“In primul semestru piata de telecomunicatii a fost sub presiune in privinta veniturilor si cred ca acelasi lucru se va intampla si in al doilea semestru. In aceasta perioada noi am avut multe initiative precum lansarea cartelei Frog, a campaniei buy-back prin care consumatorii pot veni cu vechile telefoane pentru a-si cumpara unele noi, ne-am concetrat pe segmentul de business si pe dezvoltarea serviciilor 3G. Dar nu ma astept sa fie o revenire a pietei in a doua parte a anului, cel mai probabil va fi la fel ca in prima jumatate. Iar la finalul anului, rezultatele vor la nivelul lui 2010 sau usor negative”, explica managerul, adaugand ca evolutia negativa a pietei este diferita de cea a Cosmote.

Operatorul detinut de grecii de la OTE este singura companie locala de telecomunicatii care a continuat sa creasca si in timpul crizei economice.

Cu toata acestea, in primul trimestru din acest an compania si-a micsorat veniturile cu 6,5% fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar cifra de afaceri de 107,3 milioane de euro a fost cea mai mica inregistrata de operator in ultimii doi ani. Principalii factori care au dus la acest rezultat au fost conditiile dificile de pe piata si preturile din ce in ce mai mici practicate in special pe segmentul de cartel preplatite.

Pe de alta parte, Cosmote si-a majorat profitul operational la 17.9 milioane de euro, mai mult cu 171,2% fata de ianuarie-martie 2010.

Segmentul in care compania a crescut semnificativ in ultimii doi ani este cel de internet mobil datorita lansarii serviciilor de internet mobil. Oficialii Cosmote nu au oferit date despre numarul de clienti de internet ai companiei.

“Aceste servicii au fost foarte bine primite si observam zilnic o crestere constanta. Numarul de clienti este mai mare decat asteptarile noastre initiale si ca sa fiu sincer estimarile noastre erau destul de agresive. Iar cresterea este legata de gradul de cunoastere al serviciului pentru ca atunci cand il lansezi putini oameni il cunosc, dar pe masura ce il promovezi incep sa vina la magazin sa il testeze, vorbesc cu prietenii. Dar piata romaneasca are destul loc de crestere, nu este ca in pietele mature precum Germania, Olanda”, explica Panos Makris (foto).

La finalul anului trecut, in Romania existau 4 milioane de conexiuni de internet mobil in banda larga, fata de 2,53 milioane de conexiuni in 2009.

Un alt segment in care compania a inceput sa castige din ce in mai multi clienti este cel de business, in special datorita serviciilor oferite in comun cu Romtelecom.

De exemplu, in prima jumatate a acestui an, cei doi operatori au castigat contul BCR, contractul incheiat pe o perioada de trei ani fiind de aproximativ zece milioane de euro. Anterior, serviciile de telecomunicatii pentru BCR au fost oferite de Vodafone Romania, al doilea operator de telefonie mobila de pe piata locala.

“Vedem cateva semne de revenire din criza, dar afacerile companiilor nu sunt inca infloritoare si nici nu sunt lansate foarte multe businessuri noi. Dar noi am crescut prin intermediul companiilor pe care le avem deja in portofoliu si ne-am majorat cota de piata. Anul trecut, am crescut cu 20% in zona de business, in primul trimestru din anul acesta cu 10% si am continuat cresterea si in al doilea trimestru. Cred ca odata cu majorarea PIB si pe masura ce vor aparea din ce in ce mai multe investitii straine, vom vedea o cerere tot mai mare de telecomunicatii. In general, clientii isi pun speranta in 2012. Pentru 2011 estimeaza ca anul acesta va fi la nivelul lui 2010 sau usor in scadere. Si cred ca acest lucru este aproape de realitate si de ceea ce urmeaza sa se intample”, afirma Makris.

Printre clientii corporate ai operatorului se numara BCR, Alpha Bank, Altex Romania, ANCOM, Banca Romaneasca, Civitas PSG, Raiffeisen Bank si ZTE.

In legatura cu o posibila viitoare fuziune dintre Romtelecom si Cosmote, oficialul grec a afirmat ca „nu exista nicio fuziune” intre cele doua companii.

“Nu exista nicio fuziune cu Romtelecom. Suntem doua companii diferite. Doar impartim CEO-ul, iar actionarii nu s-au decis daca va fi o fuziune sau nu. Ceea ce facem este sa avem multe proiecte comune care au impact pozitiv pentru ambele companii. Lucram la sinergii, idei comune, dar nu este o fuziune”, explica directorul comercial al Cosmote.

Citeste si:

In urma cu aproximativ doua luni, oficialii Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale afirmau ca managementul OTE, actionarul Cosmote si Romtelecom, ” considera ca viitorul companiilor telecom este dictat de dezvoltarea tehnologiei si de evolutia nevoilor si a cererilor consumatorilor. In acest context, propun demararea imediata a operatiunilor de fuzionare a celor doua companii din Romania: Romtelecom si Cosmote”.

Printre proiectele comune dintre cele doua companii se numara cel prin care clientii celor operatori pot suna in oricare din cele doua retele la aceleasi tarife. De exemplu, daca un client Romtelecom suna in reteaua Cosmote pretul platit este egal cu cel perceput in cazul in care ar suna tot catre un utilizator Romtelecom si invers.

Un alt proiect lansat de curand este cel prin care cele doua companii au deschis sase magazine comune in Bucuresti, Targoviste, Sibiu si Bacau.

In prezent reteaua de retail a Cosmote este formata din 640 de magazine, dintre care 270 sunt magazine Cosmote, magazine comune cu Romtelecom si unitati Germanos. In reteaua de retail a operatorul lucreaza 1.000 de angajati.

“Reteaua de magazine este stabila: nici nu crestem, nici nu scadem. Avem magazine pe care le inchidem si pe care le deschidem”, afirma oficialul operatorului.

Cosmote Romania este al treilea operator de telefonie mobila de pe piata locala, cu afaceri de 468,8 milioane de euro anul trecut, in crestere cu 7,2% fata de 2009.

La finalul lui martie numarul de clienti ai Cosmote (inclusiv Zapp) era de 6,6 milioane de utilizatori, mai putin cu 300.000 fata de decembrie 2010 si in scadere cu 500.000 de clienti comparative cu martie anul trecut.

Cine este Panos Makris:

Managerul lucreaza in cadrul Cosmote Romania din februarie anul trecut si coordoneaza 1.700 de angajati, dintre care aproximativ 1.000 lucreaza in reteaua de magazine Cosmote si Germanos.

Inainte de prelua conducerea departamentului comercial al Cosmote a lucrat timp de peste 17 ani in marketing si vanzari in companii multinationale precum Procter & Gamble, Vivartia (cea mai mare companie de produse alimentare din Grecia) si Nikas (pionier in industria alimentara greceasca, cu prezenta in Sud-Estul Europei).

Ultima functie detinuta inainte de a se alatura Cosmote a fost de managing director pentru operatiunile internationale ale Nikas, cu sediul in Bulgaria.

Makris este inginer, absolvent al Universitatii Politehnice din Atena.

Sursa datelor din tabel: OTE