Pozitia adoptata de Guvern este facuta publica chiar de catre autorii initiativei, in cadrul unui raport trimis autoritatilor zilele trecute si intrat in posesia Wall-Street.

Conform acestor informatii, Executivul respinge propunerea de modificare a legii pilonului II, pozitie comunicata prin „doua adrese nesolicitate”, transmise de Ministerul Muncii (MMFPS) si Ministerul Finantelor Publice (MFP) catre grupul de initiativa, ca reactie la actiunile publice desfasurate de acestia pentru modificarea Legii 411/2004 a pensiilor private obligatorii.

La inceputul acestui an, sustinatorii acestei initiative au declansat o campanie de strangere de semnaturi pentru a modifica legea, desi doua propuneri similare au fost respinse de Parlament in ultimul an.

Autorii raportului considera ca ”despre MMFPS si MFP se poate spune ca reprezinta de fapt pozitia Guvernului, daca tinem cont de gradul lor de reprezentativitate pe subiectul in discutie".

Conform raportului mentionat, adresa MMFPS, transmisa de la Cabinetul Ministrului de resort, afirma ca ”In Europa, state care au implementat acest sistem propus de Banca Mondiala sunt: Bulgaria, Cehia, Croatia, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia, Ungaria. Pentru rigoare si coerenta, sistemul de pensii administrate privat din Romania trebuie comparat exclusiv cu sistemele din aceste tari”, in replica la argumentele grupului de initiativa, care ofereau pana acum ca exemple Australia si Elvetia pentru mecanisme de garantare considerate asemanatoare.

"Adresa MMFPS merita din nou evidentiata deoarece pune in evidenta doua dificultati intens vehiculate de mediul privat, care ar face inoportuna acceptarea initiativei de garantare. Prima este de natura economica, de natura sa afecteze interesele financiare ale administratorilor de fonduri prin "impunerea unor provizioane foarte mari". A doua este de natura tehnica, deoarece ar conduce la "instituirea unui sistem complicat si dificil de gestionat, pentru urmarirea acestui indicator (inflatia), tinand cont de faptul ca, de regula, exista diferente semnificative intre indicii de inflatie prognozati si cei realizati", mentioneaza raportul.

Tot Ministerul Muncii afirma ca ”practica la nivel mondial arata ca, in anii de recesiune economica, atunci cand inflatia atinge cote foarte ridicate, randamentele fondurilor se situeaza sub aceste nivele, lucru ce ar putea conduce la blocarea sistemului in cazul in care se adopta aceasta propunere (de garantare a inflatiei)", citeaza raportul, din aceeasi adresa a MMFPS.

Autorii raportului mentioneaza exemplul Tarilor Baltice, care au decis reducerea nivelului contributiilor la Pilonul II, sugerand in acest sens ca masura a fost adoptata in urma nemultumirilor aparute fata de rezultatele obtinute de sistemul de pensii private. In ultimele luni, Letonia, Estonia si Lituania au redus nu doar nivelul contributiilor virate catre pilonul II, ci au taiat inclusiv din nivelul pensiilor de stat, pentru a reduce deficitele uriase din bugetele publice de pensii. Conditiile de reducere a pensiilor de stat au venit in aceste tari ca urmare a acordurilor incheiate cu Fondul Monetar International, care a impus mai multa disciplina bugetara, rezultatul fiind reduceri semnificative ale salariilor si pensiilor de stat, reducerea contributiilor la pilonul II fiind o masura colaterala.

La inceputul acestui an, si Romania a decis sa inghete nivelul contributiilor virate catre pilonul II de pensii administrate privat, la 2% in loc de 2,5%. Daca va fi prelungita, adica nivelul contributiilor va ramane mai multi ani in urma calendarului initial (potrivit caruia contributiile cresc cu 0,5% pe an, pana la 6% in 2016), masura ar putea reduce pensiile private ce vor fi incasate de participantii de astazi cu pana la 15%, dupa cum arata un raport publicat cu aceasta ocazie de European Federation for Retirement Provision (EFRP), adica asociatia europeana a fondurilor de pensii.

Un argument adus de sustinatorii initiativei de garantare este ca, prin acordurile incheiate de Romania cu institutiile financiare internationale (FMI, Banca Mondiala, Comisia Europeana), statul s-a angajat sa majoreze pensiile de stat cu rata anuala a inflatiei. Aceeasi masura ar trebui aplicata si in pilonul II, considera GEA si sindicatele. Desi acordurile mentionate impun o serie de masuri de reforma a sistemului public, inclusiv indexarea pensiilor de stat cu rata inflatiei, ele nu recomanda si nici macar nu mentioneaza ca o masura similara ar trebui aplicata si in cazul pilonului II de pensii private obligatorii.

Totodata, Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD), care grupeaza cele mai dezvoltate 30 de state ale lumii, a facut public recomandarea ca asemenea masuri (introducerea in lege a unor garantii absolute privind performanta fondurilor de pensii private) sa nu fie intreprinse de statele in care functioneaza sisteme de pensii private.

In schimb, specialistii OECD recomanda introducerea modelului multifond, pentru a oferi o protectie sporita acelor participanti la fondurile de pensii care sunt aproape de varsta de pensionare.

De altfel, atat arbitrul pietei (Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private), cat si administratorii fondurilor de pensii private au dezaprobat public in numeroase randuri initiativa GEA si a sindicatelor, oferind argumente tehnice din care reiese imposibilitatea aplicarii unei asemenea masuri. Daca initiatorii vor strange semnaturile necesare, propunerea legislativa va intra ulterior in dezbaterea Parlamentului.

OECD nu recomanda garantarea prin lege a randamentelor fondurilor de pensii private

OECD nu recomanda garantarea prin lege a randamentelor fondurilor...