"Orange are un interes foarte mare in a angaja tineri", spunea in discursul de felicitare a tinerilor absolventi, Madalina Suceveanu, directorul tehnic al companiei si totodata singura femeie din cadrul grupului France Telecom - Orange care ocupa o functie de top in departamentul de tehnologie.

Astfel, in fiecare an, acest program inceput de Orange in anul 2000, interupt dupa doi ani si reluat in 2007, pregateste in jur de 30 de studenti dintre care aproximativ jumatate ajung sa lucreze la Orange. Toti sunt in anul al patrulea la specializarea de Telecomunicatii a Facultatii de Electronica, Telecomunicatii si Tehnologia Informatiei. Anual, la aceasta specializare termina in jur de 250-300 de studenti, la nivelul intregii facultati (la licenta) absolvind aproximativ 500-600.

"Avem pozitii deschise. In mod cert, in cursul acestui an vor fi cateva pozitii pentru ei", a declarat Ioana Marcu, directorul de resurse umane al Orange, despre posibila recrutare a catorva absolventi ai programului.

De la relansarea proiectului educational in 2007 si pana acum, compania a investit in jur de 0,5 milioane de euro in dotarile tehnice, pregatirea si bursele tinerilor.

De exemplu, anul acesta cursurile au fost absolvite de 28 de studenti, dintre care zece au primit lunar, timp de un an, cate 200 de euro.

"Cand facem selectia, alegem studentii in functie de note (cei cu medii mai mari de 8.50 in primii doi ani si jumatate de facultate), de lucrarile realizate de acestia la diferite prezentari stiintifice, in functie de cat de mult s-au implicat in diferite proiecte si activitati ale facultatii", afirma Cristian Patachia, manager de dezvoltare si inovatie in cadrul Orange.

Dupa selectarea primilor 20 de studenti, in luna mai acestia participa la diferite interviuri organizate de operator.

"La interviu participa una, doua persoane din zona tehnica si una din cea de resurse umane. Se face un clasament format din mediile facultatii si ale noastre si rezulta cei zece bursieri. Noi le dam burse ca ei sa nu isi mai caute de lucru si le cerem sa invete si sa vina la cursuri", explia Dan Nicola, coordonatul proiectului Orange Telecom University.

Ulterior, in luna iulie, studentii participa la un stagiu de practica la Orange, care pana acum un an dura de 3-4 saptamani, insa anul acesta va fi de 11 saptamani.

Toamna, in paralel cu startul anului universitar, incep si cursurile pentru cei aproximativ 30 de participanti la program.

"Aceste cursuri acopera toata plaja de domenii necesara unui absolvent de facultate tehnica care doreste sa intre intr-o multinationala. Sunt 30 de discipline si cuprind materii cu profil tehnic, dar si management de proiect, servicii si marketing, buget si logistica, resurse umane. Pentru ca tu esti un inginer, dar trebuie sa stii ce se intampla in celelalte departamente. Primesti informatii despre retea, tehnologii, terminale, cum se desfasoara un apel de voce sau unul de date. Si ii ducem si in teren. Sunt lucruri care se desfasoara in incinta noastra: fie afara unde avem echipamente, fie la noi in sedii, in centrale telefonice sau in sectia de operare si mentenanta unde se poate vedea reteaua", explica Patachia.

Centrul de pregatire Orange din complexul Leu detine si o retea de telefonie mobila care leaga universitatile tehnice din Bucuresti, Cluj-Napoca si Timisoara.

De altfel, compania isi doreste sa extinda acest program si astfel sa ofere traininguri similare si in aceste orase. Oficialii Orange spera ca aceste cursuri vor putea incepe din 2012.

"Aproximativ 50% dintre absolventi ajung la noi, iar ceilalti se duc la parteneri, la furnizori de echipamente sau la alti operatori. Odata ce intra in mediul acesta, ei isi depun candidaturile si in alta parti si chiar si in alte tari. Avem studenti care din fericire ajung in alte tari, unii chiar in France Telecom (n.red. grupul francez care detine Orange Romania)", spune managerul Orange de dezvoltare si inovatie.

Citeste si:

Cea mai inalta pozitie pe care a ajuns un fost absolvent al programului este cea de director de departament, aceasta fiind imediat sub cea de chief technology officer (director tehnic), detinuta de Madalina Suceveanu

Ce ii intereseaza pe recruiterii de la Orange la un interviu de angajare?

"Eu ma uit la partea de compatibilitate cu valorile companiei, iar managerul care recruteaza la competentele tehnice. Pentru anumite pozitii exista si niste minievaluari prin care testam cunostintele. Eu ma uit la partea de atitudine, la etica", Ioana Marcu, directorul de resurse umane al Orange, adaugand ca, in general, tinerii sunt foarte pozitivi, deschisi catre schimbari si dornici sa invete.

Sfaturile Ioanei Marcu, directorul de resurse umane al Orange, pentru absolventii de facultate:

1) Nu va lasati influentati de contextul economic.

2) E foarte important sa stii ce vreti. Iar raspunsul nu vine rational, ci din instinct. Trebuie sa alegeti in functie de locul in care v-ati simtit cel mai bine si ce ati facut usor.

3) Este foarte important ca tinerii sa fie perseverenti si sa aiba o atitudine foarte pozitiva si sa aleaga din optiunile pe care le au cel putin una si sa o accepte. Totodata, trebuie sa creada mai mult in implicare decat in pasivitate. Poate ca la inceput nu vor gasi jobul la care au visat, poate ca nu este specializarea pe care si-au ales-o, dar trebuie sa inceapa sa munceasca si acest lucru este foarte important cu atat mai mult in contextul economic de astazi.

4) Tineti cont de pozitia pe care o ocupati in organizatie.

Orange Education Programme in cifre:

Proiectul a fost lansat in 2007 si pana acum operatorul a investit peste 0,5 milioane de euro in dotari, pregatirea si bursele studentilor.

La cursurile din anul 2010-2011 au participat 28 de studenti, dintre care zece au fost bursieri.

Programul a constat in 98 de ore de pregatire. Cursurile au fost sustinute de 35 de specialisti, toti acesia fiind angajati ai Orange.

Cursurile au constat in 30 de discipline: materii cu profil tehnic, dar si discipline precum managementul de proiect, servicii si marketing, buget si logistica, resurse umane.

Aproximativ 50% dintre studenti sunt angajati de catre Orange, iar restul de parteneri sau chiar concurenta.

Orange se afla pe locul al treilea in topul celor mai doriti angajatori in randul tinerilor romani, potrivit unui studiu prezentat in luna iunie a acestui an si realizat de Daedalus MillwardBrown.Primele doua locuri sunt ocupate de Microsoft si Vodafone Romania.

Orange este cel mai mai mare operator de telecomunicatii de pe piata locala, cu venituri de 222 de milioane de euro si 10,27 de milioane de clienti in primul trimestru din acest an. In 2009, Orange Romania avea aproximativ 2.900 de angajati.