Prezenta pe piata locala de electrocasnice incorporabile din 2009, Baumatic a raportat anul trecut afaceri de sub un milion de euro, tintind pentru 2011 o cifra de afaceri de 1,2 mil. euro, pe fondul unei industrii care ar putea avansa cu 1,5 mil. euro, pana la valoarea de 31,6 mil. euro.

“A existat o crestere in special in zona produselor incorporabile foarte economice. A existat o batalie extraordinara pe preturi, iar cum noi suntem pozitionati pe zona mediu-premium nu am putut fructifica cum trebuie aceasta crestere. Cand intri intr-o piata trebuie sa intri de sus in jos si nu invers, intrucat prima impresie conteaza. Nici astazi nu as vrea sa coboram foarte mult cu pozitionarea, insa va trebui sa facem un compromis. Oamenii au inceput sa caute in primul rand pretul in detrimentul imaginii”, explica Valeriu Cobaschi (foto), cel care timp de 11 ani a condus operatiunile Franke Romania, unul din competitorii actuali ai Baumatic.

Pe o piata in care una dintre tendintele sesizate a fost “o sarabanda a preturilor”, de la o saptamana la alta, Baumatic Romania incearca o schimbare de strategie care sa nu vizeze in primul rand scaderea preturilor produselor din portofoliu. Compania va intra anul acesta cu o gama de articole realizate special pentru piata din Romania, in care “calitatea va ramane aceeasi, insa nu vom mai oferi acelasi numar de accesorii”, argumenteaza Cobaschi.

Astfel, daca un cuptor complet accesorizat are in prezent un pret cuprins intre 500 si 600 de euro, varianta cu mai putine functii va putea fi achizitionat pentru suma de 300 de euro.

Totodata, produsele Baumatic vor fi prezente incepand cu acest an si in retelele de electro retail, precum Domo, respectiv retelele de bricolaj.

Nu ne mai permitem sa ramanem intr-o zona exclusivista, insa nici nu putem cobori foarte jos cu preturile. Am observat o reticenta a magazinelor de mobila in a face mari modificari in interiorul show-room-urilor lor, din cauza crizei. Exista o aversiune fata de risc, sa introduci un brand de calitate in momentul de fata este prea mult, toata lumea este orientata spre functionalitate si pret”, spune managerul Baumatic.

Anul trecut compania a atras si contracte din zona imobiliara, dotand cu aparatura din gama mediu-premium Pitagora 43 de apartamente din complexul rezidential Parcul Privighetorilor.

Cea mai mare valoare a unei comenzi in 2010 a fost de aproximativ 4.500 de euro, reprezentand o linie exclusivista Ombra alcatuita din cuptor, plita, hota si masina de spalat.

Potrivit directorului general Baumatic Romania, cea mai dificila perioada a anului trecut a fost imediat dupa marirea TVA. “Lunile iulie-august au fost luni de injumatatire a vanzarilor in toate domeniile. Din pacate, nici dupa luna august lucrurile nu au mers bine, asteptam un reviriment in luna septembrie, cum se intampla de 13 ani. A existat o oarecare revenire in luna decembrie, ceea ce e destul de atipic pentru aceasta piata”, afirma Cobaschi.

In ceea ce priveste modul in care criza financiara a schimbat profilul consumatorului, Valeriu Cobaschi considera ca acesta a devenit mult mai atent la pret, fara a face rabat la calitate. In general, clientul aloca in prezent mai mult timp pentru a cauta cea mai buna oferta, optand chiar si pentru online. “Mai exact, este mai constient si mai rational in privinta cheltuirii banilor”, adauga oficialul Baumatic.

Citeste si:

Planurile pentru acest an mai vizeaza castigarea de cota de piata. Strategia Baumatic Romania include atingerea unei cote de piata de 20% din piata electrocasnicelor incorporabile pana in 2015.

“Noi ne propunem sa castigam cota de piata si nu sa urmari o tendinta a pietei. Avem un oarecare avantaj al unei firme tinere pe piata. Pe de alta parte, aceasta sarabanda a scaderii preturilor, de la o saptamana la alta, chiar si din partea unor firme care reprezinta branduri importante va face ca anul acesta sa cada niste capete. Este imposibil ca acest curs al descresterii preturilor sa continue fara ca firmele mama sa nu se sesizeze. Probabil foarte multe firme sunt in pierdere. In situatii de acest gen fie se va produce un exit important de pe piata, fie vor exista schimbari la varful filialelor locale cu consecinta imediata in stabilizarea sau revenirea preturilor. In general business-ul inseamna profit, nu vanzari”, crede Valeriu Cobaschi.

In opinia sa, esential pentru toate firmele este sa isi adapteze activitatea la situatii din ce in ce mai imprevizibile si nu neaparat sa atinga o cota anumita a vanzarilor. “Piata poate exploda in a doua jumatate a anului sau poate sa se injumatateasca. Cheia este sa iti creezi o organizatie foarte flexibila”, mai spune Cobaschi.

Piata de electrocasnice mari va stagna in 2011 la nivelul anului trecut, la aproximativ 308 milioane de euro, potrivit estimarilor Baumatic.

Cele mai cumparate produse built-in de pe piata locala sunt hotele, urmate de seturile de cuptor si plita dar si de masinile de spalat. Frigiderele incorporabile sunt insa achizitionate de un numar foarte scazut de cumparatori, reprezentand aproximativ 10% din piata de profil, conform estimarilor Baumatic.

Grupul Baumatic a fost infiintat in 1992 si este prezent in peste 60 de tari din Europa, Asia si Australia.

Baumatic a intrat pe piata din Romania in 2009. In 2010 compania a introdus pe plan local prima masina automata de facut inghetata, prima plita cu gaz cu Touch Control si produsele realizate din inox negru.

Cine este Valeriu Cobaschi

Valeriu Cobaschi, 47 de ani, a ocupat timp de 11 ani functia de director general al Franke Romania, iar in 2009 a infiintat Baumatic Romania. Anterior pozitiei ocupate in cadrul Franke a fost director de marketing la firma telecom AmTel.

Cobaschi detine un MBA romano-canadian in cadrul Bucharest School of Management.