Dupa investitii puternice in marketing, Atlas Telecom avea in jur de 10.000 de clienti la finalul lui 2004, iar evolutia favorabila a afacerilor companiei si contextul pietei au determinat conducerea operatorului sa investeasca sume mari in dezvoltarea serviciilor de telefonie si internet in orasele importante din zona de vest a tarii.

O parte din bani au fost furnizati de proprietarul Pompiliu Tripa, insa Atlas Telecom a luat in 2004 de la OTP Bank NYRT, cea mai mare banca din Ungaria, un imprumut de 43,7 milioane de euro din care 39,9 mil. euro pentru investitii si 3,8 mil. euro pentru operatiunile curente.

Astfel, in prezent, aproximativ 46,4 milioane de euro dintre cele 70,7 milioane de euro datorate de companie sunt catre OTP Bank.

Operatorul oradean s-a extins astfel in 2005 si 2006 in orasele Timisoara, Arad, Sibiu, Satu-Mare si Cluj-Napoca si a investit tot mai mult in marketing.

Chiar daca Atlas Telecom s-a lansat prin investitii puternice in dezvoltare, furnizorii mari de servicii au acaparat piata locala de telecom, un motiv important fiind criza economica care i-a determinat pe acestia sa vina cu oferte de preturi tot mai scazute, lucru pe care operatorii mici nu si l-au permis pierzand astfel clienti.

“Astfel, datorita restrangerii creditarii pe fondul crizei economice globale si a lipsei surselor proprii de finantare, debitoarea a fost fortata conjunctural sa adopte o strategie de mentinere a ofertei sale de servicii, atat in ceea ce priveste politica de produs cat si cea de pret. Cum era de asteptat, aceasta strategie a dus la restrangerea bazei de clienti deja existente cat si la diminuarea numarului de noi contracte incheiate, generand pierderi financiare consistente pentru debitoare”, afirma reprezentantii adminstratorului judiciar Global Money Recovery.

Pe parcursul celor trei ani de criza, afacerile companiei au scazut de la 4,14 milioane de euro in 2008 la 1,4 milioane de euro anul trecut din cauza diminuarii bazei de clienti. Pe de alta parte, operatorul inregistra pierderi nete de 14,7 milioane de euro in 2008 si de 5,2 milion de euro in 2010, insa pierderile mai mici nu au fost determinate de eficientizarea afacerii, ci de diminuarea acesteia.

Pe masura ce businessul a scazut, s-a diminuat si numarul de angajati, personalul reducandu-se de la 205 salariati in 2008 la 117 in 2010.

Evolutia companiei intre 2008 si 2010. Cifrele sunt in milioane de euro:

Pe masura ce criza economica a evoluat, Atlas Telecom a inceput sa recupereze tot mai greu datoriile, iar actionarul a luat credite pentru a plati datoriile.

Cei mai mari creditori ai Atlas Telecom:


Pe de alta parte, in 2008, compania a inceput sa negocieze cu Orange Romania pentru a vinde reteaua si portofoliul de clienti.

“Desi aceste negocieri s-au derulat pe parcursul ultimilor doi ani, aceasta tranzactie nu s-a mai finalizat, in principal datorita cerintelor Orange Romania, cerinte pe care debitoarea nu a reusit sa le aduca la indeplinire. Valoarea tranzactiei ar fi permis achitarea tuturor datoriilor curente, iar in contextul evenimentelor din ultimii ani, era printre putinele optiuni ale debitoarei de a-si achita debitele, cu atat mai mult cu cat, in momentul in care aceste negocieri au debutat, valoarea acestora era semnificativ mai mica”, mai scrie in raportul adminstratorului judiciar.

Pentru ca negocierile au durat prea mult, actionarii Atlas Telecom nu au mai putut sustine cheltuielile pana la incheierea formalitatilor de tranzactionare.

Citeste si:

“Astfel, pe intreaga perioada de desfasurare a acestor negocieri, debitoarea a facut eforturi considerabile pentru a conserva portofoliul de clienti, respectiv infrastructura societatii, elemente fara de care tranzactia nu ar fi avut nicio sansa. Cu toate acestea, sursele existente nu au fost suficiente, iar depasirea termenelor de plata si cuantumul datoriilor acumulate, au determinat debitoarea sa solicite instantei intrarea in procedura generala a insolventei”, spun oficialii Global Money Recovery.

De altfel, Cristian Horia Tiril, avocatul care s-a ocupat de redactarea raportului cu privire la intrarea in insolventa a Atlas Telecom, scrie ca se poate “vorbi despre o lipsa de sincronizare a activitatii companiei cu conditiile existente in timp, in contextul economic general si cel al pietei specifice in particular”.

In prezent, compania detinuta in totaliate de Pompiliu Sabin Tripa are in prezent opt puncte de lucru, doua dintre ele in Bucuresti, iar restul in Oradea, Satu-Mare, Timisoara, Sibiu, Arad si Cluj-Napoca.

Principalii clienti ai Atlas Telecom sunt in general persoane fizice, dar si persoane juridice precum Nokia Enterprise Solutions, UPC Romania, Simex Grup , Infoclick, Transurban, Cosmote Romania sau Cambrige.

Principalele motive ale intrarii in insolventa a Atlas Telecom

- valoarea ridicata a costurilor curente, respectiv cele cu chiriile, energia electrica consumata pentru functionarea retelei si cele de personal, prin prisma portofoliului efectiv de clienti;

- concurenta ridicata pe piata concretizata in generarea unor oferte de necombatut ale companiilor multinationale de profil, acestea din urma beneficiind de fondurile necesare pentru sustinerea unor adaosuri comerciale scazute;

- imposibilitatea companiei de a se alinia la ofertele concurentei;

- tendintele generale de scadere pe piata de profil datorate efectelor declansarii crizei economice globale, manifestate in primul rand prin scaderea puterii de cumparare la nivelul consumatorului final;

- caracteristicile comportamentale ale consumatorului roman care aleg pe criterii strict legate de pret, schimband mereu furnizorii de servicii in functie de atractivitatea ofertelor de moment ale acestora;

Sursa datelor: Global Money Recovery
Sursa foto: Atlas Telecom