Slovena Agata Jakoncic lucreaza pentru MSD de 14 ani, iar inainte a fost angajata in cadrul Schering Plough timp de doi ani. In 2009, cele doua companii s-au unit la nivel international, miscare ce a adus schimbari si pentru MSD Romania, filiala pe care Jakoncic o conduce din 2007.

Country managerul spune ca fuziunea celor doua companii a fost similara ca proces cu cea din tarile din regiune, dar ca actiunea a fost mai complexa in Romania, avand in vedere dimensiunea companiilor.

“A trebuit, practic, sa integram tot ce inseamna business-ul nostru, de la oameni la portofoliu de clienti, tranzactii, de la procese pana la implementare. Am construit o noua companie din doua entitati diferite, singurul pas care ne-a ramas fiind alegerea unui spatiu pentru noul sediu”, povesteste pentru wall-street.ro Agata Jakoncic (foto).

Grupul MSD, care in Canada si in Statele Unite ale Americii se numeste Merck & Co, are la nivel international 100.000 de angajati, dintre care 200 lucreaza in Romania. In urma fuziunii, s-a pastrat o pondere egala intre angajatii celor doua entitati - Merck Sharp & Dohme Romania si Schering Plough Romania.

Daca la nivel global MSD are un portofoliu care acopera majoritatea ariilor terapeutice, in Romania situatia nu este aceeasi. Decizia de comercializare a unui produs pe piata romaneasca are la baza mai multi factori, precum evaluarea nevoilor, beneficiul pacientilor, accesul pe piata, compensarea si stabilirea preturilor care se afla la un nivel minim in Uniunea Europeana.

In plus, asa cum Jakoncic subliniaza, piata de farmaceutice este “destul de rigida si, ca regula, produsele ajung pe piata romaneasca cu o intarziere de cativa ani, comparativ cu media din Uniunea Europeana”. Una dintre cele mai mari nemultumiri ale MSD este legata de termenele de plata care se intind pana dincolo de sapte luni.

“Termenele de plata foarte lungi plaseaza companiile in situatii dificile si le transforma in cel mai mare finantator din sectorul public din Romania”, sustine Jakoncic. Pentru sefa MSD Romania, piata farma locala “nu este una foarte bine conturata”, ba chiar “cu un risc ridicat pentru business” si asta pentru ca “nu exista o garantie ferma in ceea ce priveste procesul de recuperare a banilor”. In plus, tot mai multe companii din lantul farmaceutic (distribuitori si retaileri/farmacii) se confrunta cu probleme de insolventa.

Citeste si:

Sefa MSD Romania crede ca piata farmaceutica isi poate imbunatati conditiile daca mediul de afaceri devine mai transparent si previzibil. De transparenta si previzibilitatea pietei se leaga si asteptarile MSD in Romania, mai ales in conditiile in care reglementarile din domeniu se afla intr-o continua schimbare.

In acest context, “este aproape imposibil sa avem o imagine de ansamblu completa in acest moment. Ne asteptam ca rezultatele din 2011 sa fie conforme cu previziunile noastre si in concordanta cu piata locala”, precizeaza Jakoncic, fara a oferi alte detalii.

Legat de lansari de noi medicamente, oficialul MSD Romania spune ca este prematur sa mentioneze care sunt produsele ce urmeaza a fi lansate in Romania in 2011 si asta din cauza “specificitatii business-ului”. Agata Jakoncic precizeaza ca are o lista cu noi produse, dar ca daca ele nu vor fi incluse pe lista de medicamente compensate, atunci acestea nu se vor pune pe piata. “Ne aflam in aceasta situatie inca de la jumatatea lui 2008, dar speram ca autoritatile vor lua in considerare in curand o actualizare a listelor de medicamente compensate din Romania”, explica managerul sloven.

Dupa fuziunea cu Schering Plough, MSD s-a clasat in top 10 al celor mai mari companii farma din Romania.

Potrivit celor mai recente date publicate de compania de cercetare si analize de piata Cegedim Romania, aferente primelor noua luni din 2010, valoarea medicamentelor s-a cifrat la 7,3 miliarde de lei, la pret de distributie, in crestere cu 24% fata de perioada similara a anului precedent, adica ianuarie-septembrie 2009.

Asa cum arata el la momentul respectiv, clasamentul celor mai mari companii farma prezente pe piata locala era condus de francezii de la Sanofi-Aventis (inclusiv Zentiva si Sanofi-Pasteur), cu vanzari la 12 luni de 891,4 mil. lei, urmati de Roche cu 873,8 mil. lei si de Pfizer (inclusiv Wyeth) cu 636,0 mil. lei. Topul primilor 10 jucatori este completat de Novartis (583,9 mil.lei), GlaxoSmithKline (581,3 mil. lei), Servier (484,2 mil. lei), Merck & Co (439,5 mil. lei), AstraZeneca (366,2 mil. lei), Daiichi-Sankyo (348,2 mil. lei) si Abbott (266,6 mil. lei).