Anii 2007-2008 au reprezentat o perioada de crestere puternica, cu volume finantate de pana la cinci miliarde de euro. Apoi, piata de leasing a atins un minim in 2010, atat din cauza crizei economice, al carei impact s-a vazut prin deschiderea procedurilor juridice (insolventa, reorganizare s.a.m.d.) in cazul clientilor, dar si necesitatea companiilor de leasing de a se adapta la realitatile economice si la noul cadru de reglementare. Ultimii 3-4 ani au aratat insa ca aceasta are capacitatea de redresare si de a-si mentine ritmul de crestere, apreciaza Steliana Moraru, marketing manager OTP Leasing.

"In prezent piata de leasing creste intr-un ritm stabil, evolutie pe care o putem corela cu cea a pietei auto. Conform estimarilor oficiale, din perspectiva volumelor noi realizate, piata de leasing se situeaza la circa 2,2 miliarde de euro. Vorbim in prezent de o piata matura, atat din perspectiva clientilor, cat si cea a companiilor din domeniu. Lucram cu clienti din ce in ce mai selectivi, cu cerinte mult mai specifice, care vad leasingul ca o oportunitate pentru cresterea businessului", spune Steliana Moraru (foto).

In principal, leasingul financiar se adreseaza celor care au acces mai putin facil la o finantare bancara, precum antreprenori, fermieri, constructori s.a.m.d., din diferite domenii de activitate, sprijinindu-i sa isi indeplineasca planurile de crestere pe termen lung. Astfel, putem observa modul in care transformarile societale modeleaza afacerile si influenteaza nevoia de a avea solutii potrivite pentru a-si atinge obiectivele.

Astfel, serviciile financiare pot veni in sprijinul unui start-up si pot contribui la dezvoltarea sa, fara a-i afecta capacitatea de investitie, pot sustine achizitia unor echipamente costisitoare sau pot proteja capitalul atunci cand afacerile merg intr-un ritm mai lent.

"Chiar putem vorbi de reduceri de costuri indirecte - achizitia prin leasing a vehiculelor noi inseamna economii de carburanti, costul de intretinere, costuri de capital mai scazute sau chiar o imagine mai buna a companiei in raport cu clientii sai. Totodata, cele mai multe companii de leasing ofera servicii integrate pentru vehicule precum asigurare, inmatriculare s.a.m.d., ceea ce are un impact financiar si logistic pozitiv asupra clientilor", mai spune Steliana Moraru.

OTP Leasing: Ne confruntam cu incertitudini in ceea ce priveste investiiile

De asemenea, in opinia sa, piata de leasing poate anticipa anumite schimbari sau tendinte, atat la nivel microeconomic, cat si la nivel macroeconomic.

"La nivel macroeconomic, activitatea de leasing reprezinta unul dintre factorii de crestere economica, fiind sprijin pentru productie. De exemplu, o cerere mai scazuta pentru vehicule comerciale grele poate indica o incetinire a cresterii industriei de transporturi, ceea ce are un impact direct asupra intregii economii. Ne putem raporta chiar si la impactul direct al sectorului de leasing pentru economie, daca ne gandim la taxele pe care firmele de leasing le platesc sau la joburile pe care le creeaza, atat pentru echipele proprii, cat si piata muncii", arata Steliana Moraru.

Exista insa si factori care franeaza cresterea sub potentialul real al pietei de leasing. "Vorbim, in principal, despre stabilitatea fiscala si legislativa, care au o influenta directa asupra domeniului in care activam. Avand un grad scazut de predictibilitate si un flux constant de schimbari, atat noi, dar mai ales clientii nostri, ne confruntam cu incertitudini in ceea ce priveste investiiile si planificarea pe termen lung. Acestei realitati i se adauga amanari sau intarzieri in ceea ce ce priveste adaptabilitatea la avansul tehnologic si digitalizare in relatia anumite institutii publice".

Valoarea medie a bunurilor finantate de OTP Leasing in acest an: 28.000 euro

"2017 a insemnat pentru compania noastra un an de relansare, dupa o perioada in care am resimtit, la nivel de business, efectele crizei. Astfel, am investit in diversificarea si adaptarea portofoliului de produse de leasing financiar la cerintele actuale ale pietei, in digitalizarea procedurilor si proceselor si am marit echipa cu noi specialisti-cheie. Aceste schimbari au insemnat, din punct de vedere financiar, cu 109% mult business generat in 2017 comparativ cu anul 2016", declara Steliana Moraru.

La finalul anului trecut, portofoliul OTP Leasing a fost de aproximativ 38 milioane euro, iar in 2018 compania tinteste un ritm accelerat de crestere pana la 60%.

Conform previziunilor interne, ne asteptam sa incheiem anul 2018 cu un portofoliu de aproximativ 60 milioane de euro. Pentru anul acesta, avem in vedere si diversificarea portofoliului, in prezent aproximativ 65% din structura acestuia fiind reprezentata de vehicule. Ne dorim sa crestem ponderea de echipamente pentru domeniul industrial si cel agricol, segmente care ne-au aratat ca au mult potential. Privind la liniile de business, in 2017 am finantat preponderent autoturisme si echipamente (de constructii, agricole). Aceasta evolutie s-a incadrat in tendintele generale ale pietei", adauga managerul OTP Leasing.

Conform ALB (Asociatia companiilor de leasing din Romania), anul trecut, finantarea destinata achizitiei de autoturisme a avut o pondere de 38% din totalul finantarilor. Si finantarea pentru echipamente agricole a avut o crestere semnificativa, in cuantum de peste 48%.

"Cresterea noastra pe aceste segmente se datoreaza si faptului ca anul trecut am investit in dezvoltarea portofoliului de produse, lansand un produs dedicat pentru agricultori si un produs cu aprobare rapida dedicat cu precadere segementului IMM. In prima jumatate a anului 2018, avem solicitari preponderent pentru autoturisme (aprox. 65% din totalul volumelor finantate) si de echipamente", mai spune Steliana Moraru.

Valoarea medie a bunurilor finantate de OTP Leasing pana in prezent in 2018 este de aproximativ 28.000 euro, in crestere cu aproximativ 5.000 euro fata de valoarea medie a finantarilor din anul 2017, arata ea, in timp ce portofoliul de clienti este format din persoane juridice din domeniile transport, agricultura, medical, servicii si industrie.

"Miza noastra este constructia unui business responsabil, menit sa sprijine mediul de afaceri autohton, prin produse de leasing financiar competitive si avantajoase pentru clienti. Acest deziderat se transpune si in investitia noastra in tehnologie, pentru ca ne dorim sa oferim clientilor si partenerilor o experienta de interactiune online user-friendly", afirma managerul OTP Leasing.

De exemplu, "anul acesta am loansat o aplicatie online de aprobare rapida pentru achizitia prin leasing financiar a autoturismelor si a vehiculelor comerciale usoare. Aplicatia permite o verificare a eligibilitatii companiei instant, o proiectie de costuri si posibilitatea de a primi aprobare pentru solicitarea de leasing in 24 h. Tot anul acesta am investit si in educatia de afaceri pentru tineri, cu un program special gandit pentru ei, alaturi de Fundatia Dreptul la Educatie si OK Center - CEO pentru 1 zi", conchide Steliana Moraru.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri