“Din punctul meu de vedere as introduce management privat la toate companiile de stat din Romania. Nu vizez pe nimeni la conducerea Tarom. Daca ma intrebati pe mine, eu as viza un management privat la toate companiile ca sa terminam odata pentru totdeauna cu acest du-te vino, fara asumarea de responsabilitate. Ne plac stelele de general, dar trebuie sa avem umerii puternici sa le si putem purta", a declarat Boagiu intr-o conferinta de presa.

Declaratia ministrului transporturilor a venit dupa ce in urma cu o saptamana Ruxandra Brutaru, directorul general al Tarom, cea mai mare companie aeriana de pe piata locala, demisiona din motive personale, legate de nevoia de a sta mai mult timp alaturi de familie, dar si din cauza salariului redus.

Demisie la sefia Tarom

Demisie la sefia Tarom

La doar doua zile ea revenea pe functia de director general adjunct, insa cu un salariu brut de 15.000 de lei, dublu decat cel oferit pentru functia de general manager, potrivit Olgutei Vasilescu, purtatorul de cuvant al PSD. Pana acum nu a fost numit un nou sef la compania de transport aerian.

Tarom scoate la iveala inca o anomalie a sistemului public

Tarom scoate la iveala inca o anomalie a sistemului public

Tot saptamana trecuta, demisiona si Liviu Costache, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), la doar jumatate de an dupa ce fusese numit in aceasta functie. Motivul invocat a fost legat de problemele de sanatate.

Liviu Costache, seful CNADNR, a demisionat dupa 6 luni de mandat

Liviu Costache, seful CNADNR, a demisionat dupa 6 luni de mandat

Managerul a revenit la functia de director coordonator proiecte autostrazi, pozitie pe care o ocupase si inainte de sefia CNADNR, iar in locul sau a fost numita Daniela Draghie, cea care pana atunci fusese director adjunct pentru proiectele cu finantare externa in cadrul companiei.

“Este un principiu esential si de importanta primordiala ca, intr-o organizatie in care exista interese publice, tot managementul sa arate maximum de transparenta, de la numirea managementului executiv pana la publicarea rezultatelor financiare. Un al doilea principiu important in guvernarea unei astfel de organizatii este responsabilizarea. Cu alte cuvinte, trebuie clar identificate cel putin doua aspecte: ariile de responsabilitate (obiectivele organizatiei, indicatorii de performanta si actiuni, etc) si persoanele responsabile”, spune Rudolf
Fedorovici, consultant in cadrul companiei de consultanta in resurse umane Advice Human Resources.

Managerul adauga ca, indiferent de solutia aleasa, fie ca este vorba de numire politica, management privat, consiliu de administratie format din persoane independente sau chiar privatizare, este important sa existe transparenta si responsabilizarea oamenilor.

”Altfel, orice forma de guvernare corporatista este un esec”, mai spune oficialul Advice Human Resources.

Practic, Fedorovici aminteste de asumarea responsabilitatii, acelasi motiv pentru care si sefa transporturilor isi doreste sa numeasca management privat in companiile de stat.

Insa, demisiile celor doi manageri de saptamana trecuta pot fi legate si de neindeplinirea unor obiective de business mai ales ca CNADNR este o companie monitorizata de FMI in privinta indicatorilor financiari, iar, de curand, fondul a inclus si Tarom in lista companiilor de stat pe care le tine sub observatie. Totodata, la inceputul lui februarie, PSD a solicitat demiterea Ruxandrei Brutaru pentru management defectuos.

De altfel, in 2009, primul an in care Brutaru a fost la sefia Tarom, transportatorul aerian a avut afaceri de 191 milioane de euro, comparativ cu 256,5 milioane de euro in 2008. Pe de alta parte, compania a inregistrat pierderi nete de 55,3 milioane de euro comparativ cu 1,7 milioane in anul anterior, principalul factor al scaderii fiind criza economica care a lovit puternic industria aeronautica.

Ce avantaje ori dezavantaje ar aduce insa managementul privat intr-o companie de stat?

Citeste si:

“Daca ar fi aleasa o companie privata de management pentru conducerea uneia de stat, cel mai mare avantaj poate fi obiectivitatea. Daca totul se face cum trebuie, o astfel de companie este selectata dupa criterii bine structurate si indicatori masurabili. Astfel de companii pun in joc experienta si reputatia lor, performanta internationala masurata in cifre si rezultate concrete si multe altele”, mai spune Fedorovici.

Pe de alta parte, dezavantajele sunt legate de costurile mai mari pentru a convinge o companie privata sa conduca una de stat si de faptul ca nu exista garantii de profitabilitate.

Unul dintre cazurile rare in care un manager din zona privata a fost numit sef intr-o companie publica a fost in ianuarie 2009 cand Adrian Baicusi, fost director general al Siemens Romania, a preluat conducerea Transelectrica. In noiembrie anul trecut el a demisionat, fiind inlocuit de Stelian Gal, cel care a mai condus compania intre 2005 si 2009. Transelectrica a obtinut anul trecut un profit net de 9,9 milioane lei (2,3 milioane de euro), cu 61,3 % mai mare fata de castigul inregistrat in 2009. Pe de alta parte, afacerile au avansat anul trecut cu 1,12%, la 2,51 miliarde de lei.

Insa, Doru Lionachescu, partener al casei de investitii Capital Partners, unul dintre principalii jucatori pe piata locala de consultanta in fuziuni si achizitii, afirma ca nu este de acord cu o astfel de metoda.

“Cred ca statul ar trebui sa privatizeze acele companii in care nu poate numi manageri performanti. Ar trebui sa isi ia in serios administrarea proprietatilor ori sa le privatizeze. Un hibrid intre cele doua nu functioneaza. Aceasta este o forma de gestionare care merge ca exceptie de la regula in tarile dezvoltate. In tarile din Europa de Est ar putea merge poate peste o generatie”, explica managerul.

Despre trecerea unei anumite perioade de timp pana cand o astfel de solutie ar putea fi implementata in Romania vorbeste si Oana Ciornei, senior client partner in cadrul Amrop Romania, subsidiara locala uneia dintre cele mai importante retele de executive search la nivel mondial.

“Nu cred ca in acest moment se poate pune problema unui management privat in companiile de stat, avand in vedere ca nu se intelege ca oamenii competenti pot rezolva multe probleme. Fiind un mediu politizat, ar trebuie sa treaca o perioada pana sa se produca schimbari importante".

Ea mentioneaza ca in Singapore si in Hong Kong autoritatile recruteaza ministrii doar prin intermediul retelelor de head-hunting.

“Daca s-ar cauta si la noi acele nise controlate mult mai mult de Uniunea Europeana in raport cu controlul exercitat de catre mediul politic, cu siguranta ca ar putea intra manageri din privat si in sistemul public”, mai spune Ciornei

De altfel si Arpad Paszkany, finantatorul echipei de fotbal CFR Cluj, afirma intr-un interviu recent pentru Wall-Street ca, daca ar putea, ar schimba conducerile tuturor companiilor de stat cu manageri din privat.

INTERVIU EXCLUSIV Arpad Paszkany: Nu e criza in Romania

INTERVIU EXCLUSIV Arpad Paszkany: Nu e criza in Romania

“Daca s-ar intampla acest lucru, cu siguranta ca in 12 luni Romania ar depasi foarte usor perioada de criza”, spune omul de afaceri