Ora 9.30. Aglomeratia de pe Calea Victoriei atinge unul din punctele maxime ale unei zile de lucru. Amplasat in apropiere, restaurantul KFC Beldiman s-a deschis pentru primii clienti care aleg un mic dejun de tip fast-food. Nimic surprinzator daca luam in considerare cifrele impresionante ale unei industrii care genereaza venituri anuale de aproximativ 2 miliarde de euro.

La ora mentionata in restaurant erau in jur de 10 persoane, insa orele de varf sunt 12.00-15.00, respectiv 19.00-21.00. Preferintele consumatorilor difera, dar printre cele mai vandute produse se numara crispy strips (fasii din piept de pui picante), aripioare picante si pui nepicant. In KFC Beldiman intra zilnic aproximativ 100 de pui, achizitionati de la furnizori locali.

Clientii acestui restaurant sunt in special companiile care lucreaza in zona Piata Universitatii, studenti si elevi. Acestia din urma sunt si cei care prefera meniurile “de criza” - de 10 lei.

“E o perioada putin mai grea decat de obicei, insa incercam sa facem fata. Avem clienti in special din zona corporate si studenti si elevi, cei din urma preferand mai mult promotiile”, spune Oana Vasile, unul din superviserii KFC Beldiman.

Meniurile de 10 lei si inaugurarea unor locatii stradale au fost doi dintre factorii care au majorat vanzarile KFC Romania cu 11,5% in primul trimestru al anului, declara la momentul respectiv Marian Gogu, brand manager al companiei. Trendul ascendent s-a mentinut si la nivelul primului semestru, cand reteaua de restaurante afisa un avans al afacerilor de 12,8%, pana la 101,2 mil. lei.

Rolurile s-au inversat insa, o performanta mai buna inregistrand in ultima perioada locatiile din centrele comerciale din Bucuresti, cu exceptia KFC Magheru, unul dintre restaurantele stradale care raporteaza cele mai mari vanzari si prima locatie deschisa in Romania, in aprilie 1997.

“De exemplu la KFC AFI Palace avem un trafic zilnic de 800-1.200 de clienti. Restaurantul a fost deschis anul trecut. La fel de bine evolueaza si vanzarile in cazul locatiei din Plazza Romania. Valoarea medie pe tranzactie este de 17 lei, insa depinde de locatie. Unul este clientul din Crangasi, altul cel din Cotroceni”, explica Mircea Melnic, area manager KFC Romania.

In 2009, valoarea medie a bonului a scazut si cu 20%, inceputul lui 2010 marcand o usoara crestere.

Una dintre problemele cu care se confrunta in prezent lantul de restaurante este lipsa de personal. “In primavara am primit foarte multe CV-uri, acum lucrurile s-au mai linistit. Primim in continuare CV-uri, nu ducem lipsa de CV-uri, ci de oameni. Profilul celui care se prezinta acum la un interviu de angajare ar putea fi tradus in «tanar si foarte linistit, fara nicio grija». Ori noi urmarim tineri foarte activi, responsabili si cu dorinta de munca. Lucrul cu clientii este extrem de sensibil”, afirma Melnic.

Cum decurge un interviu de angajare la KFC? O discutie de 15-20 de minute cu directorul de restaurant si o perioada de proba de cinci zile, la finalul careia urmeaza un test. “Anul acesta am decis sa apelam strict la site-urile de recrutare. Am mers si pe varianta anuntului in ziar, datorita accesibilitatii ridicate, insa primeam telefoane din partea celor interesati, stabileam o data pentru interviu insa nu se mai prezentau sau emiteau pretentii foarte mari. Sau veneau pentru o zi de proba si apoi plecau. KFC nu reprezinta doar lucrul la casa, poti sa ai un viitor, sa promovezi”, spun reprezentantii KFC Romania.

De regula, cei care aplica pentru un post in restaurantele KFC sunt tineri, cu varsta cuprinsa intre 18 si 25 de ani, aflati la primul loc de munca. “Avem si studenti care lucreaza pentru noi, mai mult in week-end-uri si seara, dupa cum le permite si programuk. De obicei studentii din primii doi ani de facultate raman in cadrul KFC pentru ca le place ceea ce fac, le place echipa. In cazul elevilor de liceu am avut un rulaj la 2-3 luni”, afirma Alina Spiridon, training manager KFC Romania.

Salariul mediu pentru un angajat in restaurant porneste de la 200-300 de euro pe luna, suma la care se adauga bonurile de masa si primele lunare acordate in functie de performantele profesionale. Personalul lucreaza in doua ture – 7.30-16.00 si 16.00-00.30.

KFC Beldiman – 20 de angajati

Aflat vis a vis de Cercul Militar din Capitala, KFC Beldiman este cea de-a 25-a locatie deschisa de lantul american de restaurante in Romania. Inaugurat in anul 2008, restaurantul are in prezent 20 de angajati, cu o vechime medie de un an.

Restaurantul are o suprafata de 349 mp si a inregistrat anul trecut un trafic mediu de 1.200 de clienti. In 2009 KFC Beldiman a generat vanzari de 4,8 mil. lei.

Citeste si:

Nela, 28 de ani, face parte din echipa KFC din februarie 2007, dupa ce timp de trei ani si jumatate a lucrat in cadrul unei fabrici de ambalaje, care a dat faliment. Lucreaza in prezent in sectia de ambalare.

“Am aflat de oferta KFC prin intermediul unui coleg. M-au atras programul, salariul. Am lucrat initial in restaurantul din Cora Pantelimon, dupa care m-am transferat la KFC Beldiman. Am un program fix, tura mea incepe la 7 si se incheie la 15.30. Sunt de 3 ani pe aceasta pozitie, mi s-a oferit sansa de a promova la functia de superviser, insa am refuzat pentru ca nu vreau sa am batai de cap”, povesteste Nela.

Oana Vasile a inceput sa lucreze in KFC in urma cu sase ani, pe pozitia de casier. In prezent este superviser in cadrul KFC Beldiman, unde lucreaza din 2009. "Daca este serios poti avansa foarte usor. Depinde de cat de mult iti doresti sa avansezi. Probleme majore zilnice nu sunt, este o perioada putin mai grea. Perioadele in care inregistram o diminuare a numarului de clienti sunt vara, perioada concediilor, si inceputul anului, dupa Sarbatorile de iarna", spune Vasile.

Angajatii trec o data la patru luni printr-o serie de teste, beneficiind frecvent de programe de training. Managerii de restaurante sunt evaluati lunar.

KFC in Romania

- 1.000 de angajati

- 39 de restaurante, dintre care 17 in Capitala

- 27 restaurante in centre comerciale, 10 stradale si 1 drive-thru

- restaurantele cu cele mai mari vanzari: KFC AFI Palace, KFC Unirea si KFC Magheru

- cele mai vandute produse: crispy strips (fasii din piept de pui picante), aripioare picante si pui nepicant

- cifra afaceri 2009: 146,7 milioane lei

- cifra afaceri estimata pentru 2010: 160 milioane lei

KFC opereaza in Romania sub contract de franciza, acordata in 1997 companiei US Food Network, controlata de omul de afaceri Puiu Popoviciu, care detine si franciza Pizza Hut.

Principalii competitori sunt lanturile McDonald's si Burger King.