Comerciantii de combustibil din Romania au crescut anul trecut pretul carburantilor cu circa 30%, iar justificarile au fost mai mult sau mai putin plauzibile, spune Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).
In Romania, pretul carburantului fara taxe este mai mare decat in alte tari europene care nu dispun de resurse proprii si de acces maritim.

In prezent, pe piata noastra pretul de referinta final in euro al celei mai ieftine motorine este 1,179 euro/litru conform preturilor de referinta, accizelor si TVA valabil in ianuarie 2011, iar fara accize si TVA pretul este de 0,64 euro/litru.

In Austria pretul de referinta este 1,225 euro/litru, din care acciza este 0,37 euro/litru, iar TVA de 20% reprezinta 0,204 euro/litru, pretul fara taxe fiind, conform Ministerului Economiei din Austria, de 0,585 euro/litru, diferenta reprezentand marja industriei.

In Germania, conform asociatiei petrolistilor, pretul de referinta este 1,25 euro/litru, cu o acciza de 0,47 euro/litru, cu o valoare de 0,458 euro/litru si cu o marja de 0,125 euro/litru pentru industrie.

Romania are un PIB/locuitor de 7.390 dolari, situata pe locul 67 intr-un clasament global (din 182 tari), urmatoare tara din UE fiind Polonia, aflata in acelasi clasament pe locul 50 cu 11520 dolari.

La clasamentul paritatii puterii de cumparare, Romania coboara pe locul 70, iar Polonia urca pe locul 44.

Anul 2011, a inceput cu aplicarea calendarului de majorare a accizelor carburantilor - acciza la benzina a ajuns la pragul minim din UE de 359 euro/1000 litri, incheind perioada de tranzitie de 4 ani, iar acciza la motorina majorata la 302 euro/1000 litri isi urmeaza calendarul pana la 01.01.2013 cand trebuie sa atinga un minim de 330 euro/100 litri.

Taxele (accize si TVA) reprezinta peste 45% din pretul carburantului in Romania.

In 2009 s-a inregistrat in Romania un consum de 2,11 miliarde litri benzina si de 4,83 miliarde litri motorina.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri