Putin inainte de ora 10, in prima zi de dupa sarbatorile pascale, parcarea din fata cladirilor complexului este pe jumatate plina. Carausii scot marfa din furgonete si o transporta catre standuri, acolo unde vanzatorii – romani sau de origine asiatica – o asaza in graba pe manechine si in rafturi. Clienti nu prea sunt, iar comerciantii stau resemnati pe scaune, cu mainile incrucisate.

“Acum stam. Ce altceva sa facem? Clientii s-au aprovizionat inainte de Paste, dar chiar si asa, fata de primele luni din 2010 vanzarile au scazut cu aproape 50%”, spune proprietara unui magazin de textile. In a treia zi de Paste a vandut in valoare de 30 de lei, iar in perioadele cele mai bune a reusit sa comercializeze produse in valoare de 300 de lei pe zi, cu ocazia Craciunului.

In conditiile in care nivelul chiriei per stand variaza intre 1.000 si 3.000 euro, dupa cum spun comerciantii, nu e de mirare ca unii dintre ei se gandesc sa inchida micile afaceri. Este si cazul producatorului de costume pentru dama Vasca Mod, infiintata chiar la inceputul crizei economice, la final de 2008. “Daca in 2010 am vandut suficient cat sa supravietuim, in 2011 stam foarte prost. Mancarea este pe primul plan, nu hainele”, spune una dintre cele doua asociate.

Cat despre clienti, asociatele spun ca pana acum s-au bazat mai mult pe vanzarea catre cei din provincie, in conditiile in care cei din Bucuresti sunt tot mai putini. “In unele zile, nu avem niciun client, in altele zece. Care venea cu 100 milioane (lei vechi – n. red.), care cu 20 milioane (lei vechi), nu mai are lumea bani. Nici eu nu mi-am mai luat ceva nou de anul trecut”, intareste una dintre femei, care se plange ca dupa lichidarea firmei va fi nevoita sa se angajeze, chiar daca sansele sunt minime din cauza varstei inaintate.

Un vanzator de origine chineza comercializeaza ochelari din tara asiatica la 5 lei/bucata si, spre deosebire de colegii ce vand haine, spune ca ii merge mai bine. “Vindem en-gros, de la 10 bucati in sus. Acum, ca vine soarele, o sa fie mai bine. Cand ploua e mai rau. Cumparam perechea de ochelari la 4 lei, 4 lei si ceva, direct din China”.

Chiar si mai bine pare sa le mearga comerciantilor de jucarii. Este si cazul unei mici afaceri de familie cu jucarii si articole sportive marca RCO, vandute en-gros. “Se cauta jucariile din plus si articolele de vara”, spune reprezentanta firmei aratand catre role, triciclete si mingi. Se lauda ca, spre deosebire de “colegii” care vand haine, firma ei nu duce lipsa de clienti.

“In general, vindem minim 6 bucati si daca aici patinele costa de exemplu 74 de lei, in magazine ajung la peste 100 de lei/bucata”, adauga ea. Produsele sunt importate din China, iar majoritatea clientilor vin tot din provincie – Suceava, Brasov, Galati, Braila. Vanzarile bune permit firmei sa intretina trei magazine, fata de majoritatea comerciantilor care se multumesc cu un singur punct de vanzare.

Un alt comerciant de jocuri, de data aceasta de noroc, spune ca vanzarile merg “binisor”. Vanzatoarea firmei Ahura spune zambind ca “oamenilor le va placea intotdeauna sa se joace, chiar si cand sunt mari”. Zilnic, standul din centrul comercial Dragonul Rosu vinde 500-100 de jocuri.

Clientii se aprovizioneaza mai rar si cheltuie mai putin

Sositi inca de la primele ore ale diminetii, cativa clienti isi incarca in graba marfa in furgonete pentru a se intoarce acasa. “Cumparam mai multe si mai marunte”, spune un client care incarca in furgoneta diferite produse, pentru a le duce la Cluj. “Venim de doua ori pe luna si cumparam de 1.700-1.800 de lei”.

Citeste si:

Un angajat al unui stand din centrul comercial impinge un carucior plin-ochi cu haine pentru barbati. Spune grabit ca a venit un client din Sibiu sa cumpere haine din Turcia cu 5.000 lei. O vanzare buna, mai ales in conditiile in care clientii au inceput sa fie din ce in ce mai stransi la punga.

Un alt proprietar de stand spune ca fara clientii din afara Capitalei afacerile merg foarte prost. “In mod clar depindem din ce in ce mai mult de provincie si din an in an este mai slab, Bucurestiul «este varza». Fata de primele luni din 2010 vanzarile au scazut cu circa 40%, chiriile au ramas cam la fel insa”, spune el.

Centrul comercial Dragonul Rosu, infiintat in 2003 in zona de nord-est a Bucurestiului, este detinut de compania Niro Investments, controlata de omul de afaceri Nicolae Dumitru.

Potrivit informatiilor de pe site-ul companiei, zona comerciala Dragonul Rosu, parte a proiectului Chinatown, este cea mai mare din Romania. Marfurile comercializate aici provin din China, Turcia, precum si din productia interna. Planul final de dezvoltare a zonei comerciale vizeaza un numar total de 8.000 de spatii comerciale.

Dragonul Rosu este detinuta in proportie de 30% de cetateanul chinez Zheng Xing si de SC Niro Investments SA, cu 70%. Potrivit Registrului Comertului, Dragonul Rosu a avut in 2009 o cifra de afaceri de 42,5 milioane de lei, cu un numar mediu de 26 de salariati.

In structura grupului Niro Investments se afla peste 15 companii distincte ce acopera industrii precum constructii, servicii de paza si protectie, centre comerciale sau real estate.

Wall-Street.ro incepe de astazi o campanie de articole despre economia reala in contextul unei viitoare iesiri din criza. Antreprenorii stiu cel mai bine unde ne situam din punctul de vedere al crizei! Ai o sugestie pentru redactia wall-street.ro privind articolele abordate? Transmite mesajul tau echipei wall-street.ro.

Citeste si:

Amenzi de 530.000 lei la complexul comercial Dragonul Rosu

Cea mai mare dauna din istoria pietei de asigurari

Cea mai mare dauna din istoria pietei de asigurari

Cea mai mare dauna din istoria pietei de asigurari