La studiu au participat 6.000 de persoane cu varste de peste 16 ani. Studiul a fost realizat in perioada 5 martie-6 aprilie 2010.

Conform acestuia, in 82% din gospodariile din Romania se folosesc servicii de telefonie mobila, indiferent ca este vorba de servicii cu abonament sau de cartele preplatite (se exclud aici serviciile platite total sau partial de companii sau alte institutii). Extrapoland rata de penetrare la numarul total al gospodariilor din Romania, rezulta ca in circa 6.001.000 gospodarii se
folosesc servicii de telefonie mobila.

Gradul de penetrare a serviciilor de telefonie mobila este semnificativ mai mare in mediul urban (89%) comparativ cu mediul rural (73%).

Pe regiuni ratele cele mai mari de penetrare le intalnim in Bucuresti (94%) si Vest (90%) iar cele mai mici in Sud (72%) si Sud Vest (77%).

La nivel individual, 77% din romanii cu varsta de 16 ani sau peste folosesc un telefon mobil (care nu este platit de o companie sau institutie). Extrapoland aceasta pondere la nivelul populatiei Romaniei, rezulta aproximativ 13.859.000 de utilizatori.

Pentru analiza pietei de telefonie mobila studiul a luat in calcul doar cartelele SIM active, respectiv au fost excluse acele cartele care nu au fost folosite in ultimele 6 luni pentru a primi sau efectua apeluri, pentru a primi/trimite sms-uri sau pentru a accesa internetul.

In functie de tipul de serviciu utilizat, piata serviciilor de telefonie mobila se poate structura astfel: 48% din utilizatori folosesc doar servicii pe baza de abonament, 40% doar cartele preplatite iar 12% folosesc atat abonamente cat si cartele.

Rata de utilizare a abonamentelor este mai mare in mediul urban (66% din utilizatori folosesc abonamente) decat in mediul rural (49%), in timp ce in cazul cartelelor preplatite situatia se prezinta invers: 46% dintre utilizatorii din mediul urban folosesc cartele preplatite, in timp ce in mediul rural 62% dintre utilizatori folosesc cartele preplatite. De asemenea, rata de utilizare a abonamentelor este semnificativ mai mare pe segmentul persoanelor cu studii superioare iar rata de utilizare a cartelelor este mai mare pe segmentul persoanelor cu maxim 10 clase absolvite.

Orange este lider pe piata serviciilor de telefonie mobila, jumatate din utilizatori folosind cel putin o cartela SIM de la Orange. 35% utilizeaza servicii de telefonie mobila de la Vodafone, 25% de la Cosmote, 9% de la RDS si 1% de la Zapp – companie achizitionata de Cosmote.

Daca analizam furnizorii in functie de tipul de serviciu, 26% din utilizatorii serviciilor de telefonie mobila folosesc un abonament de la Orange, 27% o cartela de la Orange, 22% un abonament de la Vodafone, 16% au cartela de la Vodafone, 15% au cartela de la Cosmote, 12% au abonament de la Cosmote, 9% au abonament de la RCS&RDS.

Pe regiuni, Orange este lider in Nord-est, Nord-vest, Vest, Sud-vest si Centru, iar Vodafone in Bucuresti, Sud si Sud-est. Cosmote nu ocupa pozitia de lider in nicio regiune, dar inregistreaza rate foarte bune de penetrare in Bucuresti, Sud-vest, Sud si Sud-est.

78% din utilizatorii serviciilor de telefonie mobila folosesc serviciile unui singur furnizor, 18% au doi furnizori iar 4% au trei sau mai multi furnizori. Probabilitatea de a utiliza serviciile mai multor furnizori este aproape de doua ori mai mare in mediul urban decat in mediul rural.

Principalul motiv pentru care o persoana foloseste serviciile mai multor furnizori il constituie optimizarea costurilor: se poate alege furnizorul prin care se efectueaza un apel in functie de reteaua in care se apeleaza, beneficiind astfel de tarife mai mici.

Citeste si:

17% din persoanele care au mai mult de un furnizor afirma ca una dintre cartelele SIM le-a fost oferita gratuit - este in principal cazul abonamentelor de telefonie mobila oferite de RCS&RDS propriilor sai clienti pentru alte servicii de comunicatii.

Daca luam in calcul doar cazurile in care persoana este utilizator principal al SIM-urilor, in medie, un utilizator de telefonie mobila foloseste 1,23 cartele SIM.

Cota de piata a furnizorilor de servicii de telefonie mobila ne arata aceeasi ierarhie ca in cazul ratelor de utilizare: Orange detine 44% din SIM-urile active de pe piata, Vodafone 29%, Cosmote 20% si RCS&RDS 6%. Diferenta intre primii doi operatori este mai mica pe piata abonamentelor (Orange - 39%, Vodafone - 31%) in timp ce pe piata cartelelor preplatite Orange este lider detasat (49%) iar Cosmote a ajuns aproape la acelasi nivel cu Vodafone (25% vs. 26%).

Daca analizam tipurile de abonamente utilizate, se observa ca predomina cele cu minute incluse sau credit inclus: 54% din utilizatori folosesc un astfel de abonament fara a avea alte optiuni aditionale iar 27% folosesc tot un abonament cu minute incluse, dar au si extraoptiuni.

Atat in cazul persoanelor care utilizeaza abonamente cat si al celor care utilizeaza cartele preplatite, optiunile cele mai frecvent achizitionate sunt cele care ofera minute aditionale in retelele nationale de telefonie mobila.

In 43% din gospodariile din Romania se folosesc cel putin doua servicii de comunicatie diferite (telefonie fixa, telefonie mobila, internet, servicii TV) de la acelasi furnizor. 45% din gospodarii folosesc mai multe servicii de comunicatie, dar fiecare este oferit de un alt furnizor iar 9% din gospodarii folosesc un singur tip de serviciu sau niciunul (3% din persoane nu au stiut sau au refuzat sa raspunda). Ponderea gospodariilor in care se utilizeaza mai multe servicii de la un furnizor este semnificativ mai mare in mediul urban (57%) fata de mediul rural (27%).

In 32% din gospodarii se folosesc mai multe servicii de la un furnizor sub forma unui pachet pentru care primesc o singura factura, cu preturi nedefalcate pe servicii in timp ce in 8% din gospodarii serviciile folosite de la acelasi furnizor au facturi diferite.

RCS&RDS este principalul furnizor de pachete de servicii: jumatate din gospodariile care folosesc mai multe servicii de la un furnizor primesc aceste servicii de la RCS&RDS, 35% de la Romtelecom si 8% de la UPC. Daca luam in considerare doar pachetele pentru care se primeste o singura factura cu un singur pret, cota detinuta de RCS&RDS este chiar mai mare: 65%.

In gospodariile in care se folosesc cel putin doua servicii de comunicatie de la acelasi furnizor, cele mai frecvente combinatii de servicii sunt: telefonie fixa + internet fix + servicii TV (23%), telefonie fixa + servicii TV (20%), telefonie fixa + telefonie mobila + internet fix + servicii TV (18%), telefonie fixa + internet fix (16%) si Internet fix + servicii TV (11%). In functie de furnizori, pachetul cel mai frecvent achizitionat de la RCS&RDS este pachetul 4-play (telefonie fixa + telefonie mobila + internet fix + servicii TV) - 36%%, de la Romtelecom servicii de telefonie fixa + internet fix - 40%, iar de la UPC internet fix + servicii TV - 48%.

Daca luam in calcul doar gospodariile in care se utilizeaza servicii de telefonie mobila, 12% din abonamentele de telefonie mobila sunt parte a unui pachet cu o singura factura, nedefalcata pe servicii, 5% sunt parte a unui pachet pentru care se primesc facturi diferite pentru fiecare serviciu, 4% sunt parte a unui pachet dar respondentii nu au putut preciza daca primesc o singura factura sau mai multe, in timp ce 75% nu sunt parte a unui pachet .

Cel mai utilizat tip de pachet care include servicii de telefonie mobila este pachetul 4-play de la RCS&RDS: telefonie fixa + telefonie mobila + internet fix + servicii TV (utilizat de 61% din persoanele care au telefonia mobila inclusa intr-un pachet de servicii). Urmeaza pachetele care includ servicii de telefonie fixa + telefonie mobila + servicii TV (14%) si cele cu telefonie fixa + internet mobil (11%).

Principalul motiv al utilizarii serviciilor de telefonie fixa intr-un pachet de servicii il reprezinta costul total mai mic al pachetului, comparativ cu situatia in care aceste servicii ar fi fost achizitionate de la furnizori diferiti (aspect mentionat de jumatate din cei care utilizeaza un pachet de servicii). 38% din utilizatorii serviciilor de telefonie mobila afirma ca aceste servicii le-au fost oferite ca parte a unui pachet. Un alt beneficiu important este dat de usurinta efectuarii platii, deoarece serviciile sunt oferite de un singur furnizor.