Astfel, 52% dintre romani reusesc sa puna bani deoparte si 40% dintre ei au economii suficiente pentru a acoperi cheltuielile recurente pe o perioada de 3 luni, fiind motivati in special de nevoia de independenta si de siguranta financiara.

Desi gradul de economisire in Romania este redus comparativ cu al altor state europene, tendinta este de crestere.

Un alt studiu recent privind obiceiurilor de economisire efectuat in perioada noiembrie - decembrie 2012 de Mercury Research pentru ING Bank, arata ca romanii si-ar dori sa economiseasca mai mult insa declara ca este un efort financiar greu de sustinut. Necesitatea reducerii consumului, accesul limitat la banii economisiti sau efortul financiar mare sunt printre cel mai des mentionate bariere percepute in calea economisirii.

Cu toate acestea, beneficiile economisirii compenseaza dezavantajele percepute si motiveaza mai mult de jumatate dintre romani in a pune regulat bani deoparte, in special pentru siguranta („bani pentru zile negre”), independenta financiara („a avea propria resursa in caz de nevoie”) sau posibilitatea de a-si ajuta familia („pentru copii, nunta, achizitia unei case”).

Citeste si:

O data adoptat obiceiul de a pune bani deoparte, alegerea modalitatii de economisire este de asemenea importanta. De cele mai multe ori, romanii aleg intre a economisi printr-un produs bancar dedicat (depozit, cont economii) sau prin alte metode nespecifice (numerar, valuta, cardul de salariu).

Intrucat in randul consumatorilor romani exista perceptia eronata ca pentru a economisi “la banca” este necesara o suma semnificativa, 40% dintre romanii cu economii aleg sa isi tina banii intr-un cont curent si 30% dintre ei aleg sa economiseasca „la saltea”.

Astfel, o proportie semnificativa dintre cei care economisesc, nu primesc dobanda pentru economiile lor.

Cei care folosesc metodele de economisire nespecifice (numerar, valuta, cardul de salariu) declara ca au ales aceasta varianta fiind interesati in mod special de posibilitatea de a economisi sume mici (20, 30 euro lunar) si de accesul facil si direct la bani. In schimb, cei care aleg produsele bancare pun pret pe siguranta si valoarea bonificatiei (rata dobanzii vs. costuri).