Firmele de leasing membre ALB au inregistrat in al doilea trimestru o crestere de 13,73% a bunurilor finantate prin comparatie cu nivelul din primul trimestru, de la 356,179 milioane de euro, la 405,079 de euro.

"Intr-o viziune optimista, estimam o scadere a pietei romanesti de leasing cu 60-65% in acest an, daca ne uitam la evolutia din al doilea trimestru din 2009. Suntem inca in criza, iar efectele acesteia vor mai dura", a afirmat Jean-Claude Boloux (foto).

Astfel, 2009 ar fi al doilea an consecutiv in care piata romaneasca de leasing inregistreaza scaderi. La finele anului, piata ar putea ajunge la o valoare de circa 2,89 - 3,13 miliarde de euro, in cazul unei scaderi de 60-65%, pe fondul evolutiei actuale a economiei nationale si a crizei internationale.

Anul trecut, piata romaneasca de leasing a scazut cu 2,6%, pana la 4,817 miliarde de euro, din cauza introducerii taxei de poluare, dar si a contextului economic deosebit de dificil cu care toate pietele financiare s-au confruntat.

Comprimare de 73,6% in S1

De altfel, piata romaneasca de leasing a scazut cu 73,6% in primul semestru al anului, pana la 776,65 milioane de euro din cauza crizei economice, a mai declarat Boloux.

Astfel, in primele sase luni ale anului trecut, piata crestea cu circa 36%, companiile de leasing finantand in primul semestru din 2008 bunuri in valoare de 2,94 miliarde de euro.

In semestrul I din 2009, finantarea echipamentelor a scazut cu 81,08%, pana la 117,3 milioane de euro, in timp ce finantarile din segmentul imobiliar s-au diminuat cu 20,94%, pana la 152,197 milioane de euro.

In ce priveste structura pietei de leasing din primele sase luni din 2009, vehiculele au avut o pondere de 65,3%, fata de 71,47% in acelasi interval din 2008, iar ponderea finantarii echipamentelor a scazut la 15,1% de la 21,99%, in favoarea finantarilor de imobiliare, care si-au sporit ponderea la 19,6% de la 6,54% in primele sase luni din 2008.

„Orice cifra care indica o oarecare crestere la nivelul segmentului imobiliar se justifica prin contractele de tip lease-back. Acestea sunt o solutie pentru companii pentru a face rost de lichiditati. Prin operatiunile de lease-back, companiile isi vand proprietatile, devenind chiriasi in baza unui contract de leasing, ceea ce le sporeste lichiditatile, permitandu-le sa treaca mai usor de perioada actuala de criza", a declarat director general ING Lease din Romania, Bas Hoekstra si vicepresedinte ALB.

De asemenea, Hoekstra a mai spus despre contractele de finantare imobiliara negociate la finalul lui 2008 pe piata romaneasca de leasing care au intrat in vigoare la inceputul lui 2009 sunt un alt factor care indica cresterea acestui segment in prima parte a acestui an.

Tot in S1, pe segmentul vehiculelor, firmele de leasing au finantat bunuri de 507,149 milioane de euro in semestrul I din 2009, in scadere cu 75,89% fata de aceeasi perioada din 2008, cand finantasera bunuri de 2,103 miliarde de euro.

"Cea mai mare scadere, de 82%, au cunoscut-o finantarile de echipamente destinate industriei si agriculturii, pe fondul crizei, iar scaderea finantarii vehiculelor cu 76% are la baza politicile fiscale (taxa de poluare instituita in luna iunie, 2008, impozitarea proprietati pe vehicule second hand constituite ca stoc de marfa spre vanzare), dar si criza internationala din industria auto", a explicat presedintele ALB.

Finantarea importurilor s-a redus semnificativ de la 98% la 29%, in favoarea achizitiei bunurilor autohtone care au crescut de la 2% la 71%, iar ponderea finantarilor de bunuri second-hand a crescut de la 6% la 14% comparativ cu perioada similara a anului trecut.

Totodata, politicile prudentiale si de rescadentare au determinat o crestere a ponderii contractelor cu durata de un an pentru finantarea vehiculelor si a echipamentelor cu destinatie industriala si agricola, in timp ce ponderea contractelor majoritare in trecut, cu durata de 3 si 4 ani, a fost transferata catre cele cu durata de cinci ani, potrivit datelor ALB.

Datele ALB mai arata ca si cota de piata a societatilor de leasing independente a scazut la 11% de la 18%, in primul semestru din 2009 fata de intervalul similar din 2008, in favoarea societatilor IFN captive (28%) si a celor bancare (61%), a detaliat presedintele ALB.
ALB reprezinta 98% din totalul societatilor de leasing din Romania si peste 60% din societatile de credit de consum.

IFN-urile vor raporta intarzierile de plata la CRB

Pentru a raporta intarzierile la plata intr-un regim similar institutiilor de creditare, companiile de leasing trebuie sa se inscrie pana la finalul anului la Centrala Riscurilor Bancare, care monitorizeaza imprumuturile de peste 20.000 de lei de la banci.

"Companiile de leasing din Romania au inceput deja sa testeze baza de date a CRB, urmand ca pana la sfarsitul acestui an sa intre toate firmele din Registrul Special in acest sistem", a mai declarat Boloux.

O parte dintre firmele de leasing au inceput sa testeze baza de date a CRB de la 1 iulie, sustine secretarul general al ALB Romania, Adriana Ahciarliu.