Lansata in Germania in urma cu 55 de ani, reteaua Wienerwald detine in prezent 34 de restaurante in Germania si 33 in Turcia. In 2010, compania a raportat afaceri de 25 mil. euro in Germania, respectiv 18 mil. euro in Turcia.

De ce a fost ales un lant german de restaurante si nu unul turcesc? “Produsele Wienerwald au fost testate cu succes si pe piata din Turcia, unde in 2 ani si jumatate au fost deschise 33 de locatii. Notorietatea brandului a fost un motiv. De asemenea, nu foarte multe lanturi de restaurante turcesti sunt la fel de populare si au la fel de mult succes precum acesta”, argumenteaza Ali Capa (foto).

Alegerea Romaniei pentru acest proiect a fost una fireasca, in conditiile in care cei doi oameni de afaceri sunt prezenti pe plan local de peste 10 ani in special prin intermediul afacerilor din sectorul imobiliar. In plus, industria restaurantelor in sistem de livrare rapida “nu a ajuns inca la saturatie”, considera Ali Capa.

“Exista inca loc suficient pentru extindere, cred ca brandurile mari vor continua sa creasca si, de asemenea, vor aparea noi jucatori. Am mai observat apetitul mai ridicat al romanilor pentru produsele din carne de pui. Poti sa vezi acest lucru chiar si din succesul pe care il inregistreaza aici branduri precum KFC si pe care nu il intalnesti in multe alte tari. Consumul de carne de pui in randul romanilor este aproape cu 50% mai ridicat decat in Germania”, explica omul de afaceri.

Posibilitatea intrarii brandului Wienerwald pe piata locala a fost analizata inca din vara anului trecut, primul restaurant urmand sa fie inaugurat in Bucuresti, pe strada Lucian Blaga (zona Vitan), in a doua jumatate a lunii martie. Investitia se ridica la aproximativ 200.000 de euro.

Primul restaurant Wienerwald va fi deschis intr-un spatiu inchiriat, cu o suprafata de aproximativ 90 mp. Echipa va fi formata din 20 de angajati.

Dupa acest prim pas, Ali Capa vorbeste despre lansarea a 10 noi locatii pe parcursul unui an, in special in Bucuresti, urmand ca ulterior lantul de restaurante sa vizeze si alte orase mari din tara. Astfel, pana in luna martie 2012 compania va angaja aproximativ 200 de persoane.

Investitia initiala de 3 mil. euro ar putea fi amortizata in urmatorii 2-3 ani, potrivit estimarilor lui Ali Capa. Acesta preconizeaza vanzari lunare per unitate de 40-50.000 euro.

Totodata, Capa nu exclude posibilitatea deschiderii de restaurante Wienerwald in sistem de franciza, compania primind deja solicitari in acest sens. Costul unei astfel de francize se ridica la aproximativ 200.000 de euro.

Pentru moment compania vizeaza doar locatiile stradale, o mare parte a vanzarilor fiind generate de livrare si pick up. Pe viitor Wienerwald ar putea inaugura restaurante si in cladirile de birouri sau centre comerciale, compania-mama lucrand in prezent la un astfel de concept.

Cu cine se “bate” Wienerwald?

Ali Capa numeste printre competitorii directi branduri precum KFC, in timp ce competitia indirecta o reprezinta si rotiseriile stradale de mai mici dimensiuni.

KFC Romania are 1.000 de angajati, 39 de restaurante, dintre care 17 in Bucuresti. 27 de restaurante sunt localizate in centre comerciale si 10 in spatii stradale. In 2009 compania a afisat o cifra de afaceri de 146,7 mil. lei.

Citeste si:

“Desi oferta noastra este diferita, ne apropiem de lanturi precum KFC din punct de vedere al pretului. Wienerwald se preteaza mai mult conceptului de cina, consumatorilor care prefera sa cumpere un pui de la noi, gata preparat, si sa gateasca acasa doar o simpla garnitura. Totodata, ne diferentiem de competitie prin faptul ca preparam produsele in cuptoare speciale, timpul mediu de preparare fiind de 50 de minute – o ora”, declara Ali Capa.

Condimentele folosite in preparea produselor sunt importate din Germania, in timp ce carnea de pui provine de la producatori locali, compania urmand sa finalizeze in acest sens contracte cu 2-3 jucatori mari.

In opinia lui Capa, piata de profil are un potential urias de dezvoltare, urmand sa asistam la o intensificare a competitiei. “Ceea ce poate fi imbunatatit in aceasta industrie este accesul populatiei la produse de calitate la un pret convenabil, fapt care se va intampla ca urmare a extinderii ofertei”, adauga Ali Capa.

Imobiliarele, incotro?

Ali Capa sustine ca investitiile in sectorul imobiliar din Romania reprezinta in continuare o optiune, omul de afaceri oferind consultanta pe partea de strategie investitionala grupului Anchor.

“Afacerile imobiliare reprezinta categoric o optiune. In viitor speram sa ne intesificam investitiile si in acest sector. Acum suntem in expectativa. In momentul de fata avem in proiect un outlet in zona Vitan pe care il tinem in stand-by pana la stabilizarea pietei imobiliare si a celei de fashion retail”, declara Ali Capa.

Acesta considera ca 2011 va reprezenta anul in care vom asista la cresterea numarului de achizitii de terenuri pe fondul scaderii preturilor si implicit a numarului de investitori straini interesati de piata locala.

“Principala greseala pe care companiile din sectorul imobiliar o comiteau inainte de criza financiara a fost faptul ca si-au axat strategia pe mentinerea unui trend ascendent al veniturilor, lucru care nu s-a intamplat. Exista la vremea respectiva sentimentul ca lucrurile nu se puteau prabusi. Nu foarte multe companii au luat in considerare un scenariu catastrofal, nu multi s-au gandit la un plan B”, spune Ali Capa.

Cine sunt Tunc si Ali Capa

Tunc Capa, in varsta de 63 de ani, este cunoscut pe piata locala pentru infiintarea companiei Anchor Grup, proprietarul centrelor comerciale Bucuresti Mall si Plaza Romania, precum si a cladirii de birouri Anchor Plaza si a proietului rezidential InCity Residence.

In urma cu aproape 14 ani, Tunc Capa a cumparat mai multe terenuri in Capitala si a dezvoltat primele mall-uri: Bucuresti Mall si Plaza Romania. La jumatatea anului trecut, el a iesit din actionariatul Anchor Grup si a anuntat ca va investi circa 16 milioane de euro intr-un outlet amplasat pe Calea Vitan, care urma sa fie deschis la inceputul acestui an.

La mai putin de trei luni dupa retragerea tatalui sau, Ali Capa, 30 de ani, a renuntat la functia de director de investitii al Anchor Grup si la cea de director general al retelei de supermarketuri G’Market (n.r: denumita anterior Gima), anuntand ca se va ocupa in special de afacerile familiei.

Cei doi s-au nascut in Turcia, unde familia Capa a detinut o fabrica de produse alimentare si reteaua de supermarketuri Gima. Fabrica a fost vanduta in anul 1995 unui fond de investitii cumparat ulterior de Unilever, iar reteaua Gima a fost vanduta in 2005 grupului Carrefour.