"Decizia a indus temerea ca rebirocratizam deciziile. Practic, actul transfera 70% din responsabilitatile vechiului Consiliu de Administratie asupra AGA. In plus, se pune problema selectarii unui administrator, persoana juridica, dar care are o singura competenta. Acest lucru lasa loc nelamuririlor", a declarat, pentru NewsIn, presedintele FNIMM, Aurel Saramet.

Hotararea de Guvern nr.1113/2008, publicata in Monitorul Oficial la finalul lunii septembrie 2008, aduce modificari ample pentru institutie, de la schimbarea numelui, din Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii (FNGCIMM) in FNIMM, la extinderea activitatilor pe care le poate desfasura - prin includerea posibilitatii de acordare de credite imobiliare sau de finantare a tranzactiilor comerciale - si la transferarea puterii de decizie, in majoritate, asupra Adunarii Generale a Actionarilor (AGA), potrivit NewsIn.

Obiectul principal de activitate al FNIMM ramane "emiterea si contragarantarea garantiilor", insa Hotararea de Guvern ii permite si desfasurarea de activitati secundare, cum ar fi acordarea de microcredite, credite imobiliare, cu exceptia celor ipotecare, cumpararea si vanzarea de bunuri imobiliare proprii sau inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate.

"Bancile acorda din ce in ce mai greu credite, din cauza ca se confrunta cu probleme in evaluarea riscului aferent. In acelasi timp, vorbim despre dificultatea absorbtiei fondurilor structurale. Trebuie sa ramana o institutie care sa isi asume riscuri mai mari, precum FNIMM", a mai spus presedintele Fondului.

Saramet spune ca unii dintre reprezentantii bancilor cu care FNIMM lucreaza au amanat incheierea de contracte cu institutia, fiind, printre altele, deranjati de faptul ca, prin noile atributii, FNIMM poate da imprumuturi, reprezentand un concurent pentru institutiile de credit.

"M-au sunat oameni de la 6-7 banci cu care noi lucram, sa ma intrebe ce se intampla. Unii au inteles ca, prin modificarea activitatilor pe care le putem face, le devenim concurenti. Am avut insa discutii in care i-am lamurit ca vrem sa ne limitam la activitatea de baza, de garantare a creditelor pentru IMM-uri", a adaugat el.

In octombrie, fata de planul asumat, FNIMM a realizat 89%, in conditiile in care, in mod obisnuit, acorda cu minimum 20% mai multe garantii decat isi planifica.

"Am rezolvat, partial, problemele, insa au existat riscuri sa blocam garantarea creditelor sau sa ne creasca provizioanele pentru garantii cerute de BNR", a continuat Saramet.

Este nevoie de recapitalizarea FNIMM si de formarea unui fond de contragarantare

Citeste si:

Presedintele FNIMM spune ca este nevoie de majorarea capitalului social al institutiei, cu cel putin 100 milioane lei, de la aproximativ 90 milioane euro in prezent. In plus, el pledeaza pentru constituirea unui fond de contragarantare, ca masura de sustinere a creditarii de catre Guvern.

"Fondul de contragarantare, care exista in multe dintre statele UE si la noi nu, preia o parte din risc. In plus, prin fondul de contragarantare, se multiplica de 4 pana la 6 ori capitalul garantat si se reduc la jumatate costurile cu provizioanele la banci", mai spune Saramet.

Statul, in calitate de actionar al FNIMM, exercita atributiile AGA, prin cei cinci reprezentanti numiti de Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale.

"Administrarea societatii este asigurata de o persoana juridica", selectata in conditiile prevazute de lege, privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, mai arata Hotararea de Guvern. Administratorul va fi cel care va desemna consiliul de administratie al FNIMM.

In portofoliul FNIMM erau in vigoare circa 2.500 de garantii la finalul lui octombrie, cu un sold total de peste 910 milioane lei, corespunzator unui sold al creditului de peste 1,78 miliarde lei.

FNIMM a acordat, in primele zece luni ale anului, garantii pentru in valoare de 731 milioane lei, pentru aproape 1.800 de IMM-uri.

Avantajele aduse unui intreprinzator de utilizarea garantiei Fondului, in completarea garantiilor proprii, se concretizeaza in cresterea flexibilitatii finantarilor solicitate bancilor si, fata de utilizarea garantiilor ipotecare, in reducerea duratei de aprobare a creditului si a costurilor aditionale aferente imprumutului.

Pentru banca, garantia Fondului este una foarte lichida, putand fi platita in 15 zile de la initierea procedurii judiciare, fata de minimum 2 ani, durata de executare a unei ipoteci, in conditii de provizionare similare conditiilor pentru ipoteci, arata datele furnizate de FNIMM. Fondul poate garanta toate tipurile de credite acordate de cele 22 de banci comerciale partenere, inclusiv scrisori de garantie bancara.