Cel mai mare sector, IT, a fost singurul care a inregistrat o usoara crestere (3,2%) fata de T1 2011. Sectorul electronicelor a fost relativ stabil - cu 0,2%. Si pietele foto si electrocasnice mici s-au apropiat de performanta din 2011 cu rate de crestere negative de -1% si -1,3%. In schimb, electrocasnicele mari, echipamentele de birou si telecom au dat semne mai putin incurajatoare in T1 2012.

IT: Laptopurile si tabletele raman vedetele sectorului si la inceput de an

In primul trimestru al lui 2012 piata de IT a ramas pe un trend crescator fata de aceeasi perioada a anului trecut. Inregistrand o valoare de 101 milioane euro, totalul vanzarilor din sectorul IT a fost cu 3,2% peste cel din T1 2011. Categoriile de produse care au mentinut sectorul pe crestere au fost laptopurile si tabletele.

Vanzarile de tablete au reusit sa creasca considerabil in decursul ultimelor trimestre, datorita avantajelor oferite de acestea: sunt compacte, usor de transportat, iar autonomia bateriei este ridicata. Astfel, tabletele au reusit sa demonstreze ca pot fi mai mult decat un produs auxiliar, devenind foarte utile pentru consumatori, oferindu-le foarte usor accesul la internet si putand fi personalizate cu ajutorul aplicatiilor mobile.

Electronicele: sector in stagnare

In acest prim trimestru, piata de electronice a stagnat. Vanzarile totale au ajuns la 62 milioane euro. Acest rezultat este destul de diferit de startul puternic din T1 2011, dar conditiile meteo nefavorabile au influentat comportamentului consumatorului.

In cadrul sectorului de electronice s-au inregistrat rate de scadere de doua cifre pentru mai toate categoriile, cu exceptia televizoarelor, a consolelor video si a sistemelor audio.

Televizoarele au crescut cu 7%, dar performanta vanzarilor a fost asociata cu o eroziune de pret de aproape 15%.

Sistemele audio, un segment unde 7 vanzari din 10 sunt facute de sisteme home cinema, au inregistrat o rata de scadere de aproape 7%, chiar daca pretul acestor produse a crescut cu 7%. Astfel, cresterea vanzarilor de dispozitive Blu-Ray a fost principala cauza a aprecierii pretului. In cadrul categoriei home cinema, sistemele 5.1 au fost cele preferate.

Foto: Un trimestru slab pentru ramele foto digitale

Piata foto a atins o valoare totala de 9 milioane euro in T1 2012, o performanta cu 1% mai slaba decat in T1 2011.

In termeni de unitati vandute, segmentul compactelor a crescut usor, insa nu a generat valoare adaugata pe piata. Acest lucru s-a datorat eroziunii de pret, dar si ofertelor speciale. Segmentul lentilelor interschimbabile isi continua evolutia pozitiva, dar cresterea nu a reusit sa determine si o crestere a intregii piete de camere digitale.

Chiar daca in cadrul segmentului de compacte mai mult de doua treimi din dispozitivele vandute costa sub 100 euro, in termeni de caracteristici acestea se indreapta catre factori mai mari de zoom. 4x<5x este noul standard. Interesant este ca si compactele high end au avut o dinamica pozitiva.

Citeste si:

Vestea cu adevarat proasta pentru piata foto se refera la evolutia slaba a ramelor foto digitale care au inregistrat scaderi de aproximativ 32%.

Electrocasnice mici: Un trimestru al contrastelor

Primul trimestru al anului a adus o usoara scadere de 1,3%, piata fiind cu 0,3 milioane euro sub cea din acelasi trimestru al anului trecut.

Aparatele pentru prepararea bauturilor calde, o categorie premium in cadrul electrocasnicelor mici inca stralucesc datorita ascensiuni espressoarelor full automate si a modelelor pe baza de capsule. Produsele nou lansate, publicitatea si promotiile in magazine au condus la povestea de succes.

Pe langa aparatele pentru prepararea bauturilor calde si alte subsegmente mai scumpe precum aspiratoarele fara sac, cele mixte cu/fara sac si sistemele de calcat au inregistrat rate de crestere pozitive, aducand stabilitate pe pietele aspiratoarelor si a fiarelor de calcat. Segmentul aspiratoarelor fara sac si cu/fara sac creste cu modele care le inlocuiesc pe cele cu sac.

Pe de alta parte, segmentele din categoria ingrijire personala precum aparatele de ras si placile pentru par sunt pe o panta descendenta. De asemenea, masinile de facut paine au inregistrat o rata de scadere de doua cifre in T1 2012 fata de acelasi trimestru din 2011.

Electrocasnice mari: Un prim trimestru cu provocari

Sectorul electrocasnicelor mari a inregistrat o valoare totala de 57 milioane euro in T1 2012. Totusi, aceasta valoarea a insemnat o scadere de 4% fata de T1 2011. Acest prim trimestru al anului a adus evolutii diferite in cadrul sectorului, categorii precum frigiderele au scazut cu peste 10%, in timp ce altele, precum masinile de spalat vase, au crescut cu aproape 14%.

In T1 2012 consumatorii puteau cumpara un frigider la pretul mediu de 290 EUR, cu 6% mai putin decat in T1 2011. Cu toate acestea, scaderea de pret nu a adus si o crestere in ceea ce priveste cererea consumatorilor, din contra, piata frigiderelor suferind cel mai mult in cadrul sectorului electrocasnicelor mari. Scaderea puternica a segmentului masinilor de spalat rufe cu incarcare verticala (-19%), cumulata cu cresterea segmentului de semiautomate, a dus la o scadere a valorii pietei de masini de spalat rufe de 4% in T1 2012 fata de T1 2011.

Trendul inceput in trimestrul anterior continua: pietele mici si in curs de dezvoltare - cuptoare, plite, masini de spalat vase si uscatoare - cresc. Aceste categorii au reusit sa mentina rate de crestere pozitive, in ciuda scaderi pretului mediu cu 6 pana la 10%.

Avand in vedere contextul economic actual, dar si faptul ca alte sectoare monitorizate de Temax au inregistrat evolutii mai bune, se poate spune ca sectorul electrocasnicelor mari se afla intr-o perioada a provocarilor.

Piata de imprimante ši multifunctionale: Multifunctionalele laser raman cel mai de interes segment

Piata de imprimante ši multifunctionale revine in primul trimestru al anului 2012 la un trend usor negativ. Comparativ cu aceeaši perioada a anului anterior, piata a inregistrat din punct de vedere valoric o usoara scadere de peste 5%, ajungand in primele trei luni ale anului 2012 la o valoare de 7 milioane euro. In continuare, interesul consumatorilor (atat al celor casnici cat si al celor business-to-business) este indreptat catre echipamentele multifunctionale. Scaderea in valoare a sectorului a fost generata de scaderea imprimantelor cu o singura functie, in special cele cu tehnologie inkjet. Imbucurator este faptul ca produsele ce inglobeaza tehnologii superioare si care ofera multifunctionalitate sunt in continuare de mare interes pentru consumatori.

Telecom: Smartphone-urile echilibreaza tendintele din sectorul Telecom

Valoarea totala a pietei de telefoane mobile ši smartphone-uri a scazut cu aproape 7% in primul trimestru al lui 2012 comparativ cu aceeaši perioada a lui 2011, insumand 38 milioane de euro. Conditiile meteorologice inregistrate la inceputul anului au influentat scaderea usoara din trimestrul intai al lui 2012 fata de trimestrul intai al lui 2011. Sfarsitul lunii ianuarie si luna februarie au fost marcate de temperaturi foarte scazute. Iarna grea i-a determinat pe consumatori sa isi amane achizitiile. Efectele negative s-au resimtit si la inceputul lunii martie 2012.

Pe de alta parte, scaderea in valoare a pietei de telefoane mobile si smartphone-uri a reprezentat si o consecinta a faptului ca segmentul de telefoane mobile clasice scade tot mai mult. Telefoanele smartphones castiga tot mai mult teren atat in unitati, dar mai ales in valoare, insa deocamdata nu se acopera scaderea determinata de telefoanele mobile simple. Acest lucru arata ca pe piata din Romania mai este loc pentru telefoanele cu caracteristici superioare de tipul smartphones.