Iran a crescut exporturile de petrol in urma ridicarii partiale la inceputul anului a embargoului impus de SUA, UE si alte state, insa nu toate transporturile de petrol au decurs conform planurilor, potrivit Bloomberg.

Arabia Saudita a detonat ,,bomba petroliera"

Arabia Saudita a detonat ,,bomba petroliera"

"Un petrolier care ar fi trebuit sa livreze una dintre primele incarcaturi post-sanctiuni a rams blocata in apropierea Romaniei si nu este clar de ce", scrie agentia de stiri.

Un petrolier cu 1 milion de barili

Petrolierul Distya Akula, construit in urma cu 21 de ani, nu a descarcat inca cei 1 milion de barili de petrol si navigheaza in largul coastei Romaniei, potrivit datelor Bloomberg.

La scurt timp de la plecarea petrolierului din Iran, la inceputul lunii februarie, proprietarul vasului a sarbatorit ceea ce ar fi putut fi prima incarcatura livrata in Europa de la ridicarea sanctiunilor. Proprietarul a anuntat initial ca vasul a fost rezervat de Litasco SA, parte a grupului rus Lukoil. Lukoil detine o rafinarie in Romania, la Ploiesti, dar si singura rafinarie din Bulgaria. De asemenea, armatorul a anuntat initial ca nava se indreapta catre portul Constanta.

Iranul vrea sa fie platit pentru petrol in euro

Iranul vrea sa fie platit pentru petrol in euro

Desi nava a ajuns la destinatie, proprietarul a revenit asupra anuntului initial, informand ca Litasco nu este cumparatorul si Constanta nu este destinatia.

Citeste si:

De-a lungul acestei odisei, Distya Akula a petrecut mult timp asteptand. S-a aflat aproape de intrarea sudica in Canalul Suez timp de mai mult de 30 de zile, iar acum in largul coastelor Romaniei de peste trei saptamani.

Nava nu are ordin sa descarce in Constanta

Vasul a primit instructiuni sa se deplaseze catre Constanta, dar pana in prezent nu a primit ordin sa si descarce in portul romanesc, a declarat pentru Bloomberg un oficial al companiei Elektrans Shipping, proprietarul navei. Acesta a adaugat ca nu cunoaste motivul acestei intarzieri, deoarece petrolierul este inchiriat pe termen lung unei alte companii.

Un transport obisnuit catre Constanta plecat din Kharg, cel mai mare terminal de export din Iran, ar trebui sa dureze aproximativ 17 zile, insa calatoria catre Constanta a Distya Akula a depasit deja 80 de zile.

Oficiali responsabili de transportul maritim din Romania si din Egipt nu au putut furniza detalii despre incarcatura, iar traderii specializati in transportul de titei pe Marea Mediterana nu au putut, de asemenea, sa identifice cumparatorul milionului de barili aflat in apropierea litoralului romanesc.

Petrolul se tranzactioneaza la cotatii scazute, cu barilul Brent in prezent la aproximativ 46 de dolari pe baril. Principalul motiv al preturilor mici, oferta prea mare din piata, a fost amplificat de cresterea exporturilor de catre Iran in urma ridicarii sanctiunilor. Confruntate cu un exces de petrol raportat la cerere, companiile petroliere si statele exportatoare au recurs masiv la depozitarea pe petroliere a unor cantitati foarte mari de titei, iar timpii de descarcare in port si de livrare au crescut foarte mult.

Sursa foto: bob63/shutterstock