. Partenerii strategici ai How To Web 2010 sunt: Snapshot, (Interactive and Emerging Media Division, McCann PR), Seedcamp, TechCrunch, UBIT, Brohouse si Visualis.

Partenerii media ai evenimentului sunt TheNextWeb, TVR – Zon@IT, Capital, Evenimentul Zilei, Chip, Computer World, PC World, EuropaFm, Radio21, startups.ro, evz.ro, arenabiz.ro, thenextweb.com/ro, paginademedia.ro, comunicatedepresa.ro, wallstreet.ro, HotNews.ro, bloombiz.ro, hit.ro, bestjobs.ro, balaurul.ro, ejobs.ro, BucharestHubb, OpenCofee Club, Radio Lynx, IT Dogadjaji.