Practic, nicaieri in lume bursele de marfuri nu sunt supravgheate de o societate pe actiuni 100% privata sau de vreo organizatie non-guvernamentala. "In SUA exista o Comisiei Specializata pentru supravegherea burselor de marfuri, sub autoritatea Parlamentului, iar la nivel international mai exista, in alte state, Comisii specializate de acelasi rang cu institutia care supravegheaza bursele de valori, similara Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare de la noi si care se supune tot Parlamentului", ne-a declarat Stere Farmache, directorul general al Bursei de Valori Bucuresti (BVB). "Teoretic, e un conflict de interese. Camera de Comert este o entitate privata, cu interese precise. Uneori, membrii Camerei sunt chiar jucatorii pe bursele de marfuri", spune analistul Matei Paun.

Intr-adevar, Camera de Comert, Industrie si Agricultura din Sibiu este actionarul cel mai important (5,61% din capital) al Bursei Monetare si de Marfuri cu sediul in aceeasi localitate. In plus, membrii Camerei de Comert nu au experienta necesara supravegherii pietei, adauga Paun. "In SUA, bursele de marfuri sunt supravegheate de o institutie guvernamentala, Commodity Futures Trading Commission (CFTC) care raspunde in fata Senatului si Congresului. Rolul ei, ca de altfel al oricarui arbitru al pietelor este sa protejeze investitorii si publicul de frauda, manipulare, practici abuzive si sa asigure competitia corecta. E periculos sa lasi supravegherea burselor de marfuri in grija Camerei de Comert, pentru ca exista riscul sa intarzii dezvoltarea pietei", a adaugat Paun.

In Romania mai functioneaza, potrivit declaratiilor oficialilor pietei, doar doua burse de marfuri, respectiv Bursa Monetar-Financiara si de Marfuri din Sibiu (BMFMS) si Bursa Romana de Marfuri (BRM). Din 2006, bursa sibiana va fuziona cu BVB.

Pana acum, CNVM reglementa si supraveghea piata in calitate de autoritate a pietei bursiere romanesti in ansamblu. Acum, autoritatea pietei devine CC al CCIR, iar Regulamentele aferente burselor de marfuri - se scrie negru pe alb in noua lege - vor fi avizate tot de CC al CCIR. Capitalul social minim al burselor de marfuri ar urma sa fie echivalentul in lei al cel putin 1 milion euro, iar actionarii - doar persoane juridice, care ar avea posibilitatea sa detina, direct sau indirect, maximum 5% din drepturile de vot.

"Nu este intentia BVB de a ne lansa in operatiuni pentru marfuri, prin fuziunea cu BMFMS, dar in perioada urmatoare vom introduce noi instrumente financiare derivate la tranzactionare la Bursa de Valori si vom avea ca autoritate de supraveghere a pietei pe CNVM, iar noua Lege a burselor de marfuri nu da dreptul Camerei de Comert si Industrie, prin Colegiu de Conducere, sa supravegheze acest segment bursier, deci nu va avea impact asupra BVB, care isi va vedea de drumul sau, pentru consolidare", ne-a mai spus Stere Farmache.

Potrivit acestuia, acum 120 de ani, in Romania s-au dezvoltat primele burse de marfuri pe langa camerele de comert, insa de atunci si pana acum, modelul bursier s-a schimbat fundamental la nivel international, majoritatea fiind institutii specializate, aflate in subordinea Parlamentului din fiecare stat. "Acum practic nu prea supravegheaza nimeni activitatea burselor de marfuri, desi CNVM este autoritate si pe segmentul lor. Faptul ca CC al CCIR devine autoritate cu forta de reglementare si supraveghere este atipic, mai ales ca nu am vazut multe preocupari in acest domeniu din partea Camerei pana in prezent", ne-a mai spus directorul general al BVB. Liliana Paraipan, director al Bursei Romane de Marfuri (BRM) a refuzat sa faca declaratii oficiale.

Consiliul de Conducere al Camerei de Comert si Industrie a Romaniei nu poate fi autoritate a pietei, nu are cum sa indeplineasca acest rol si nu are nici priceperea sa supravegheze tranzactii cu marfuri, ne-a declarat Teodor Ancuta, presedintele BMFMS. "De fapt se forteaza de ani de zile aceasta formula, pentru ca sunt tot felul de interese, iar cealalta piata bursiera de marfuri, BRM, a fost un acoperis al licitatiilor bursiere, functioneaza practic ca o societate comerciala si nu vinde marfuri fungibile (omogene - n.r.), ca orice bursa normala de marfuri. Acum tot ei vor sa faca o organizare ca la nimeni", ne-a declarat Teodor Ancuta.

"Consiliul de Conducere al CCIR nu poate fi autoritate a pietei", Teodor Ancuta.

Potrivit acestuia, daca BMFMS nu fuzioneaza cu BVB, atunci actualul Regulament 14 al CNVM obliga bursa sibiana sa atinga un capital social de 5 miliarde euro pana la data integrarii Romaniei in Uniunea Europeana. Or noua Lege a burselor de marfuri nu mai impune aceasta limita de capital social, necesara tranzactionarii unor contracte spot sau la termen (forward) cu derivate pe cereale, petrol si alte marfuri, ci cere doar un capital de 1 milion de euro.

"Noi avem in acest moment un capital social al BMFMS de 500.000 euro, dar daca vrem sa intram in UE, nu putem sa vorbim despre burse de marfuri care fac doar licitatii cu fier, cu cauciuc, cu locuri de parcare si duty-free-uri, ci ne trebuie institutii puternic capitalizate, unde sa se tranzactioneze marfuri fungibile si sa se dea cotatii pentru, sa zicem, cereale, sa stie taranii de exemplu care este pretul kilogramului de grau pentru anul viitor, sau pretul barilului de petrol", ne-a mai spus presedintele BMFMS, precizand ca "nu stim pentru cine s-a dat de fapt aceasta noua lege pentru ca nu mai exista nici o alta bursa de marfuri in afara de noi".