Directoratul lui Olli Rehn a trimis saptamana trecuta autoritatilor romane patru cartonase galbene-avertisment in legatura cu deraieri legislative de la reglementarile comunitare. Pretul minim la tutun si alcool, facilitati fiscale pentru filmele romanesti si Legea Farmaciilor contin, in lectura expertilor lui Rehn, clauze anticompetitionale. Fabrizio Barbaso, autorul raportului, a cerut lamuriri autoritatilor de la Bucuresti cu privire la aspectele anticompetitionale observate, care nu sunt conforme cu aquis-ul european si, „intr-o anumita masura, chiar cu obligatiile Romaniei din Acordul European“.

Preturile minime pentru tigari si alcool, introduse de Codului Fiscal sunt considerate de Fabrizio Barbaso, autorul raportului, incompatibile cu acquis-ul comunitar. „Pentru alcool, pretul va fi impus de cea mai mare parte a producatorilor, anume de cei care castiga cel mai mult din chiriile ce apar de pe urma aranjamentelor de tip cartel“, a spus Barbaroso.

„Pretul minim la tigarete a fost impus in patru state europene: printre care se numara Franta, Italia, Belgia si este o masura fiscala acceptata in UE. Masura va aduce o mai mare predictibilitate a veniturilor la bugetul de stat si va duce la reducerea fumatului“, ne-au explicat ieri oficialii Ministerului Finantelor.

Romaniei nu ii sunt indiferente observatiile expertilor europeni. Aflat la Bruxelles, premierul Calin Popescu Tariceanu a invitat in Romania o misiune tehnica de evaluare, la nivelul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM), a progreselor inregistrate in combaterea coruptiei.

„Este vorba de observatii asupra unor lucruri care trebuie corectate“, ne-a declarat Dragos Negrescu, oficial al Delegatiei CE la Bucuresti.

„Amendamentele succesive ale Codului fiscal au efectul de a scuti producatorii interni de la obligatia de a plati accize la alcool pentru locul cand achizitioneaza timbre fiscale care trebuiesc lipite pe sticlele care urmeaza sa fie puse la vanzare. Intrucat importatorii de alcool nu beneficiaza de acelasi tratament, fiind astfel obligati sa cumpere „timbre“ fiscale cu mult inainte ca vanzarea sa aiba loc, ei sufera un dezavantaj financiar, similar cu cel impus de un depozit de import anterior“, considera Barbaso. El adauga ca Delegatiei CE din Bucuresti a trmis Ministerului Finantor o scrisoare referitoare la aceasta problema si „a primit un raspuns 6 saptamani mai tarziu, care nu contine nici o informatie clara cu momentul in care va fi inlaturata aceasta masura (care a fost introdusa printr-un text legislativ consacrat), insa mentioneaza in locul ei ca amendamentele proiectate ale Codului Fiscal vor rezolva eventual aceasta problema“.

„O Ordonanta de Guvern initiata de Ministerul Culturii si adoptata in data de 14 iulie 2005 contine mai multe dispozitii foarte problematice de la discriminare deschisa impotriva lucrarilor ne-romanesti prin pastrarea cotelor doar productiilor autohtone pana la stimulente fiscale date selectiv oferite acelor distribuitori de filme care asigura difuzarea de productii romanesti si pana la alocarea de fonduri publice doar pentru sprijinirea „productiei nationale de film“.

Comisia a fost alertata de autoritatea audiovizuala nationala asupra unora din aceste probleme, iar o analiza a confirmat ca multe din aceste hotarari sunt incompatibile cu acquis-ul comunitar“, spune Barbaso. El a adaugat ca CE a trimis o scrisoare de avertizare a fost trimisa pe 15 noiembrie si asteapta cu interes raspunsul autoritatilor. Ministrul Culturii, Adrian Iorgulescu ne-a declarat ca actul normativ la care se refera CE se afla in parlament. „Din punctul meu de vedere e vorba doar de o recomandare si nu de o formulare neta. Vom vedea daca Comisia pentru Cultura va retine aceste observatii“, a declarat Iogulescu.

„Proiectul noii Legi a Farmaciilor afisata pe 17 octombrie pe site-ul Ministerului Sanatatii contine multiple restrictii (geografice, demografice) ca acelea care in trecut - cand introducerea lor a fost realizata prin simple Ordine Ministeriale - au fost administrate ilegal de catre Consiliul Concurentei. De asemenea, proiectul contine si limitari asupra punctelor de desfacere care pot fi detinute de o singura entitate. Daca este aprobata, aceasta initiativa va forta inchiderea a zeci, daca nu sute, de puncte de desfacere infiintate de mai multe „lanturi“ (retele) de farmacii. Aceasta echivaleaza cu o expropiere a importantelor investitii facute cu buna credinta de catre agenti economici care au actionat pe baza regimului legal“, mai spune Barbaso.