Potrivit unui studiu privind nivelul de educatie financiara al romanilor, comandat de Asociatia Romana a Bancilor (ARB) si realizat de compania GFK Romania, 57% dintre persoanele care au luat credite nu au efectuat nicio comparatie inainte de a semna contractul, 8% din respondenti au comparat cu inca o oferta, restul evaluand mai multe oferte, informeaza Mediafax.

"Este recomandabil ca utilizatorii de produse si servicii bancare - clientii bancilor - sa citeasca in intregime contractul inainte de semnare si sa solicite lamuriri suplimentare, acolo unde se impun, in scopul clarificarii termenilor, a impactului sau riscurilor pe care le presupune asumarea prevederilor inscrise in contracte", a declarat Radu Gratian Ghetea, presedintele Consiliului Director al ARB.

Chiar si in situatia contractarii de credite, studiul arata ca aproape jumatate din utilizatori nu au comparat nici macar doua oferte. Cu toate acestea, persoanele care au achizitionat credite sunt mult mai inclinate decat restul sa compare mai multe oferte.

Studiul arata ca produsele bancare cele mai utilizate si/sau dorite de populatie sunt cardurile de debit, creditele, conturile curente si formele de economisire. La nivelul intregii populatii, produsele bancare sunt destul de putin cunoscute. Cele mai cunoscute sunt cardul de debit si creditul bancar, dar chiar si cu acestea sunt familiari doar aproximativ 4 din 10 romani.

Citeste si:

Potrivit studiului, doar 52% din utilizatorii de carduri de debit si 71% din utilizatorii de carduri de credit folosesc aceste produse pentru plati la comercianti. Acest comportament este puternic influentat de marimea localitatii de resedinta. Cu cat localitatea este mai mare, cu atat sunt mai multi cei care platesc la comercianti cu cardul, de la 4 din 10 posesori de carduri de debit din mediul rural pana la 8 din 10 din Bucuresti.

Numarul comerciantilor care accepta plati cu cardul este mai mare in localitatile cu un grad de urbanizare mai ridicat.

Jumatate din respondenti considera ca scoala ar trebui sa se ocupe de educatia financiara a populatiei, aceasta institutie fiind urmata de mass media si banci in topul perceptiilor populatiei privind responsabilitatea institutiilor cu privire la educarea financiar bancara.

Studiul a fost realizat la nivel national pe un esantion de 1.000 de respondenti din randul populatiei adulte, populatia bancarizata reprezentand 56%. Perioada de culegere a datelor a fost 8-23 iunie 2011.