Romania este dependenta de capitalul strain, iar in aceste conditii nu isi permite luxul ca bruma de acumulare de capital intern sa fie lasata sa migreze in strainatate pentru a finanta companiile straine, guvernele sau dezvoltarea altui stat, a declarat Mihail Ion, presedintele Raiffeisen Asset Management si coordonatorul departamentului de private banking al bancii, intr-un interviu pentru wall-street.ro.
El considera ca listarea companiilor de stat ar putea impinge clientii de private banking catre mai multe investitii in actiuni, intrucat o oferta publica initiala (IPO) este o oportunitate buna pentru un investitor, care nu a mai avut contact cu piata de capital, sa aloce o parte din portofoliu in actiuni.

“Daca ne uitam la experienta Transgaz din 2007, cred ca oferta de atunci a avut mai multi investitori persoane fizice decat erau conturi deschise pe bursa la acel moment. Eu ma astept ca unele dintre oferte sa se concretizeze intr-o listare in acest an, deoarece avem un guvern cu o majoritate confortabila in Parlament, iar reformele agreate cu partenerii internationali tot au fost amanate”, a explicat Ion.

El spune ca Romania are nevoie sa convinga investitorii straini de atractivitatea sa, deoarece, “ne place sau nu”, suntem o tara dependenta de fondurile din afara.

“Desigur, nu trebuie neglijati nici investitorii locali. Din punctul asta de vedere e nevoie sa le largim orizontul investitional. Cu regret observam ca parte din acumularile pe termen lung in fondurile de investitii si de pensii sunt investite in strainatate, intrucat universul investitional local este ingust”, a mentionat coordonatorul departamentului de private banking al Raiffeisen Bank.

Activele fondurilor de investitii si ale societatilor de investitii financiare (SIF) se ridicau in luna ianuarie a acestui an la 16,95 miliarde lei (3,87 miliarde euro), in timp ce activele fondurilor de pensii totalizau 10,6 miliarde lei (2,42 miliarde euro).

Totodata, investitiile straine directe au fost in 2012 de peste 1,6 miliarde euro, in scadere cu 11% fata de anul precedent, finantand in proportie de 32% deficitul de cont curent.

Ce tipuri de investitii si credite prefera clientii cu averi mari


Mihail Ion a precizat ca sub un sfert din resursele clientilor de private banking ai Raiffeisen Bank sunt investite in depozite bancare clasice. La finele anului trecut, banca avea 675 de clienti cu averi ridicate si active in administrare de 650 milioane euro. Iar pentru a intra in aceasta categorie ai nevoie de cel putin 250.000 euro in cont.

“Se observa deja ca exista interes pentru instrumente mai sofisticate, care pot aduce un plus de randament sau o protectie totala sau partiala a capitalului. Deja nu mai vorbim de cazuri izolate, nu sunt sume mari, dar sunt mai multi clienti care decid sa faca plasamente in instrumente mai complexe”, a afirmat Ion.

El spune ca in prezent ne aflam intr-un stadiu relativ incipient al pietii de private banking, intr-o curba a invatarii si ca pe viitor lucrurile vor sta altfel.

“Cunostintele si experienta fiecarui investitor vor creste, iar pe viitor acestia vor alege si alte instrumente decat cele clasice. Noi incercam sa identificam alaturi de clientii nostri, prin instrumentele pe care le folosim, toleranta lor la o amplitudine maxima a variatiei portofoliilor. Astfel, vrem sa punem la dispozitia clientului niste instrumente care sa nu-l expuna la volatilitate mare, astfel incat sa nu ia o decizie irationala si sa vanda mai devreme decat trebuie”, a declarat seful diviziei de private banking a Raiffeisen Bank.

Acesta a arata ca in unele cazuri se intampla ca investitorii sa obtina randamente mai mici decat piata in care investesc, intrucat “ei cumpara tarziu si vand cand nu trebuie, iar piata e pe minim”.

De exemplu, in perioada 1991-2010, randamentul anual mediu in cazul actiunilor din Statele Unite a fost de 8,4%, al aurului de 3,9%, in timp ce un investitor mediu a inregistrat un nivel de 1,9%.

De asemenea, Mihail Ion a mentionat ca pentru clientii cu averi ridicate exista un tip de creditare care va cunoaste o dezvoltare importanta in urmatorii ani.

“Ma refer aici la creditul lombard, un imprumut care are ca colateral instrumentele financiare pe care clientul le are in portofoliu. Astfel, pot sa am un client care a hotarat sa faca niste plasamente pe termene mai lungi si are nevoie de niste resurse financiare temporare de cash. In loc sa vanda acele instrumente, sa isi asume un risc de piata, sa reintre in acel plasament la un pret diferit, poate sa solicite un credit de la banca. Punem colateral acele instrumente si obtine creditul. Este cel mai des accesat tip de credit pentru categoria asta. Este inca la inceput de drum in Romania, dar e deja interesant”, a explicat Ion.

El a adaugat ca in Europa Centrala si de Est (ECE) raportul credite/depozite pe clientela de private banking se afla la o medie de 10%.

Administrarea activelor clientilor, noul trend in banking?


Directorul directiei de supraveghere din BNR, Nicolae Cinteza, declara in urma cu o saptamana, in cadrul unui seminar pe teme economice, ca bancile ar trebui sa devina administratori mai buni de active si ca institutiile de credit nu pot trai numai din marja de dobanda.

“Problema in sistemul bancar nu este numarul de institutii de credit, ci calitatea serviciilor bancare”, afirma Cinteza.

In acest sens, presedintele Raiffeisen Asset Management si coordonatorul departamentului de private banking al Raiffeisen Bank, Mihail Ion, a precizat ca in ultimii ani se observa o schimbare de adordare a bancilor, in sensul ca acestea pun in centrul preocuparilor clientul, in conditiile in care pana in 2007-2008, abordarea era mai mult legata de produse.

“Daca privim modul in care a evoluat sistemul bancar din Romania mai ales pe segmentul de persoane fizice, dezvoltarea acestui sector a inceput in 2001-2002. Vorbim de 6-7 ani in care sistemul bancar a acoperit niste nevoi primare si la produsele respective veneau niste clienti - primul credit pentru locuinte, auto, de nevoi personale si acest lucru s-a intamplat in majoritatea tarilor emergente. Dupa faza asta era firesc pasul cum sa rafinam mai mult clientii. Ma uit la un client, la ce nevoi are, si in functie de astea ii ofer anumite produse si servicii”, a completat Ion.

In privinta provocarilor pietei de private banking in urmatorii 3-5 ani, oficialul Raiffeisen Bank spune ca acestea sunt legate de imbunatatirea serviciilor pentru clientii, consolidarea unei relatii pe termen lung si de cresterea cunostintelor si experientei de piata financiara.

Chiar daca nu mai avem nici jumatate din banii clientilor in depozite, nu putem spune ca acele portofolii sunt optimale. Astfel, daca am masura abilitatea unui client de a-si asuma riscul, in cele mai multe cazuri am constata ca portofoliul pe care il are respectivul este chiar mai defensiv decat si l-ar putea acomoda cu toleranta la risc pe care o are. Practic, investitorul obtine randamente mai mici prin faptul ca isi asuma riscuri mai reduse decat si-ar putea permite”, a adaugat Mihail Ion.

Raiffeisen Bank a deschis anul trecut un nou sediu dedicat persoanelor cu averi mari din Romania, intr-o cladire construita in perioada interbelica, din apropierea Pietei Dorobanti din Bucuresti.

Cititi mai multe despre acest subiect in articolul Servicii bancare de top: Cont in euro cu 5 zerouri, biletul de acces in clubul exclusivist [FOTO]


Sursa foto: Agrepres

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri