"Costurile aferente comsionului de administrare nu le sunt aplicabile obligatiile prevazute la alin. (1), lit. (a) costurile aferente comisionului de administrare, fie a contului curent, fie a creditului trebuie sa corespunda costurilor efective ale creditorului, sa se limiteze la acoperirea acestora si sa nu conduca la obtinerea de venituri suplimentare pentru acesta. Valoarea comisionului de administrare a creditului nu poate fi mai mare decat valoarea comisionului de administrare aplicabila contului curent, de catre creditor", se arata in amendamentul adus de grupul clientilor nemultumiti la aliniatul 2 al articolului 35 al OUG 50, potrivit Mediafax.

Potrivit motivarii scrise a amendamentului, acesta aduce clarificari privind modul de alegere intre comisionul de administrare credit si comisionul de administrare cont curent.

In prezent ordonanta privind creditele populatiei nu stabileste clar cand trebuie perceput unul dintre cele doua comisioane, lasand loc interpretarilor.

"In acest fel, se elimina posibilitatea de interpretare abuziva din partea unor creditori, care, asa cum reiese din practica, de multe ori inteleg sa perceapa un comision de administrare a creditului disproportionat in raport cu cheltuielile efective ce ii sunt prilejuite. De asemenea, se elimina posibilele discriminari intre clientii aceleiasi banci sau ai unei banci diferite", potrivit motivatiei amendamentului.

Silviu Adascalitei, reprezentantul grupului clientilor nemultumiti, a precizat ca se vede din practica curenta a bancilor ca nivelul comisionului de administrare poate atinge si 30% din nivelul costurilor suportate de client.

Totodata, presedintele ARB, Radu Ghetea, a aratat ca in prezent un cont curent este diferit de un cont de credit si, in contextul in care ordonanta nu permite modificarea comisionelor deja utilizate, ar trebui sa se stabileasca ce se intampla cu acele comisioane vechi, care au fost practicate legal de catre banci.

Citeste si:

Initial, aliniatul 2 al articolului 35 din OUG 50 prevedea: "costurile aferente contului curent nu le sunt aplicabile obligatiile prevazute la alin. (1) lit. (a). Costurile aferente contului curent trebuie sa corespunda costurilor efective ale creditorului, sa se limiteze la acoperirea acestora si sa nu conduca la obtinerea de venituri suplimentare pentru acesta".

In luna iunie, Guvernul a aprobat Ordonanta de Urgenta 50/2010, pe baza unui proiect elaborat de ANPC, care transpune in legislatia romaneasca Directiva Europeana 48/CE/2008, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipata la creditele cu dobanda variabila si calcularea dobanzii in functie de un indice de referinta transparent, la care se adauga o marja fixa, care nu poate fi modificata fata de contractul initial.

Totusi, ANPC a extins prevederile directivei europene astfel incat noile reglementari sa se aplice si contractelor de creditare aflate in vigoare, ceea ce a obligat bancile sa modifice un numar foarte mare de contracte incheiate cu clientii.

OUG 50/2010 a fost votata de Senat in forma aprobata de Guvern inca din luna iunie si se afla in prezent la avizare in Comisia pentru Buget, Finante si Banci din Camera Deputatilor, camera decizionala.

Comisia Europeana a solicitat autoritatilor romane la finele lunii septembrie sa prezinte clarificari dupa ce a primit mai multe plangeri privind transpunerea prevederilor directivei europene in legislatia nationala prin OUG 50/2010, iar raspunsul Romaniei ar fi trebuit transmis in termen de o luna de la data scrisorii.