Dupa medici, profesori si pensionari care nu se aleg cu majorari de venituri, o alta categorie de salariati a fost luata la ochi de reprezentantii Ministerului Finantelor. Daca masura va primi avizul Executivului, cei care lucreaza in privatizare vor fi asimilati bugetarilor, ceea ce a provocat panica la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului si la Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie.
Scopul acestei schimbari este incercarea de a aduce la buget cat mai multi bani pentru acoperirea golului provocat de introducerea cotei unice.

O lovitura extrem de dureroasa si periculoasa in acelasi timp, existand riscul cresterii gradului de coruptibilitate, tinand cont ca salariile vor fi drastic reduse. Practic una este sa incasezi lunar sume de la 15 milioane de lei in sus si alta este ca pe fluturas sa fie inscrisa o suma intr-o singura cifra a milioanelor. Salariul mediu net in sectorul bugetar fiind de doar 5 milioane de lei. Masura in sine nu mira, tinand cont ca ea ar fi ca o continuare a deciziei Guvernului de a limita salariile membrilor in Comisiile de privatizare a bancilor. De pilda, Ovidiu Musetescu, ca presedinte al Comisiei de privatizare a BCR, incasa lunar, suplimentar, 20 la suta din salariul presedintelui bancii, aproximativ 1.500 de dolari.

Reamintim faptul ca salariile din privatizare sunt, in prezent, asigurate, prin autofinantare, din alocarea unui procent de maximum 20 la suta din sumele obtinute din vanzarea actiunilor, restul fiind varsat la buget pentru acoperirea deficitelor.
Potrivit Rompres, anul trecut Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, a efectuat, din veniturile incasate din vanzarea actiunilor si din dividende, varsaminte la buget in valoare de 611,274 milioane de euro, 5.625 de dolari si 1.845,334 miliarde de lei.
La AVAS numai in perioada 1.05.2004 - 31.12.2004 veniturile totale din privatizare si administrarea participatiilor statului s-au cifrat la 3.441.000 milioane lei din care s-au alocat 210.000 milioane lei pentru chltuieli de personal. Pe lista marilor privatizari asteptate de AVAS se numara, printre altele, Electroputere Craiova si BCR.

Ramane de vazut cum masura ceruta de Ministerul Finantelor va duce, pe de o parte, la cresterea calitatii actului de privatizare iar pe de alta parte, la limitarea cazurilor de coruptie.

250 de privatizari nu au avizul Consiliului Concurentei - declara noul presedinte al AVAS, Gabriel Zbarcea

Contractele de privatizare pentru un numar de 250 de societati asteapta avizul Consiliului Concurentei pentru ajutoarele de stat primite, investitiile angajate in aceste cazuri putand fi renegociate, a declarat, ieri, intr-un interviu acordat agentiei Mediafax, presedintele AVAS, Gabriel Zbarcea.

Proaspatul presedinte al Autoritatii pentru Vaorificarea Activelor Statului (AVAS) va institui regula conditiilor de precalificare minimale, pentru a elimina practica criteriilor menite sa avantajeze unul dintre ofertanti. De asemenea, oficialul AVAS pledeaza pentru limitarea acordarii de facilitati si scutiri de datorii.
Gabriel Zbarcea crede ca numirea pe criterii politice a presedintilor de pana acum ai AVAS a adus deservicii intereselor statului si imaginii publice a acestei institutii. Potrivit noului presedinte al AVAS, institutia va fi reorganizata, intrucat fuziunea AVAB - APAPS nu a operat decat la nivel formal si exista o evidenta lipsa de coeziune. In cazul privatizarii BCR, el se pronunta pentru listarea unui pachet de actiuni ale bancii la Bursa de Valori Bucuresti.

Prezentam integral interviul acordat de presedintele AVAS, Gabriel Zbarcea:

Citeste si:

- Cu exceptia functiei de consilier de stat al premierului Calin Popescu Tariceanu, detinuta timp de zece zile, nu ati lucrat niciodata in cadrul unei institutii de stat. Ne puteti spune motivele pentru care ati acceptat sa preluati conducerea AVAS?
- Este adevarat ca vin din zona privata si ca nu am lucrat niciodata in cadrul unei institutii a statului, dar am lucrat in numeroase proiecte cu institutii ale statului. Mai mult, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului nu este o institutie oarecare, ci una care functioneaza pe principii strict comerciale si care trebuie sa joace un rol deosebit in economia reala.
Mi s-a propus aceasta pozitie pentru a avea sansa sa fac cu adevarat ceva, avand in vedere ca am criticat deseori procesul de privatizare, continutul neunitar si deseori confuz al actelor normative incidente.
Pe de alta parte, la casa de avocatura lucram de zece ani si intervenise un gen de uzura profesionala. Am apreciat ca preluarea conducerii AVAS reprezinta o provocare profesionala.
Convingerea mea este ca astfel de institutii ale statului, cu menire strict economica, care fac business in numele si interesul statului, trebuie conduse exclusiv de tehnocrati, de oameni care cunosc foarte bine realitatile mediului economic.

- Intentionati sa va inscrieti intr-o formatiune politica?
- Raman la opinia pe care am enuntat-o deja, si anume ca este in interesul statului roman ca AVAS sa fie condus de un tehnocrat, de un profesionist neimplicat politic. Mai mult, cred ca numirea pe criterii politice a presedintilor de pana acum ai acestei structuri nu a adus decat deservicii intereselor statului si imaginii publice a acestei institutii.
Lipsa unei apartenente politice m-a ajutat in decizia de a veni la conducerea AVAS si cred ca reprezinta un atu. Va fi intotdeauna clar, pentru toata lumea, ca nu ascult de vreun interes de partid si sunt subordonat doar Guvernului.
Vin din zona economiei reale si a marilor finante, cunosc bine acest mediu, stiu care sunt exigentele jucatorilor la acest nivel si il abordez direct, fara nici un fel de complex politic sau de alta natura.

- In cadrul casei de avocatura ati fost implicat in consultanta pentru o serie de privatizari. Pornind de la experienta acumulata, ce schimbari aveti in vedere pentru intocmirea contractelor de vanzare si urmarirea respectarii clauzelor, pentru a evita situatii precum Resita, Tractorul etc.?
- Problemele legate de contractele pe care le-ati mentionat au aparut ca urmare a neexecutarii unor obligatii contractuale. Contractele pot fi perfecte, daca insa clauzele nu sunt respectate, ele nu mai reprezinta decat instrumente de lupta in cadrul unui proces.
Eu voi impune o mai mare strictete, rigoare in elaborarea contractelor si voi manifesta retinere in acordarea de facilitati, scutiri etc.

- Cum apreciati procesul de privatizare din Romania si care considerati ca au fost principalele esecuri in activitatea de privatizare? Ati putea enumera o serie de masuri prin care veti incerca sa evitati astfel de situatii?
- Este greu sa fac o evaluare corecta, exhaustiva si cuantificabila a privatizarii din Romania pana la acest moment, la doar o saptamana de la numirea mea ca presedinte al AVAS. Este o certitudine ca a mai ramas putin de privatizat, ceea ce reprezinta un lucru bun, iar mai tarziu, din pozitia noastra privilegiata, ca depozitari ai acestei experiente extrem de complexe, vom face judecatile care se impun.
Pentru inceput, trebuie sa spun ca procesul de privatizare are nevoie de o mai mare transparenta, iar prima masura va fi trecerea la conditii de precalificare minimale, care sa asigure statului doar confortul ca investitorii sunt seriosi.
Ideea de incredintare sau negociere directa cu un singur ofertant se va transforma din regula in exceptie si va disparea practica criteriilor de precalificare menite sa avantajeze unul dintre ofertanti.

- Care au fost primele probleme de la instalarea in functia de presedinte al AVAS?
- Am gasit la AVAS doua institutii diferite, cu mentalitati separate. Fuziunea nu a operat decat la nivel formal si exista o evidenta lipsa de coeziune. Aici este nevoie de o reorganizare.
In al doilea rand, o serie de privatizari pentru care au fost semnate contracte de vanzare nu au primit, inca, avizul Consiliului Concurentei.
Este vorba de 250 de societati care se gasesc in aceasta situatie.
S-ar putea sa nu obtinem acordul pentru o parte din aceste companii, intrucat au beneficiat de ajutoare de stat foarte mari.
Potrivit Regulamentului 501 din noiembrie 2004, valoarea investitiilor asumate de cumparator trebuie sa acopere, pentru companiile mari, suma acordata ca ajutor de stat.

- Sustineti ideea transformarii AVAS intr-o companie specializata in recuperarea datoriilor, la care sa participe atat statul, cat si firmele private interesate?
- Deocamdata, AVAS mai are foarte multe lucruri de gestionat in numele statului pentru a ne pune problema transformarii ei fundamentale pe termen scurt.
Sunt de acord, ca, la nivel principial, in cadrul economiei romanesti se simte nevoia stringenta a unui organism de reglementare cu parghii economice foarte clare si eficiente.
Modelele la care putem apela sunt multiple. Fiecare are avantajele si dezavantajele lui. Sunt convins ca piata este cel mai eficient si credibil instrument de reglementare in acest domeniu, iar singura misiune imperativa a statului este sa asigure un cadru transparent si echitabil de manifestare a acestor actori economici.

- Cum vedeti anuntul unor oficiali ai Guvernului privind listarea la Bursa a unor pachete suplimentare de actiuni la care statul mai are participatii (BCR)? Aveti propuneri pentru introducerea pe Bursa a titlurilor unor companii din portofoliul AVAS care nu au fost nominalizate pana in prezent?
- In cazul BCR, sustin punctul de vedere exprimat si de ministrul Finantelor Publice. Bursa este o varianta care nu trebuie exclusa nici in cazul celei mai mari banci din Romania. Se poate gandi ca listarea pe Bursa sa se faca chiar inainte de vanzarea pachetului majoritar catre un investitor privat sau in paralel cu acest proces. Cele doua privatizari din zona bancara, BCR si CEC, trebuie bine coordonate, astfel incat sa maximizam sumele incasate de statul roman. Ramane de analizat, in perioada urmatoare, momentul si succesiunea celor doua procese.
Discutam impreuna cu ceilalti actionari ai bancii modalitatile cele mai eficiente de privatizare. Ceea ce ma bucura este ca exista un interes constant, ca banci importante, cu greutate la nivel international, sunt interesate de preluarea BCR.