“Nu comentam informatiile si nici calificativele aparute in presa referitoare la companiile petroliere”, se precizeaza intr-o declaratie transmisa presei.

"Conform datelor prezentate de companiile petroliere, a rezultat ca, in cursul anului 2010, ponderea taxelor in structura pretului la pompa a scazut de la 52,5% la inceputul anului la 49,8% la sfarsitul perioadei (inclusiv in contextul cresterii TVA la 24%), aspect de natura sa certifice faptul ca nivelul de crestere al preturilor la pompa nu poate fi justificat din punct de vedere al unei poveri fiscale", se mentioneaza in raportul obtinut de Mediafax.

Oficialii OMV Petrom subliniaza ca rezultatul activitatii companiei, listate la Bursa de Valori de Bucuresti, politica de preturi, precum si alte informatii relevante au fost comunicate exhaustiv.

“Suntem pregatiti sa raspundem in continuare oricaror solicitari de informatii din partea autoritatilor”, mai puncteaza reprezentantii companiei petroliere.

Declaratia de presa in sine nu aduce informatii noi legate de modalitatea concreta de calcul al preturilor in cadrul benzinariilor Petrom – cele mai extinse la nivel national.

Asa cum au precizat si cu alte ocazii, oficialii companiei au reiterat ideea ca preturile practicate au o evolutie bazata pe cotatiile internationale si pe concurenta de piata. “In plus, preturile sunt influentate de politica fiscala si de cursul de schimb”, potrivit documentului.

In continutul acestuia se regasesc si doua grafice in care sunt ilustrate evolutiile pretului la motorina si la benzina in perioada ianuarie-decembrie 2010.

Petrom este cel mai mare contribuabil la bugetul general consolidat al statului, aportul sau ridicandu-se la 9 miliarde de euro in ultimii 5 ani si 9 luni.”Numai la nivelului anului 2009, contributia Petrom a avut o pondere de 12% in bugetul de stat. (...) Petrom este cel mai mare investitor din sectorul energetic, iar investitiile noastre s-au ridicat la peste 6 miliarde de euro in ultimii 5 ani si 9 luni”, potrivit declaratiei.

La inceputul saptamanii acesteia, Petrom si Rompetrol - al doilea mare jucator de pe piata petroliera din Romania - au anuntat ca vor scadea preturile la carburanti cu 0,04 respectiv 0,03 lei/litru, ca urmare a sistarii colectarii taxei de 0,01 dolari pentru Fondul Special de Produse Petroliere.

Taxa de un cent pe litrul de carburanti era perceputa pentru alimentarea unui fond prin care sa se recupereze datoriile fostei Companii Romane a Petrolului. Datoria se ridica la 507,3 milioane de dolari si a fost acoperita in totalitate in octombrie 2010. Cu toate acestea, statul a continuat sa incaseze taxa de un cent (3,2 bani pe litru), sumele suplimentare urmand sa fie folosite pentru diminuarea datoriei publice.

Citeste si:

Colectarea taxei de un cent pe litrul de carburanti a fost oprita saptamana trecuta. Perioada 21-25 ianuarie a fost necesara pentru epuizarea stocurilor de carburanti pentru care s-a achitat deja taxa, adica 14 dolari/tona in cazul benzinei si 12 dolari/tona pentru motorina, potrivit informatiilor furnizate de Rompetrol.

Pe parcursul anului trecut pretul carburantilor a crescut pe piata locala cu circa 30%, potrivit transportatorilor rutieri. La inceputul lui 2011 pretul de la pompa a sarit de 5 lei pentru un litru de benzina, declansand nemultumirea soferilor. Astfel, unii au decis sa plateasca benzina numai in monede, taximetristii au organizat un boicot al benzinariilor in semn de protest, iar transportatorii au solicitat returnarea contravalorii accizelor.

Care sunt explicatiile Rompetrol?

Reprezentantii Rompetrol au explicat recent ca 49% din pretul de la pompa pentru benzina reprezinta totalul sumelor virate catre stat, respectiv 46% in cazul motorinei. In urma cu doua saptamani, oficialii companiei precizau ca pretul carburantilor este influentat constant de o serie de factori, majoritatea independenti de activitatile companiilor petroliere. Este vorba despre variatiile cotatiilor internationale la produse finite (benzina si motorina) sau conditiile economice la nivel local, regional si international.

"Mai mult, 2010 a reprezentat pentru Romania si o crestere a nivelului de taxare aplicat de Executiv, masura care a vizat TVA si accizele platite de companii, aceasta avand la randul ei o influenta puternica in determinarea pretului la pompa al carburantilor", explicau oficialii companiei petroliere acum doua saptamani. Acestia subliniau ca fiecare companie petroliera are propriul mod de calcul al preturilor carburantilor la pompa, in functie de costurile de procesare a titeiului, distributie si operare ale retelei.

"In comparatie cu finele anului 2009, cursul de schimb leu/dolari a crescut in 2010 cu 11%, iar cotatiile internationale la produse finite cu 22% la benzina, respectiv 27% la motorina. Avand in vedere faptul ca aceste cotatii sunt exprimate in dolari, iar grupul Rompetrol importa toata cantitatea de titei necesara pentru productia de produse petroliere, efectul in lei al celor doi factori a fost reprezentat de o crestere de 36% in cazul benzinei si de 41% in cazul motorinei", detaliau oficialii Rompetrol.

La aceste cresteri s-au adaugat alte majorari: acciza la combustibili a crescut anul trecut cu 18% pentru benzina si cu 23% pentru motorina, iar de la 1 iulie taxa pe valoare adaugata a ajuns la 24%, fata de 19% cat fusese pana atunci. "Efectul cumulat al tuturor acestor factori ar fi trebuit sa conduca la o crestere a pretului benzinei cu aproximativ 33% si motorinei cu 39%. Cu toate acestea, preturile practicate in statiile Rompetrol Downstream (divizia de distributie de carburanti a grupului Rompetrol - n. red.) preturile au crescut cu 28% la benzina si cu 31% la motorina in 2010 fata de aceeasi data a anului 2009", au adaugat cei de la Rompetrol.

Modalitatea concreta de calcul al preturilor la carburanti nu a fost dezvaluita de cele doua companii.

Petrom este cel mai mare grup petrolier din Europa de Sud-Est, cu activitati in sectoarele explorare si productie, rafinare si marketing, gaze naturale si energie. In Romania, Petrom opereaza cea mai extinsa retea de benzinarii la nivel local: 389 de statii sub brandul Petrom si 157 de statii sub marca OMV. Grupul austriac OMV detine 51,01% din actiunile Petrom, iar Ministerul Economiei - 20% din titluri.

Grupul Rompetrol este controlat de compania de stat KazMunaiGaz din Kazahstan. La sfarsitul anului 2010, Rompetrol detinea in Romania o retea de benzinarii formata din aproximativ 450 de statii (130 sub nume propriu, 160 Partener Rompetrol si 160 Rompetrol Expres).

Principalele companii care distribuie carburanti in Romania sunt OMV Petrom, Rompetrol, LukOil, MOL si OMV. Piata distributiei de carburanti este investigata, inca din 2005, de Consiliul Concurentei, autoritatea suspectand intelegeri de tip cartel intre companiile petroliere.

Surse grafice: OMV Petrom, Rompetrol.