Ordonanta de Urgenta are ca obiect reglementarea drepturilor si obligatiilor partilor in ceea ce priveste contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum si modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori. Proiectul de OUG a fost publicat la inceputul acestui an de ANPC si transpune in legislatia romaneasca dispozitiile unei directove europene in vigoare din 2014.

"Ordonanta prevede interdictia creditorilor ca, pe parcursul derularii contractului, sa majoreze comisioanele, sa introduca noi comisioane, sa perceapa comisioane pentru depunerea de numerar (plata ratelor) sau retragerea sumelor creditate, sa perceapa comision la rescadentare sau reesalonare, precum si perceperea unor comisioane in situatiile in care consumatorii solicita schimbarea garantiilor (in conditiile in care consumatorul plateste toate costurile aferente constituirii si evaluarii noilor garantii)", a precizat Guvernul, intr-un comunicat, citat de News.ro.

De asemenea, actul normativ interzice majorarea marjei de dobanda, la creditele cu dobanzi variabile, si dobanda fixa, in cazul unor contracte de credit cu dobanzi fixe. In cazul recuperatorilor de creante, Ordonanta de Urgenta prevede ca firmele de recuperare de creante nu vor mai avea voie sa hartuiasca o persoana in vederea recuperarii debitelor.

Citeste si:

Astfel, firmele de colectare de creante nu vor mai avea voie sa ii contacteze pe debitori intre orele 20 seara si 9 dimineata si nu ii vor mai putea cauta la locul de munca si nici prin intermediul altor persoane. In plus, ordonanta interzice cesionarea contractului de credit ipotecare sau de consum, o masura care ar lovi puternic in activitatea recuperatorilor de creante.

Actul normativ impune si alte limite in activitatea firmelor de recuperare de creante, precum "contactarea, in legatura cu recuperarea creantelor, a oricarei alte persoane diferita de consumator, succesorii legali, avocatul sau imputernicitul acestuia, creditorul, avocatul sau imputernicitul creditorului" sau"afisarea la usa apartamentului/blocului a notificarilor/somatiilor/adreselor in legatura cu recuperarea creantelor".

In martie, Asociatia de Management al Creantelor Comerciale (AMCC), care apara interesele firmlelor de recuperare de creante, a considerat binevenita si necesara o noua legislatie care sa reglementeze acest domeniu de activitate. Reprezentantii AMCC au solicitat reglementarea profesiei de colector de creante si stabilirea unui set de principii etice profesionale ce trebuie respectate de catre companiile de colectare in relatia cu debitorii.