"Aceste directive transpun la nivel comunitar, cu unele diferente ce tin de specificul pietei interne, prevederile referitoare la noile cerinte de capital agreate la nivelul Comitetului de la Basel pentru supraveghere bancara si sunt cunoscute pe plan international sub denumirea de Noul Acord de Capital Basel II", se spune intr-un comunicat al Guvernului, citat de NewsIn.

Legea va fi aplicata institutiilor de credit romanesti, inlusiv asupra sucursalelor acestora din strainatate, a institutiilor de credit din alte state membre si a societatilor de servicii de investitii financiare si a societatilor de administrare a portofoliilor individuale de investitii.

Legea va reglementa conditiile de acces la activitatea bancara desfasurata pe teritoriul Romaniei, dar si supravegherea prudentiala a institutiilor de credit si a serviciilor de investitii financiare. Legea va permite supravegherea sistemelor de plati si a sistemelor de decontare a operatiunilor cu instrumente financiare.

"Noile prevederi comunitare modifica intr-o anumita masura responsabilitatile de supraveghere, acordand o importanta sporita rolului supraveghetorului consolidant, in special in procesul de aprobare a utilizarii la nivelul unui grup bancar a abordarilor avansate pentru calcularea cerintelor de capital, si introducand cerinte de publicitate pentru autoritatea de supraveghere", se mai spune in comunicatul Executivului.

Aspectele de natura tehnica urmeaza sa fie reglementate prin legislatia secundara care va fi emisa Banca Nationala a Romaniei (BNR) si Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare (CNVM), care va fi aplicabila atat atat institutiilor de credit, cat si societatilor de servicii de investitii financiare.

Institutiile de credit romanesti si institutiile de credit si al institutiilor financiare din alte state membre care desfasoara activitate in Romania au fost abordate in capitole distincte. "Este evidentiata astfel o diferenta de tratament intre institutiile de credit din spatiul european, care beneficiaza de dreptul de stabilire si libera prestare de servicii pe teritoriul Romaniei si sucursalele institutiilor de credit din alte state, care sunt supuse cerintelor de natura prudentiala prevazute de lege si de reglementarile emise de Banca Nationala a Romaniei in aceleasi conditii ca si institutiile de credit autohtone", afirma comunicatul Guvernului.

Noile prevederi permit "desfasurarea activitatii de leasing financiar in mod direct si limiteaza nivelul total al veniturilor obtinute din activitatile din domeniul nefinanciar la 10% din veniturile aferente activitatii financiare".

Pentru institutiile de credit persoane juridice romane, proiectul de lege prevede, "prin derogare de la legea societatilor comerciale, interdictia constituirii prin subscriptie publica, modalitate de constituire care, in practica, s-a dovedit inadecvata pentru aceasta categorie de institutii la care existenta unui actionariat puternic si nedispersat constituie o premisa a continuarii desfasurarii activitatii".

Citeste si:

Reglementarile Basel II vor intra in vigoare de la inceputul anului urmator, dar vor fi obligatorii pentru toate institutiile de credit romanesti abia de la 1 ianuarie 2008. Institutiile de credit, respectiv societatile de servicii de investitii financiare, vor putea opta pentru a ramane sub incidenta normelor impuse de BNR, respectiv CNVM.

Basel II pe scurt

Romania trebuie sa se adapteze cerintelor Basel II in perspectiva integrarii in Uniunea Europeana (UE), pentru ca prevederile acestui sistem vor avea titlu de lege in UE. Conform Basel II, institutiile de credit din Romania, in care sunt incluse, atat bancile, cat si institutiile financiare nebancare (IFN), vor trebui sa isi adapteze capitalul la riscul pe care si-l asuma atunci cand acorda credite populatiei si firmelor.

Basel II foloseste un concept structurat pe trei criterii, menite sa asigure stabilitate financiara sistemului bancar. Primul criteriu este cel al cerintelor minime de capital, care are ca scop imbunatatirea senzitivitatii riscului. Astfel, Basel II cere calcularea capitalului unei banci astfel incat aceasta sa faca fata unui set de trei componente majore ale riscului : riscul de creditare, cel operational si acela al pietelor.

Fiecare dintre cele trei componente au cel putin doua sau trei moduri de evaluare, pe diferite nivele de sofisticare a riscului. Se considera ca alte riscuri nu pot fi cuantificate. Acordul Basel I nu se referea decat partial la aceste riscuri. Astfel, in Basel I, riscul de creditare era tratat de o maniera mai simpla, iar riscul de piata era evaluat post-factum. Riscul operational nu era luat in considerare.

Al doilea pilon, care se refera la supravegherea sistemului, se ocupa de raspunsul organismelor de supraveghere si control la riscul bancar, asa cum e descris de primul criteriu. Se presupune ca pune la dispozitia bancilor centrale mecanisme imbunatatite fata de cele oferite de implementarea Basel I. in plus, ofera bancilor un cadru pentru a face fata altor riscuri, de tipul celor privitoare la lichiditate, risc legislativ sau al marcilor, asa numitele riscuri reziduale.

Disciplina bancara este al treilea pilon al acordului Basel II si mareste transparenta pietei bancare, obligand bancile sa publice informatii mai numeroase. Scopul acestei masuri este de a da pietei o mai buna imagine a pozitiei unei banci in privinta riscurilor pe care aceasta si le asuma creditand.

Proiectul de lege a fost transmis la Parlament pentru dezbatere si aprobare, a mai informat comunicatul Executivului.