“Am fost extrem de surprinsa de nivelul de pregatire al romanilor. Programele pe care le oferim sunt destinate celor care isi doresc sa urmeze o cariera antreprenoriala si multi din cei care ne-au vizitat standul au avut intrebari specifice, legate de proiectele antreprenoriale care sunt la moda in China sau cum ar trebui sa-si finanteze un business antreprenorial cu impact international. Desi am ales sa venim in Romania pentru a ne promova oferta educationala, stiind de interesul foarte mare pe care il au romanii in directia antreprenoriatului, nu ne asteptam ca lucrurile sa mearga atat de bine”, spune Ecaterina Inozemtseva, executive consultant in cadrul Skolkovo Moscow School of Management, prezenta pentru prima data la targul din Bucuresti.

Institutia educationala rusa este cea mai puternica scoala de profil din Europa Centrala si de Est, printre cei care o sustin se numara Roman Abramovich, proprietarului clubului londonez de fotbal Chelsea, Dennis Nally – presedintele companiei de audit si consultanta PricewaterhouseCoopers (PwC), Brady Dougan – CEO la Credit Suisse Group si Dmitry Medvedev – presedintele Rusiei.

Skolkovo are diverse parteneriate cu universitati de prestigiu din intreaga lume, una din acestea fiind MIT Sloan School of Management, care ocupa locul al optulea in topul celor mai buni furnizori de MBA din intreaga lumea, in viziunea publicatiei britanice Financial Times (FT).

Un program de MBA la institutia din Rusia costa aproximativ 60.000 de euro si include majoritatea cheltuielor pe care trebuie sa le faca un cursant. Programul are o durata de 16 luni, patru luni fiind dedicate acumularii de cunostinte teoretice, iar restul timpul fiind alocat pentru realizarea de proiecte.

O alta scoala care a dorit sa fie prezenta pentru prima oara la editia din acest an a targului este University of Rochester Simon School (SUA). Institutia educationala a incercat sa tina locul cu succes numelor marilor scoli americane de business prezente la editiile anterioare, cum ar fi Columbia Business School sau Georgetown.

“Am ales sa venit in Romania datorita cresterii interesului pentru programele de business pe care le manifesta oamenii din tarile Europei Centrale si de Est. Din ceea ce am discutat cu vizitatorii targului, am inteles ca isi doresc sa studieze programe de Executive MBA, pentru ca experienta pe care au acumulat-o pe piata fortei de munca ii recomanda pentru acest lucru. Mi-au fost puse tot felul de intrebari, de la tipurile de specializari pe care le oferim, pana la posibilitatea de a accesa o bursa sau care este pretul programului”, afirma Stefanie Bascom, director of admission & enrollment in cadrul scolii americane.

Costurile unui program de MBA la scoala americana se ridica la 85.000 de dolari (61.500 de euro) pentru doi ani, excluzand cheltuielile zilnice si plata chiriei.

Potrivit lui Boscom, costul chiriei se ridica la 300 de dolari (218 euro) lunar, pentru o locuinta in care stau doua persoane si poate ajunge la 550 – 600 de dolari (400 – 435 de euro), in cazul in care studentul doreste sa locuiasca singur.

Citeste si:

Reprezentantii scolilor de business prezente de targ le recomanda romanilor care participa la evenimente similare sa puna intrebari cat mai specifice despre programele de care sunt interesati. Detaliile referitoare la costul programelor sau la durata cursurilor, care pot fi gasite foarte usor cu ajutorul Internetului, ar trebui sa nu fie de interes pentru vizitatori.

“Bineinteles ca sunt si oameni care se intereseaza, in primul rand, de costul si durata programului, detalii pe care le-ar putea afla foarte usor de pe Internet. Totusi, romanii au devenit mult mai profesionisti pe parcursul editiilor la care am participat. Daca la inceput se multumeau doar sa ia cateva pliante, acum pun foarte multe intrebari. Isi doresc sa afle, de exemplu, ce trebuie sa faca pentru a lua examenul de admitere si cum trebuie sa procedeze dupa ce aplica. De asemenea, isi doresc sa afle mule informatii pentru ca se preocupa de trei ori mai mult decat inainte cand investesc fondurile personale. Acest lucru se datoreaza si crizei financiare”, spune Paul Healy, international marketing & recruiting manager la scoala belgiana Vlerick Leuven Gent Management School.

Institutia educationala a fost cel mai important furnizor de burse dintre toate scolile prezente la targ si a pus la bataie 45 de burse, in valoare totala de 425.000 de euro
, in conditiile in care cei 27 de participanti au oferit burse de 1,6 milioane de dolari (1,15 mil. euro).

Chiar daca bursele nu le sunt destinate exclusiv lor, romanii nu se inghesuie sa aplice pentru finantarile oferite de scolile de business.

“La editia anterioara a targului (din 2009 – n.red.) doar 12-15 din cei 500-600 de oameni care au vizitat targul au si aplicat pentru o bursa, fie ca a fost vorba de studii de MBA sau de master. Un singur roman a castigat o bursa, de circa 2.000 de euro”, spune Zoya Zaitseva, director regional de martketing in cadrul Quacquarelli Symonds (QS) companie specializata in edicatie si studii in strainatate, care organizeaza in fiecare an la Bucuresti Qs World MBA Tour.

Ea explica lipsa de interes a romanilor pentru burse prin faptul ca multi dintre ei se asteapta sa primeasca bani fara sa ofere nimic in schimb.
Datele QS arata ca 600 – 700 de romani viziteaza anual editia targului si ca 200 din ei vor obtine testul GMAT (unul din cele mai importante examane pe care trebuie sa le treaca un candidat pentru a fi acceptat la un program de MBA/EMBA).

“Estimez ca 60% din cei care vor obtine testul GMAT vor studia in afara tarii in urmatoarele 12 luni”, mai spune Zaitseva.

Printre cele mai importante scoli prezente la targ s-au numar Insead (Franta), Wu Executive Academy (Austria), ESMT Berlin (Germania), IE Business School (Spania), IESE Business School (Spania) sau University of Pittburgh – Katz (SUA).