Autoritatile romane nu au reusit sa realizeze o evaluare corecta a licitatiei pentru sistemul informatic privind TVA, ceea ce a prelungit si mai mult programul de implementare aflat oricum in intirziere, se arata intr-un comunicat la Delegatiei Comisiei Europene la Bucuresti.

„Delegatia Comisiei Europene subliniaza faptul ca autoritatile romane erau constiente de necesitatea unui asemenea proiect inca din 2002 si ca guvernele care s-au succedat din 2002 si pina acum nu au acordat suficienta prioritate acestui aspect“, se precizeaza in comunicat.

Din acest motiv, problema sistemului informatic necesar pentru evidentierea TVA a fost semnalata, in raportul comprehensiv de monitorizare din octombrie 2005, ca un domeniu de serioasa ingrijorare, avind un calendar „deosebit de strins“ de punere in practica. Ministrul Finantelor Publice, Sebastian Vladescu, a recunoscut luni intirzierea in derularea proiectului, mentionind insa ca licitatia a fost organizata la scurt timp dupa numirea sa in functie.

„Este regretabil“

Vladescu a punctat ca situatia a devenit mai complicata si din cauza verificarilor asupra modului de derulare a licitatiei solicitate de Delegatie. „Este regretabil faptul ca acest calendar a intirziat si mai mult din cauza ca autoritatile romane nu au reusit sa realizeze o evaluare corecta a licitatiei.

Pe de alta parte, Vladescu sustine ca organismul european a aprobat criteriile din caietele de sarcini, dar ulterior a dorit sa verifice procedurile de desemnare a cistigatorilor, atit pentru sistemul informatic de la TVA, cit si la accize. Intr-un final, Delegatia Comisiei a fost de acord cu furnizorii selectati, respectiv companiile americane IBM si Oracle.

Trei luni intirziere

„Avem o intirziere de trei luni. Din discutiile pe care le-am avut cu contractorii, aceasta va putea fi rezolvata“, a conchis Vladescu. „Este pacat ca am inceput licitatia in octombrie. Daca o incepeam in ianuarie anul trecut, aveam tot timpul“, a mentionat Vladescu. „Am avut atentionari de la Comisia Europeana ca, din experienta altor tari, timpul care a ramas de acum si pina la 1 ianuarie este scurt si ca trebuie sa acceleram foarte repede implementarea celor doua sisteme. In luna martie a aparut „steguletul rosu“, ei constatind ca, dupa parerea lor, timpul este prea scurt. Va trebui sa dovedim ca putem sa-l implementam“, a afirmat Vladescu. Vladescu a aratat ca au fost stabilite mai multe etape, astfel ca la 1 iulie va trebui sa inceapa sa functioneze programul pilot, iar ulterior vor incepe verificarile, astfel incit la 1 ianuarie sistemele sa fie functionale.

In varianta intirzierii introducerii sistemelor, Romania nu va „primi amenda“, insa ar putea sa apara „complicatii financiare, tehnice, foarte grave, si intirzieri in decontari, in special cu agentii economici“, a mai afirmat Vladescu. Problema sistemelor informatice, necesare in toate tarile membre ale Uniunii Europene pentru schimbul de date privind incasarile din TVA si accize, a aparut in atentia publicului dupa o declaratie de saptamina trecuta a presedintelui Traian Basescu privind „steguletul rosu“ de la capitolul Finante publice.