Imprumutul de 1 miliard de euro aprobat pentru Romania este cel mai mare proiect co-finantat de BEI cu un stat membru al UE.

"Tarile europene dezvoltate au fost afectate mai devreme si mai mult de criza financiara, dar trebuie sa realizam ca nu exista un zid intre acestea si tarile din regiunea central si est europeana, precum Romania. De aceea, BEI se pregateste sa faca mai mult si sa creasca valoarea finantarilor cu o treime in urmatorii doi ani. In cazul Romaniei, in loc de 1 miliard de euro, ar putea fi vorba de 1,33 miliarde euro", a spus Kollatz-Ahnen, cu ocazia semnarii acordului de imprumut in valoare de 1 miliard euro intre MEF si BEI.

Imprumutul va fi utilizat pentru finantarea si cofinantarea proiectelor finantate din fonduri nerambursabile de la UE pentru trei programe principale - transport, mediu si cresterea competitivitatii, dar si pentru finantarea altor programe prioritare, eligibile pentru asistenta bnerambursabila de la UE, dar care nu beneficiaza in prezent de finantare de la UE si vor necesita o evaluare separata, conform criteriilor de eligibilitate ale BEI.

Potrivit secretarului de stat in MEF Eugen Teodorovici, printr-un memorandum semnat in 2006, BEI s-a angajat sa sprijine Romania cu imprumuturi de cate 1 miliard euro in fiecare an.

Citeste si:

In cadrul negocierilor pentru acest imprumut, a aparut in vara si propunerea acordarii unei prefinantari de 250 milioane euro, care reprezinta prima transa din imprumutul BEI si pe care statul roman este obligat sa o foloseasca pentru finantarea proiectelor din domeniile stabilite sau pentru alte proiecte europene prioritare, relateaza NewsIn.

Pentru aceasta prima transa, MEF a elaborat un proiect de Ordonanta de Urgenta, care ar trebui sa fie aprobat marti in sedinta de Guvern, astfel incat sa se poata trage cat mai repede prima transa.

Tragerea banilor se va face in transe de minimum 25 milioane euro si maximum 250 milioane euro, iar conditia pentru acordarea urmatoarei transe este ca banii acordati antrerior sa fie deja alocati proiectelor finantate in proportie de cel putin 80%. Rambursarea banilor se face dupa scheme stabilite de statul roman, care poate opta pentru o rata fixa, in cazul careia costurile sunt putin mai ridicate, dar sigure, sau pentru o rata variabila, calculata in functie de dobanda din piata plus o marja.

Potrivit lui Teodorovici, sunt proiecte care pot deja sa fie trimise la BEI, printre care opt proiecte pe mediu, care sunt deja aprobate si au o valoare totala de 800 milioane euro. De asemenea, o serie de proiecte de transporturi sunt deja trimise la Comisia Europeana pentru aprobare.