Wall-Street: In contextul in care politica fiscala s-a abatut de la planul initial si a provocat presiuni inflationiste semnificative, ce conduita vedeti pentru politica monetara in urmatoarea perioada?

Lucian Croitoru: Mai intai, ramane de vazut daca presiunile inflationiste vor fi semnificative, ramane de vazut daca apar efectele de runda a doua, caci politica monetara depinde foarte mult de ce se intampla cu aceste efecte.

Din cauza cresterii TVA, anticipatiile se pot dezancora, sau nu. Daca vor aparea semne ca anticipatiile se dezancoreaza, atunci banca centrala va interveni pentru a le re-ancora in mod ferm. Daca nu, avand in vedere ca Romania este in recesiune, la un moment dat ciclul de relaxare a dobanzilor se va relua. Banca centrala a pastrat tinta de inflatie pentru anul 2010, astfel oferindu-si posibilitatea sa pastreze si tinta pentru 2011. Se estimeaza ca inflatia va ajunge spre sfarsitul anului in jur de 8%. Tinta de inflatie nu a fost schimbata pentru a arata ca BNR ramane in continuare fidela dezinflatiei.

Wall-Street: Puteti sa ne explicati care sunt si cum ne afecteaza efectele din runda intai si efectele din runda a doua generate de majorarea cotei TVA?

Lucian Croitoru:
Efectele din runda intai sunt, pur si simplu, o transpunere a cresterii TVA, aproape mecanica, nu neaparat in intregime, in preturile bunurilor finale, ceea ce produce o anumita inflatie. Daca ratele nominale ale dobanzii nu se modifica suficient, ratele reale ale dobanzii vor deveini negative pentru o perioada. La fel se poate intampla si cu rata de schimb. Astfel, cresterea TVA relaxeaza conditiile monetare. Cresterea TVA produce si o modificare in preturile relative. In etapele urmatoare, cel putin unii producatorii de bunuri intermediare pot incerca sa restabileasca raportul anterior intre preturi, si vor creste preturile. Astfel, pot aparea anticipatii ca aceste cresteri vor duce la noi cresteri de preturi, ceea ce alimenteaza inflatia. In acest caz, politica monetara trebuie sa re-ancoreze anticipatiile.

Wall-Street: Daca se ajunge la acest scenariu, ce poate face banca centrala pentru a reancora anticipatiile inflationiste?

Lucian Croitoru: Cresterea TVA in actualul context economic a determinat o anumita schimbare de limbaj in comunicatul privind politica monetara dat publicitatii de Consiliul de Administratie al BNR. Se vorbeste de monitorizarea cu vigilenta a evolutiilor, de efectele din runda a doua, de gestionarea ferma a lichiditatii si de evitarea volatilitatii excesive a leului. De asemenea, se recunoaste cresterea imediata a inflatiei ca urmare a cresterii TVA si se mentioneaza ca acordul cu UE, FMI si Banca Mondiala este principala noastra ancora privind inflatia, stabilitatea financiara si cresterea economica. Acest limbaj este menit sa transmita publicului ca BNR este hotarata sa combata inflatia si pentru asta, continuarea acordului este esentiala.

Pe langa modificari in rata dobanzii, BNR are la dispozitie instrumente ce ii permit sa realizeze un management ferm al lichiditatii. Atingerea obiectivelor depinde de combinatia in care sunt utilizate instrumentele de politica monetara, de sctrictetea managementului lichiditatii, de marimea ajustarilor in ratele dobanzilor si de momentul ajustarii.

Wall-Street: Tinand cont de presiunile inflationiste care vor impacta negativ consumul, cum credeti ca va evolua economia in urmatoarea perioada? Cat timp mai poate ramane economia in recesiune?

Lucian Croitoru: Majorarea cotei TVA are si un effect recesionist deoarece extrage putere de cumparare si genereaza noi decizii de reducere a consumului. Dinamica acestor decizii nu este cunoscuta, iar cresterea TVA nu a facut decat sa o complice. Este clar ca estimarea initiala ca economia ar putea creste cu 1,3% a fost nerealista si asta am sustinut si eu de la inceput. Cred ca scaderea economiei va fi mai mare decat se estimeaza in prezent, situandu-se, probabil, in jur de 2% anul acesta.

Cresterea economica in Romania depinde, in principal, de doua aspecte. Pe de o parte, in Romania nu se economiseste suficient pentru a se genera, pe baze proprii, o crestere economica in jurul potentialului. Potentialul de crestere economica este acum in jur de 4-5%. Din acest motiv, depindem foarte mult de fluxurile de capital care vin din exterior, care, in esenta, sunt economisirile altora.

Pe de alta parte, aceste intrari de capitaluri depind foarte mult de coerenta politicilor economice. Investitorii vin in Romania daca au incredere ca pe un termen rezonabil de timp, care se numara in ani, politicile raman coerente. Pentru a fi coerente, politicile macroeconomice trebuie sa fie in linie cu echilibrele macroeconomice sustenabile. In plus, trebuie sa existe stabilitate in sistemul fiscal pentru ca altfel investitorii nu au cum sa isi faca planurile de business. Indeplinirea acestor doua condi?ii este cel mai bun lucru pe care il poate face guvernul, date fiind conditiile bugetare din Romania.

Citeste si:

Wall-Street: Mai avem nevoie de un nou imprumut de la FMI?

Lucian Croitoru:
Cel mai bine ar fi sa dam dovada de disciplina interna si sa nu mai fie nevoie de ajutorul oficial al FMI sau al UE. Cu politici disciplinate, sectorul public ar putea functiona fara ajutor. Dar pentru asta este nevoie de sprijin politic si popular pentru ajustari. Dat fiind echilibrul politic din Romania este greu de spus ca acest scenariu este cel mai probabil.

Un al doilea scenariu ar putea fi contractarea unui acord Precautionary Stand-By, in care o suma de bani este disponibila dar nu este, in final, utilizata. Si acest scenariu presupune ajustari serioase. In fine, trebuie sa spun ca fara ajustari controlate nu ne imprumuta nimeni, si in final corectiile ar putea fi impuse de piata, fiind mai dureroase.

Wall-Street: Este majorarea cotei TVA o solutie potrivita?

Lucian Croitoru:
Majorarea cotei TVA este o solutie rea din cauza ca problema este intr-un alt loc si ea nu este adresata adecvat. Daca te-ai ranit la genunchi, nu te bandajezi la ureche. Noi asa facem acum. Avem o problema la bugetul asigurarilor sociale si in bugetul de stat, insa fara sa facem o restructurare profunda am crescut TVA-ul. Ce sa facem cu veniturile suplimentare din TVA, atatea cate vor fi? Sa acoperim tot deficientele si ineficientele pe care le stim de 20 de ani?

Ordinea fireasca a lucrurilor este inversa. Intai rezolvi problemele pe partea de cheltuieli si, in masura in care ai rezolvat aceste probleme identifici alte masuri, in masura in care mai sunt necesare.

Sistemul bugetar din Romania are trei trasaturi specifice de care trebuie tinut cont atunci cand se formuleaza politica fiscala: (i) raportul mare dintre numarul de pensionari si asistati social, pe de o parte, si numarul de platitori de impozite; (ii) pondere mare a numarului de persoane pensionate la 40-42 de ani in totalul pensionarilor; si (iii) proportia foarte mare a angajatilor bugetari in exces. Nu incerci sa conservi un sistem cu asemenea probleme, ci incerci sa rezolvi problemele. Situatia aceasta nu a fost generata de un singur guvern, ea este inceputa din 1990 si toate guvernele au complicat-o.

Wall-Street: Trebuie schimbat sistemul de pensii din Romania?

Lucian Croitoru: Sistemul de pensii se reformeaza acum. Sistemul public de pensii este de tipul PAYG (Pay As You Go - statul colecteaza contributii sociale de la salariati si le plateste imediat sub forma de pensii, catre pensionarii actuali). Cu pilonul II si III de pensii private avem o problema pentru ca in comparatie cu alte tari din zona, de exemplu Polonia, suntem mult ramasi in urma. Noi avem, in medie, aproximativ 150 de euro pe persoana in cont la pilonul II al sistemului de pensii, in timp ce Polonia are media de peste 3000 de euro. Este adevarat ca ei au inceput reforma sistemului de pensii mai devreme, dar noi eram foarte aproape, anul acesta, sa taiem si contributia bugetara de la 2,5 procente la 0,5 procente. Este un lucru bun ca s-a renuntat la aceasta idee. Avem o problema pe termen lung cu pensiile daca aceste piloane, II si III, nu vor progresa mai rapid. Trebuie accelerata dezvoltarea pensiilor private.

Wall-Street: Exista riscul ca nivelul economiilor interne sa scada in conditiile in care rata reala a dobanzii va ajunge real negativa din cauza inflatiei?

Lucian Croitoru: Economisirea depinde foarte mult de rata reala a dobanzii, dar oamenii nu fac doar calcule pe termen scurt, pentru ca exista costuri de tranzactionare. Alt aspect este ca veniturile din dobanzi se impoziteaza din nou incepand cu iulie 2010. Este normal sa impozitezi toate sursele de venit, insa Romania nu are economii suficiente care sa asigure cresterea economica la nivel potential, iar neimpozitarea veniturilor din dobanzi era o masura prin care se putea stimula economisirea. Impozitul pe dobanzi a fost initial introdus in 2005 si a fost suspendat in 2007 pentru ca nu a produs efectele estimate, ci mai degraba efecte perverse.

Wall-Street: Va asteptati ca bancile sa majoreze dobanzile?

Lucian Croitoru: Nu. Pe termen lung cred ca inflatia va reveni la normal. Inflatia va urca pana la 8%, dupa care va incepe sa scada, astfel ca in 2011 este posibil sa atinga nivelul tintit (n.r. - 3%). In acelasi timp, este posibila si reluarea cresterii economice in 2011.