"Incercam sa dezvoltam activitatea, astfel incat legea sa se apropie de start. Speram ca emiterea politelor sa inceapa cat mai curand, iar 1 iulie nu o pot da ca data certa pentru ca totul depinde de evolutia negocierilor cu brokerii de reasigurare si de momentul incheierii contractului cu PAID ", a explicat Marius Bulugea (foto), presedintele Pool-ul de Asigurare Impotriva Dezastrelor (PAID).

Presedintele PAID a explicat ca pana cum pentru discutii si oferte s-au prezentat cinci brokeri (Willis, AON, Guy Carpenter, RFIB si Stellar Re) care vor furniza, in perioada urmatoare pretul estimativ al reasigurarii.

„Nu avem inca cifre exacte, dar ne dorim sa plasam cat mai repede cele trei riscuri (cutremur, inundaatii și alunecari de teren) in reasigurare. Incercam sa gasim solutia optima pentru pool, astfel incat sa existe si posibilitatea sa nu trebuiasca sa apelam la un imprumut din partea statului permisiv in conditiile legii prin intermediul Ministerului de Finante pentru plata primei de reasigurare”, a spus Bulugea adaugand ca isi doreste ca poolul sa cumpere reasigurare doar pentru ceea ce subscrie.

La aceasta data, in Romania se estimeaza ca sunt aproximativ 8,5 milioane de proprietati cu destinatia de locuinta, din care doar 15% sunt asigurate printr-o polita facultativa.

„Estimam ca gradul de acoperire a asigurarilor obligatorii va fi de 20-25% la sfarsitul lui 2010 si speram ca se va depasi pragul de 50% la sfarsitul lui 2011”, a precizat seful PAID.

In fiecare an, pagubele produse de inundatii scot din bugetul de stat zeci de milioane de euro. „In 2005 de exemplu, autoritatile romane au alocat in jur de 70 milioane de euro doar pentru reconstructia caselor distruse in urma inundatiilor rezultand faptul ca asemenea evenimente pot genera probleme sociale, iar finantarea pierderilor este dificil de realizat din resurse publice, mai ales in contextul existentei unor constrangeri bugetare”, a explicat Angela Toncescu, presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA)

Prima obligatorie este de 20 euro in cazul locuintelor tip A (structuri solide, metalice n.r.) si de 10 euro in cazul locuintelor tip B (paianta , chirpici n.r.). La cumpararea politei, plata se va face la cursul stabilit de Banca Nationala a Romaniei in ziua contractarii politei.

Astfel, oricine detine o locuinta va avea la dispozitie trei luni sa contracteze o asigurare obligatorie de la data inceperii emiterii acestora, dupa care vor fi supusi aplicarii unei amenzi de 500 de lei. Romanii care au deja achizitionata o asigurare facultativa a locuintei nu vor fi nevoiti sa incheie o polita obligatorie decat in momentul in care cea optionala se inchide.

Totodata, proprietarii care vor dori sa isi asigure locuinntele la valoarea reala, vor putea face acest lucru pentru ceea ce depaseste suma de 10.000 sau 20.000 de euro, in functie de tipul constructiei.

In acest sens, Toncescu a explicat faptul ca un alt scop al pool-ului de asigurare de catastrofa este axat nu doar pe dezvoltarea unei structuri care gestioneaza riscurile incluse in asigurare, ci si pe cresterea gradului de cuprinde in asigurare.

Importanta sistemului IT si a gestionarii bazei de date

Apoi, un alt aspect important in opinia lui Bulugea, de care depinde inceperea emiterii politelor de asigurare obligatorie a locuintelor se refera la achizitionarea si realizarea sistemului IT care va gestiona politele vandute si va genera permanent gradul de penetrare si furnizare a listelor persoanelor neasigurate.

Contractul pentru furnizarea sistemului IT a fost incheiat cu Essential Systems Microsoft IBM, a adaugat Bulugea fara a mentiona insa valoarea acestuia. Investitia a fost insa facuta in totalitate din fondurile PAID nefiind deloc implicati banii publici, spun oficialii PAID.

Capitalul social al pool-ului se ridica, in acest moment, la 19,3 milioane de lei.

Directorul executiv al PAID a mai explicat ca aceasta baza de date se va construi in timp, cu ajutorul administratiilor financiare si primariilor, dimensiunile acesteia urmand sa creasca pe masura ce PAID va avansa in subscriere.

"Consolidarea acestei baze de date presupune un volum semnificativ de munca, intrucat aproximativ 60% din aceasta este pe suport de hartie. Asadar, pentru transferul tuturor informatiilor pe suport electronic, va fi nevoie de prelucrare manuala", a mai spus seful PAID.

Cum au tratat alte state problema dezastrelor naturale?

Pool-ul de Asigurare Impotriva Dezastrelor Naturale (PAID) este o componenta importanta a programului roman de asigurare a catastrofelor, gestionat de Ministerul Administratiei si Internelor. PAID este societatea comerciala (constituita din 13 societatii de asigurare actionari) constituita in baza legilor nr. 31/1990 privind societatile comerciale si nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor care va emite politele de asigurare obligatorie a locuintelor, sistem de protectie care exista sub diferite forme si in alte state europene.

„Si la nivel european au fost create parteneriate public-privat, care au ca scop incurajarea adoptarii de masuri preventive si de diminuare a riscurilor si de imbunatatire a conditiilor de asigurare. Modelele folosite difera de la o tara la alta, in functie de natura si nivelul expunerii la riscurile de catastrofa”, explica Toncescu.

De exemplu, spune presedintele CSA, in Olanda și Danemarca, statul organizeaza exclusiv schemele de asigurari sociale pentru catastrofe, iar rolul companiilor private este redus la minimun. In Elvetia si Spania, statul nu intervine in furnizarea de asigurari, ci doar prevede obligativitatea asigurarii unor riscuri, iar in Belgia, Franta si Norvegia exista un mix intre asigurarea obligatorie si interventia statului.

In unele cazuri au fost implementate programe de asigurari de catastrofa, realizate ca parteneriat public-privat, destinate sa suplimenteze sistemul asigurarilor private. Astfel de programe au fost dezvoltate, cu ajutorul Bancii Mondiale, in tari precum Franta, Norvegia, Noua Zeelanda si Turcia.

„Pool-urile de asigurari de catastrofa s-au dovedit a fi o solutie mai buna decat rezervele de fonduri pentru evenimente ocazionale. Si asta pentru ca ar fi total nerealista crearea unei rezerve din bugetul de stat, in conditiile in care aceste fonduri nu ar putea fi folosite pentru alte nevoi imediate”, a mai comentat Toncescu.

Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a elaborat legislatia secundara, necesara in aplicarea Legii nr. 260/2008 legea care reglementeaza asigurarea obligatorie a locuintelor.

Este posibil ca, in functie de necesitatile constatate in momentul in care PAID va deveni operational in totalitate si va emite polite, sa fie nevoie de noi modificari. ”Privind recomandarea FMI de majorare a primelor nu credem ca aceasta schimbare este posibila anul acesta. Dupa trecerea unei perioada de timp in care se vor emite polite, sa putem analiza si discuta modificarile necesare”, a concluzionat Bulugea.