Microsoft Corp. ar putea achizitiona o parte din Yahoo Inc., o factiune din conducerea celui mai mare producator de software din lume dorind cu ardoare preluarea unei cote din cel de al doilea motor de cautare din punct de vedere al utilizarii la nivel mondial, pentru a concura rivalul Google. Surse din interiorul Microsoft au declarat sub protectia anonimatului pentru publicatia Wall Street Journal, ca intre cele doua companii se poarta deja discutii in vederea incheierii unui parteneriat, formula cea mai agreeata fiind aceea de cumparare a unui procent din Yahoo de catre Microsoft.

Microsoft este fortata din toate partile sa faca aceasta miscare strategica. Pe de o parte Google ramane liderul incontestabil al pietei, atat ca total al cautarilor cat si ca venituri obtinute din publicitate, iar pe de alta parte proprii actionari ai Microsoft, sustinuti la cel mai inalt nivel de conducere, fac presiuni pentru ca Microsoft sa nu ramana in urma fata de Google.

Desi purtatorii de cuvant ai celor doua companii au refuzat sa comenteze posibilitatea unui parteneriat intre cele doua companii, fuziunea intalneste destui partizani in randul conducerilor. Steve Berkowitz, care va fi numit pe 8 mai in fruntea diviziei MSN, motorul de cautare al celor de la Microsoft, este un partizan al achizitiilor, negociand de-a lungul carierei sale mai multe achizitii. De asemenea, Hank Vigil, Senior Vice President al Microsoft, este in favoarea acestei miscari si pledeaza pentru ea in cadrul companiei.

Pe de alta parte, achizitionarea unei parti din Yahoo intalneste si adversari in cadrul Microsoft, acestia fiind reprezentati de garda veche a conducerii, care doresc sa pastreze in continuare linia actuala. Ei sustin ca toate reusitele atinse de Microsoft au fost realizate fara suportul si sustinerea nimanui, si acesta politica ar trebui sa fie pastrata in continuare. Si printre persoanele aflate la conducerea Yahoo se afla oponenti ai fuziunii, mai ales co-fondatorul companiei, Jerry Yang. Cu toate acestea, sursele citate spun ca intre cele doua companii se poarta discutii privind o colaborare care ar trebui sa stopeze avantul Google inca din 2004, una din variantele luate in calcul fiind ca Yahoo sa devina proprietara MSN, iar Microsoft sa peimeasca o cota din Yahoo.

Un brand aflat in suferinta

Ce mai reprezinta astazi Microsoft? Este cel mai mare producator de sotware din lume, inovatiile sale au revolutionat lumea tehnologica, presedintele ei, Biil Gates, este cel mai bogat om din lume, sistemele ei de operare sunt cele mai utilizate, este o afacere care obtine cel mai mare profit in industrie si care poate intra oricand la povestile de succes.

Cu toate acestea, pentru utilizatorul de rand, Microsoft starneste mai mult sentimente negative, de repulsie, ura chiar impotriva sistemului. Windows cu licenta, aplicatii pentru care trebuie sa platesti in plus, modalitati prin care constrang utilizatorii de computere sa foloseasca softul propriu, acuzatii de incalcare a legilor concurentei, disputa cu Consiliul Europei, procese cu nenumarate companii., uriasa nemultumire starnita de amanarea lansarii noului sistem de operare Vista, care a atras si nemultumirea producatorilor de calculatoare si ale altor companii din industrie ale caror socoteli au fost date peste cap. Toate acestea reprezinta doar cateva din lucrurile care se impregneaza mai usor in minte cand vine vorba de Microsoft.

Ce a facut Google intre timp? A devenit in doar cativa ani cel mai utilizat motor de cautare din lume, a uimit prin simplitatea solutiilor gasite, cum ar fi aplicatia Desktop Search care ajuta la gasirea documentelor salvate in computere, a oferit tuturor posibilitatea de a visa si explora planeta noastra, cat si Luna si Marte, prin seria de harti digitale Google, sau a inovat dinou aplicatia Google Calendar. De asemenea, in urma cu doua luni Google a admis ca testeaza o versiune a sistemului de operare Linux, nascand supozitiile ca se incearca creearea unei alternative pentru Windows. Pana si ideea de a personaliza logo-ul Google cu ocazia unei sarbatori sau competitii sportive, sau in amintirea unei personalitati din domeniul artelor reprezinta un alt element simplu care aduce valoare brand-ului Google.

De ce ar reprezenta Yahoo solutia?

Asocierea Yahoo cu Microsoft ar aduce din punct de vedere al imaginii multe beneficii companiei mamut, Yahoo avand reputatia de cel mai popular portal din intreaga lume. Imaginea actuala a Microsoft nu este cea mai buna imagine cu care sa iti doresti sa asociezi un motor de cautare. Yahoo va aduce un strop de culoare MSN-ului si mai ales peste 100 de milioane de vizitatori lunari care intra pe portalul Yahoo.

Dar mult mai important ar fi aportul tehnologic pe care Yahoo ar putea sa il aduca Microsoft. Desi gigantul software a investit sute de milioane de dolari in tehnologie, acest fapt nu a fost reflectat in cresterea cotei de piata si nici in cresterea veniturilor obtinute din publicitate. Oficialii Microsoft spera ca noul AdCenter, care ofera advertiserilor o afisare mai buna a reclamelor in functie de cautarile utilizatorilor, va duce la atragerea unui numar mai mare de campanii de promovare si implicit la cresterea veniturilor.

Cu toate acestea, pana in acest moment, investitiile Microsoft in imbunatatirea motorului de cautare MSN si a plasarii publicitatii contextuale s-au soldat fara un efect major. Potrivit ultimului studiu Nielsen//NetRatings, cotele de piata ale Google si Yahoo au crescut in martie fata de luna precedenta la 49% respectiv 22%, in timp ce MSN a pierdut trei procente, ajungand la un total de 11% din cautarile din USA. In Romania, diferenta este si mai mare, potrivit unui poll Wall-Street, 92,5% utilizand in mod frecvent Google, 16,33% Yahoo si doar 1,98% din cele peste 2700 de raspunsuri fiind in favoarea MSN.

Google zburda de unul singur

Piata publicitatii online creste constant de la an la an, iar Google inregistreaza o crestere mult peste nivelul pietei. Actionarii sai s-au obisnuit intratat cu cresterile uriase ale profitului incat acum trei luni au primit cu nemultumire rezultatele financiare ale companiei potrivit carora profitul crescuse cu “doar” 82%.

Reactia acestora a fost insa foarte pozitiva cand Google a prezentat in urma cu cateva zile profitul pe primul trimestru din 2006, acesta inregistrand o noua crestere semnificativa, respectiv de 60 de procente. Astfel, in primele trei luni ale lui 2006, Google a raportat un profit de 592,3 milioane de dolari, veniturile companiei ridicandu-se la 2,25 miliarde de dolari, adica o crestere de 72 procenta fata de perioada similara a anului trecut.

Yahoo a incheiat primele trei luni cu o scadere de 22 de procente a profitului. Cu toate acestea, veniturile companiei au crescut cu 34% pana la 1,57 miliarde de dolari. In acelasi timp, Yahoo a precizat ca incasarile din businessul cu publicitate au sporit cu 35% ca urmare a numarului tot mai mare de firme care platesc pentru a avea postate reclamele pe o pozitie cat mai aproape de rezultatele cautarii. Acest ultim fapt ar veni in ajutorul Microsoft, care desi a raportat o crestere cu 16% a profitului net in trimestrul incheiat la finele lunii martie la 2,98 miliarde de dolari, obtine in continuare venituri mici din divizia sa de cautare online.

Cresterea veniturilor din publicitatea online este dorita si pentru a ameliora situatia financiara a Microsoft, care desi a inregistrat o cretere semnificativa a profitului in Q1, va avea costuri foarte mari pentru lansarea noii console de jocuri Xbox 360, cat si pentru lansarea sistemului de operare Vista. In plus, Microsoft trebuie sa isi creasca numarul utilizatorilor pentru motorul sau de cautare, dupa ce Google a achizitionat pentru un miliard de dolari un pachet de 5% din AOL. Microsoft a reputat deja o victorie in acest sens, dupa ce retailerul online Amazon a renuntat de curand la Google pentru tehnologia Microsoft, pe care o va folosi in cadrul motorului de cautare propriu A9. Ramane de vazut daca aceasta tranzactie se va concretiza si cand; deocamdata Google va ramane liderul pietei.