Raiffeisen Bank a anuntat la sfarsitul lunii martie ca va prelua portofoliul de peste 100.000 de clienti ai Citibank Romania si ar putea prelua astfel depozite de 175 milioane euro si credite de aproape 100 milioane euro.

De asemenea, toti angajatii Citi Romania din departamentul dedicat persoanelor fizice vor trece la Raiffeisen, in concordanta cu prevederile UE care reglementeaza obligatia cumparatorului de "a se ocupa" de angajatii vanzatorului.

Insa, impresionant la aceasta tranzactie este timpul scurt in care ea s-a perfectat, circa trei luni si jumatate.

Potrivit lui Pandi, cel mai important aspect pentru rapiditatea cu care s-a ajuns la un deal a fost calitatea portofoliului. Citi a raportat o rata de neperformanta sub 1% in cazul creditelor de nevoi personale si a cardurilor de credit, una dintre cele mai mici din piata, in conditiile in care a tintit doar "clientii de la varful pietei, adica oameni cu salrii si economii mari, care si-au dorit o banca internationala".

"Acest portofoliu este genul de portofoliu pe care multe banci se concentreaza acum sa il obtina, intrucat imprumuturile de slaba calitate acordate populatiei - cel mai riscant segment din cauza supraindatorarii - au provocat problemele pe care bancile le au in prezent. S-au dat multe credite iar aceasta strategie s-a dovedit riscanta si acum oamenii trebuie sa plateasca pretul. Citi a evitat aceste probleme dupa cum se observa din NPL-uri", a subliniat Pandi.

Directorul Citi considera ca tipul de clienti atrasi, adica cei care apreciza produsele inovative precum internetul si cardurile de credit, care calatoresc in strainatate, folosesc piata valutara si sunt interesati de investitii sunt clienti interesanti pentru o banca cumparatoare, care poate sa le ofere si alte servicii in afara produsului de imprumut.

"Ca urmare, capitalul pe care il utilizezi pentru a credita respectivul client are un randament mai bun, pentru ca vei avea mai multe tranzactii cu acel client. In mod clar acesta a fost un atuu", considera Tibor Pandi.

De asemenea, un alt avantaj a fost lipsa creditelor ipotecare, pentru ca pentru banci acestea ridica o problema din perspectiva finantarii pe termen lung.

Creditele acordate de Citi erau pe scadente mici, sub cinci ani, si un aspect si mai important esta ca nu au fost acordate in moneda straina. Totodata, creditele se finantau aproape integral prin depozite, tinand cond ca era un raport de aproape 2 la 1 intre depozite si imprumuturi.

Un alt avantaj pe care directorul Citi a tinut sa il sublinieze este calitatea personalului, care va fi preluat de Raiffeisen.

"Personalul nostru este foarte bine pregatit, au fost la training-uri sustinute de Citi la nivel global, deci este un beneficiu pentru un comparator, deoarece pot sa isi creasca staff-ul cu oameni foarte bine pregatiti, care au dovedit pe o piata ca pot atrage 100.000 de client in doar 2 ani si jumatate", a precizat CEO-ul Citibank Romania.

Intrebat daca rapiditatea tranzactiei si calitatea portofoliului au determinat si un pret bun, Pandi a raspuns ca "suntem multumiti cu rezultatul tranzactiei.

"Pretul nu este public, dar cred ca este o tranzactie care a adus cel mai bun rezultat pentru actionari, pentru angajati si pentru clientii nostri. Pentru noi nu a fost important doar sa vindem, sa inchidem afacerea, a fost important ca o institutie cu reputatie sa aiba grija de acesti client si de aceea am reusit sa facem acest deal cu Raiffaisen", a spus directorul Citi.

Ce se va intampla cu clientii Citi, ce optiuni au?

Deocamdata, avand in vedere ca anuntul transferului este poaspat, "clientii au fost relativ neutri", in opinia lui Tibor Pandi acestia fiind in prezent in modul de asteptare.

"Nu am avut pana acum vreo problema legata de plangeri din partea clientilor sau retragerea acestora. Pot spune ca cel mai bun cuvant pentru a defini acum clientii Citi este relaxati, dar intrebarile obisnuite apar. Ei spun ca doresc sa fie informati, sa afle care sunt conditiile, dar sunt lucruri pe care le vom discuta dupa ce vom primi aprobarea din partea Consiliului Concurentei", afirma Pandi.

Intrebat daca Citi risca eventuale procese din partea clientilor nemultumiti, directorul general a spus ca, desi "am facut o analiza amanuntita asupra modului in care poate fi realizat acest transfer, nu poti spune niciodata niciodata".

Citi da posibilitatea clientilor cu depozite sa accepte acest transfer catre Raiffeisen sau sa refuze si atunci trebuie sa anunte unde vor sa le fie virati banii.

Intr-o situatie mai delicata sunt clientii cu imprumuturi, pentru ca daca refuza sa se transfere la Raiffeisen, trebuie sa achite creditul anticipat. Oricum ei au optiunea sa se refinanteze pentru a isi achita obligatiile fata de Citi.

"Tinand cont ca nu se schimba conditiile, pentru ei (clientii cu credite de nevoi personale) nu ar trebui sa conteze prea mult", afirma Tibor Pandi.

Pana in momentul in care transferul este incheiat si procesul de migratie se termina, data estimata fiind octombrie 2013, toti clientii sunt sub prevederile contractelor cu Citi, iar dupa 1 iulie, data la care banca se asteapta sa obtina toate aprobarile, Raiffeisen poate incepe sa comunice cu acesti client si sa le faca oferte.

Citeste si:

"Nu ne asteptam insa la schimbari prea mari, pentru ca este in interesul Raiffeisen sa mentina acesti clienti, altfel au facut aceasta tranzactie degeaba. Daca ne uitam la dobanzile din piata, Citi nu este printre bancile cu cele mai mari dobanzi la depozite, asa ca nu cred ca va fi o problema pentru Raiffesen sa le faca o oferta similara", concluzioneaza Pandi.

De ce a iesit Citi din Romania?

In decembrie anul trecut, Citibank a anuntat ca se va orienta in Romania activitatea corporate, iar in ceea ce priveste segmentul de retail este vizata o posibila vanzare. Decizii similare au fost luate in mai multe piete, ca parte a strategiei globale a Citi.

Tibor Pandi a explicat pentru wall-street.ro ca nu s-a dorit reducerea expunerii pe Romania, banca urmand sa investeasca in continuare in segmentul corporate, la fel si in sectorul public.

"Citi va fi o banca corporate, care va oferi insa si solutii pentru o parte din clientii persoane fizice, oferind clientilor cu averi peste medie acces catre serviciile centrului din Londra. Sunt servicii targetate pentru persoanele care fac comert si care vor sa aiba acces la o gama larga de produse investitionale", a precizat Pandi.

El subliniaza ca nu a fost nicio problema cu Romania sau cu sectorul de retail din Romania, fiind o decizie strategica de reorientare pe mai multe piete, unde Citi "nu a atins o masa critica, nu a facut suficient profit sau unde nu ar fi atins o masa critica intr-o perioada foarte scurta de timp (cazul Romaniei)".

Noi am fost foarte multumiti de business-ul din Romania, pentru ca in trei ani am construit una dintre cele mai sanatoase activitati, am construit un portofoliu de 100.000 de clienti, am introdus o serie de produse inovatoare, in special pe partea de online. Doar cu 3 agentii am obtinut numarul acesta de clienti si am atras o cota de piata semnificativa in cazul cardurilor de credit. Business-ul crestea foarte bine, dar pentru ca segmentul de retail sa treaca pe profit era nevoie de mult timp si multe investitii", a adaugat directorul Citibank Romania.

O decizie similara a fost luata si in alte tari: Turcia, Pakistan, Uruguay, Paraguay si au fost luate de asemenea masuri de reducere a numarului de sucursale in Brazilia, SUA si Coreea de Sud, ducand astfel la restructurarea a 11.000 de posturi.

"Deci, aceasta masura a fost doar un rezultat al acestei analize strategice facute la nivelul grupului. Citi trebuie sa se concetreze pe cele mai performante active, pentru ca nu putem sa fim ca banca orice pentru toata lumea. Trebuie sa ne concetram pe aspectele unde suntem buni, iar pe corporate suntem foarte buni. Sunt decizii grele, dar trebuie sa fie luate", conchide Tibor Pandi.

Planurile Citi pentru activitatile corporate

Directorul general al Citibank Romania, Tibor Pandi, a mentionat ca dupa aceasta tranzactie Citi va fi o banca diferita, "pur orientata pe corporate".

"Costurile legate de operatiunile de retail vor disparea si, avand in vedere ca tranzactia nu a avut un impact material asupra business-ului nostru, intrucat nu depindeam de veniturile din retail fiind un segment tanar, asta inseamna ca vom avea mai multe fonduri pentru a lucra la proiectele de corporate", subliniaza Pandi.

El precizeaza ca banca se va concentra pe ce face foarte bine, adica management-ul lichiditatilor, serviciile oferite firmelor care fac comert international, pe serviciile oferite companiilor ce folosesc produse mai sofisticate, piata valutara sau internetul.

In plus, o arie la fel de importanta va ramane cea de trezorerie, pentru companiile care isi acopera riscurile, folosesc derivativele, doresc sa isi administreze fluxurile de lichiditati sau sa investeasca.

"Focusul nostru va fi in mod sigur pe partea de creditare corporate. Credem ca este un potential mare de crestere in zona de IMM, o arie unde Citi a inceput sa investeasca din ce in ce mai mult la nivel global", a spus CEO-ul Citi .

Totodata, creditarea sectorului guvernamental va ramane o prioritate a bancii. "Sectorul guvernamental nu creste, dar cand statul va avea nevoie vom fi acolo si vom continua sa ajutam".

Pe de alta parte, chiar daca segmentul IMM are un potential mare de crestere in Romania si aparent se pot face bani frumosi din imprumutul companiilor mici si mijlocii, Pandi a explicat ca exista si un risc pe care o banca trebuie sa si-l asume.

"Chiar daca marjele sunt mai mari in cazul IMM-urilor, acestea nu au un rating la fel de bun ca firmele mari si ca urmare trebuie sa pui deoparte mai mult capita. Deci o marja mai mare vine la pachet cu mai mult capital provizionat, ceea ce inseamna ca randamentul capitalului ar putea fi la fel ca in cazul companiilor mari care primesc imprumuturi cu marje mai mici de dobande", a explicat Pandi.

Din punctul de vedere al profitabilitatii, sectorul IMM ar putea fi usor mai profitabil, dar la acest novel este si o competitie mai acerba.

"Motivul pentru care nu sunt mult mai profitabile (creditele acordate IMM-urilor) este ca suntem conservatori si urmarim doar IMM-urile de top. Insa, toate celelalte banci cauta si ele cele mai bune IMM-uri si ca urmare toate companiile mici de top se bucura de conditii foarte bune de credit. Nu poti taxa prea mult. Arma noastra in acest caz nu este reteaua, pentru ca nu avem o retea extinsa, dar concuram cu servicii foarte bune de cash management, solutii internet, managementul riscului, derivative, Forex si servicii de finantare a tanzactiilor comerciale la nivel mondial. Din fericire, in Romania nu mai exte alta banca cu o prezenta geografica internationala atat de mare ca Citi si de aceea orinde se vor duce companiile sa faca comert mai mult ca sigur ca va exista si acolo o sucursala Citi si va fi mult mai ieftin sa folosesti produse noastre destinate decontarilor in cazul tranzactiilor comerciale daca folosesti o singura banca. Banii ar putea sa nu fie chiar atat de important, cat mai degraba timpul scutit folosind o singura banca", a remarcat Tibor Pandi.

El a adaugat ca pentru Citi IMM-urile sunt un pic mai mari decat la alte banci. "Nu ne uitam la companii cu 1-2 milioane de dolari cifra de afaceri, am incepe de la 5 milioane dolari, dar depinde de tipul si calitatea companilor. Si de sectoare, pentru ca nu acoperim real estate-ul", concluzioneaza Pandi.