"Ultimele date ne permit sa redeschidem maine (luni - n.r.), incepand cu ora 9.00, Aeroporturile din Timisoara si Arad. Daca lucrurile vor evolua bine cu ora 15.00 le redeschidem pe cele din Bucuresti, Craiova si Mihail Kogalniceanu din Constanta", a declarat duminica secretarul de stat in Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, Marin Anton, precizand ca restrictionarea ramane valabila pe celelalte aeroporturi din tara, potrivit NewsIn.

Aproximativ 65.000 de persoane au fost afectate de anularea a aproximativ 600 de curse aeriene in zilele de sambata si duminica din cauza norului de cenusa care traverseaza si Romania.

Marin Anton declara sambata ca restrictiile de zbor impuse din cauza norului de cenusa aduc companiilor romanesti de stat pierderi de pana la 2 milioane de euro zilnic, cele mai importante fiind inregistrate de operatorul de zbor Tarom, care are pierderi de circa 1,1 milioane euro pe zi.

In ceea ce priveste posibilitatile de despagubire ale calatorilor, Marin Anton a precizat ca firmele de transport aerian pot invoca forta majora ca scuza. "Companiile nu sunt obligate sa despagubeasca calatorii pentru ca este o situatie speciala, un caz de forta majora. Solutia este relocarea pasagerilor cand cursele vor fi reluate", a mentionat Anton.

Teste efectuate duminica. Spatiul aerian al Europei ar putea fi sigur pentru avioane


Cateva zboruri-test efectuate duminica dau sperante ca spatiul aerian din cea mai mare parte a Europei ar putea fi sigur pentru cursele aeriene, insa oficialii s-au ferit sa promita ca restrictiile impuse din cauza norului de cenusa vulcanica vor fi ridicate, relateaza CNN.
"Rezultatele obtinute in urma acestor zboruri arata ca nu exista niciun impact in zona", a declarat secretarul de stat spaniol pentru Uniunea Europeana, Diego Lopez Garrido, a carui tara detine presedintia Consiliului UE.

Comisarul european pentru transporturi, Siim Kallas, a declarat ca daca norul de cenusa "va continua sa se miste asa cum se misca in prezent, atunci maine (luni - n.r.) aproape 50% din spatiul Uniunii Europene nu va mai comporta riscuri", ceea ce va permite reluarea zborurilor. "Vom vedea maine cum stau lucrurile", a adaugat el, potrivit NewsIn.

O purtatoare de cuvant de la KLM - una dintre companiile care a efectuat zboruri-test - a declarat pentru CNN ca spatiul aerian european este sigur, cu exceptia Islandei.

Ministrii europeni ai transporturilor au luni o reuniune tehnica pentru a discuta despre rezultatele zborurilor-test.

Guvernul britanic a anuntat insa ca spatiul aerian al acestei tari va fi inchis pentru cel putin inca 24 de ore. Ministrul Transporturilor, Andrew Adonis, a dat asigurari ca oficialii lucreaza contracronometru pentru a stabili daca poate fi identificat un culoar sigur. "Se desfasoara discutii urgente cu agentiile europene si internationale de reglementare in domeniu. Vrem sa putem relua zborurile cat mai curand posibil, dar siguranta ramane principala preocupare", a spus Adonis.

Cum situatia nu pare insa sa se imbunatateasca, Marea Britanie a spus ca analizeaza si o eventuala solicitare de ajutor adresata marinei. Guvernul urma sa verifice in aceasta noapte ce vase militare si comerciale sunt disponibile pentru a-i prelua pe pasagerii ramasi blocati.

De la agravarea eruptiei vulcanului islandez Eyjafjallajokull, saptamana trecuta, ceea ce a dus la evacuari pe plan local si la restrictii in spatiul aerian european, companiile aeriene pierd cel putin 200 de milioane de dolari pe zi, potrivit estimarilor IATA (Asociatia Internationala a Transportului Aerian). Un calcul simplu arata ca pana duminica pierderile in intreaga lume ar insuma circa un miliard de dolari.

In intreaga Europa, multimile de pasageri au luat cu asalt aeroporturile, garile si liniile de feribot, disperati sa gaseasca o modalitate de a ajunge la destinatie. Milioane de oameni au fost afectati de perturbarile din transportul aerian, considerate de unii mai grave decat cele de dupa momentul atentatelor de la 11 septembrie 2001.

Unele aeroporturi europene s-au redeschis duminica, inclusiv unele din Franta si Germania si toate cele 16 care fusesera inchise in Spania. Insa oficialii din fiecare tara subliniaza ca deciziile sunt luate pe termen scurt si se pot schimba in orice moment.

In cea mai mare parte a continentului aeroporturile raman inchise insa, iar pasagerii blocati. Multe hoteluri au ramas fara camere goale.