Potrivit unui comunicat remis marti, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului afirma ca restrictiile aplicate lichidatorului "nu contin elemente de ajutor de stat, se aplica pe o perioada limitata de timp dupa lichidare si nu ar trebui considerate ca restrictionand principiile enuntate de legislatia UE".

"Comisia Europeana este o institutie suverana care are dreptul sa-si puna intrebari cu privire la orice demers care i se pare ca nu corespunde acquisului comunitar. Cu toate ca nu considera ca ar exista elemente de ajutor de stat, AVAS precizeaza ca, dupa primirea notificarii din partea Comisiei Europene, in functie de aspectele semnalate si in termenul solicitat, va lua masurile ce se impun", arata comunicatul AVAS, citatd de NewsIn.

Comisia Europeana a deschis o procedura oficiala de investigatie, in baza normelor in materie de ajutor de stat din Tratatul CE, privitoare la procesul de vanzare a societatii Tractorul Brasov (activul functional - platforma industriala) catre Flavus Investments SRL, in iulie 2007, pentru 77 milioane euro fara TVA.

Comisia considera ca autoritatile romane au conditionat vanzarea activului prin impunerea anumitor cerinte, cum ar fi mentinerea obiectului de activitate timp de zece ani si reincadrarea in munca a fostilor angajati ai societatii Tractorul. Aceste conditii ar fi putut determina ca vanzarea sa se fi facut la un pret mai mic decat cel care ar fi putut fi obtinut daca licitatia ar fi fost neconditionata. Mai mult, daca pretul de vanzare a fost sub valoarea de piata, din cauza ca aceste conditii specifice ar fi limitat numarul potentialilor cumparatori, cel care ar fi castigat licitatia de asemenea s-ar fi aflat in avantaj.

In replica, AVAS sustine ca in impunerea celor doua conditii companiei cumparatoare de catre lichidator "este vorba pe de o parte, doar de o restrictie limitata in timp iar, pe de alta parte, de o decizie care se bazeaza nu atat pe considerente sociale, cat mai ales pe realitatile economice existente, avand in vedere necesitatea angajarii unui personal calificat, pentru a putea face fata cerintelor de calitate ale pietei actuale".

Totodata AVAS precizeaza ca "procedura de valorificare aleasa de catre lichidator, licitatia publica cu strigare, confera cele mai mari garantii in ceea ce priveste transparenta si competitivitatea intre ofertanti in obtinerea celui mai bun pret. De altfel, cei patru ofertanti din faza finala a licitatiei, impreuna cu consultantii lor, reprezentanti ai unor firme renumite in domeniu, au apreciat in unanimitate modalitatea de organizare si desfasurare a intregii proceduri, iar cei trei “invinsi” au renuntat imediat dupa adjudecare, in scris, la orice contestatie".

Potrivit Comsiei, insa, conditiile ar fi asigurat, intre altele, mentinerea unui anumit nivel de activitate economica. Ajutorul de stat a fost acordat, prin urmare, pentru a sprijini aceasta activitate.

Citeste si:

Comisia a cerut, de asemenea, Romaniei sa suspende acordarea oricarui ajutor ilegal pana cand Comisia nu ia o decizie cu privire la compatibilitatea ajutorului.

Potrivit legislatiei europene in domeniul ajutorului de stat, masurile de aceasta natura trebuie sa fie notificate Comisiei Europene de catre un stat membru si pot fi implementate doar dupa ce primesc aprobarea Comisiei. In lipsa unei decizii prealabile a Comisiei se considera ca au fost acordate ilegal.

In cazul in care masurile au fost puse in practica si au produs efecte, Comisia trebuie sa decida asupra compatibilitatii lor cu regulile pietei comune. Evaluarea Comisiei in domeniul ajutorului de stat este una complexa intrucat aceasta notiune este larga si acopera, printre altele, masuri precum granturile, imprumuturile la dobanzi preferentiale, majorarile de capital, anularea sau esalonarea datoriilor.

In cazul in care Comisia considera, dupa o astfel de investigatie, ca un ajutor de stat acordat ilegal este incompatibil cu regulile pietei comune, ajutorul trebuie recuperat.

Tractorul Brasov a intrat in procesul de lichidare voluntara in baza prevederilor ordonantei de urgenta 3/2007 pentru amanarea intrarii in insolventa a 28 de societati de stat, care a fost aprobata dupa ce Romania a devenit stat membru UE. In calitate de stat membru, Romania ar fi trebuit sa trimita o notificare a ajutoarelor de stat la Comisia Europeana. La momentul aprobarii, ordonanta a fost contestata de catre fostul ministru al Justitiei, Monica Macovei, pe motive anticoncurentiale. Fostul ministru a dezaprobat, in avizul negativ dat ordonantei, atat tratamentul preferential oferit unui numar de 28 de societati de stat aflate in insolventa, cat si faptul ca acestea au datorii la bugetul statului.

Jumatate dintre cele 28 de societati, pentru care a fost amanata insolventa cu sase luni, au intrat in lichidare voluntara, celelalte aflandu-se in procese de restructurare sau de vanzare a pachetelor de actiuni. Printre companiile lichidate se numara: Tractorul Brasov, Rulmentul Brasov, cele cinci societati divizate din platforma Nitramonia, Terom, Toptherm, Menarom, Abrom.