Sint proceduri acceptate inclusiv in comunitatea europeana. Este singurul model de procedura la care ANAF lucreaza in acest moment“, a declarat simbata Sebastian Vladescu, la finalul reuniunii de lucru a premierului Tariceanu cu Colegiul Director al MFP. „Daca vine un cumparator serios vom aviza stergerea. Legea permite acest lucru in cazul unei privatizari. Conform legii, o societate poate primi ajutor de stat o singura data, inainte de scoaterea ei la privatizare“, ne-a declarat Iozsef Nemenyi, consilier pe probleme de ajutor de stat in Consiliul Concurentei.

Lista lunga cu datornici

„Este o procedura de stergere a unor datorii care in mod cert nu vor putea fi incasate niciodata. Exista o lista mare de companii. Va trebui analizat de la caz la caz care este motivul datoriilor, care este posibilitatea de a le incasa, raportul intre total datorii, total capital social si total active. Sint niste parametri de care va trebui tinut cont“, explicat Vladescu.

Trebuie analizat daca merita

Profesorul de economie Daniel Daianu considera ca masura prescrierii datoriilor istorice poate fi luata in conditiile in care o analiza economica arata ca acestea nu se pot plati. „Exista o analiza economica pura care nu are legatura cu acquis-ul sau regulile din Uniunea Europeana si prin care se incearca sa se vada in ce conditii o utilitate publica merita sa fie ajutata. Oriunde in lume, utilitatile publice au un statut special”, spune Daianu. Potrivit acestuia, exemplul Termoelectrica este relevant. In situatia in care tarifele la energie s-au majorat consistent si aceasta reuseste sa-si achite datoriile curente, dar nu poate sa plateasca din restante, atunci masura are sens. Din alt punct de vedere, experienta privatizarii din Romania arata ca investitorii strategici nu sint dispusi sa plateasca datoriile istorice. „Astfel de masuri se practica si in Uniunea Europeana”, spune Daianu, care considera ca prescrierea datoriilor este posibila daca se negociaza profesionist cu forurile europene. Analistul economic Liviu Voinea subliniaza ca va fi greu ca Termoelectrica sa primeasca un astfel de ajutor. „S-ar putea ca societatea sa nu se incadreze in normele UE privind ajutorul de stat. In sensul ca acolo o companie este iertata de datorii de regula din motivatii sociale. In plus, compania care primeste acest ajutor este obligata sa-si reduca productia pentru a nu distorsiona concurenta pe piata“, ne-a declarat Liviu Voinea.

Precedent periculos

Ideea „amnistiei fiscale” nu este o noutate. Practic, toate guvernele de dupa 1990 au cochetat cu aceasta masura, dar au intimpinat o opozitie ferma din partea organismelor financiare internationale. Atit FMI, cit si Banca Mondiala au insistat pe masuri de recuperare a arieratelor si nu au fost de acord cu prescrierea datoriilor. Motivatia a fost aceea a „hazardului moral” implicat de asemenea masura. Prescrierea datoriilor pentru anumite entitati economice ar putea crea un precedent periculos, in sensul ca si ceilalti agenti economici s-ar putea considera indreptatiti sa ceara acelasi tratament preferential.