Greii tehnologiei europene, Alcatel si Siemens, au transformat Romania intr-o platforma strategica a operatiunilor regionale. Ambele companii au mizat pe inteligenta inginerilor locali, dar modul in care aceasta este tradusa in venituri mai mari difera de la un competitor la altul.

“Orice inovatie este perceputa la inceput ca fiind SF”, explica Dan Bedros, presedinte-director general Alcatel Romania. Conduce compania inca de la infiintare, iar dupa 15 ani considera ca lucrul care-i face munca dificila este diversificarea accentuata a afacerii.

Competitorul sau, Adrian Baicusi, este director general al filialei Siemens in Romania de aproape trei ani. A preluat o companie care avea in momentul respectiv 600 de angajati si a dezvoltat-o pana la aproape 3.000, cat are in momentul de fata. “Provocarea noastra este sa facem din Siemens o firma romaneasca”, explica Baicusi. “Adica, sa nu fie perceputa neaparat ca o firma straina, germana.”

Ce au in comun cele doua companii? Exporta inteligenta romaneasca. La Siemens, majoritatea angajatilor lucreaza in dezvoltare de software.

“Tot ce este senzor la un Porsche, Mercedes sau BMW se face la Timisoara, iar la Brasov tot softul pentru partea medicala si pentru nevoile companiei”, spune Adrian Baicusi. (Compania-mama se lauda, printre altele, cu o realizare inedita: este producatorul scannerului folosit de experti pentru analiza mumiei faraonului Tutankamon). De cealalta parte, Alcatel isi trimite prin rotatie angajatii in tari din lumea intreaga.

“Noi avem 300 de ingineri care lucreaza in 80 de tari. De ce? Pentru ca sunt foarte buni si sunt mult mai ieftini. Sunt supra-calificati”, spune Bedros. Strategia are, bineinteles, avantaje evidente si pentru filiala din Romania, deoarece acesti angajati se intorc acasa cu o experienta pe care nu ar putea sa o dobandeasca pe piata locala. “Eu am promovat de la inceput lucrul in afara tarii, pentru ca se obisnuiesc la nivelul de acolo. Cu cat ii dai angajatului sarcini mai dificile, cu atat el se formeaza mai bine.”

Insa Siemens prefera sa-si tina oamenii mai aproape de locul in care s-au format. “In general, mergem acolo unde este o baza importanta de absolventi de specialitate. E mai ieftin sa lucreze pentru Siemens in Romania decat sa lucreze pentru Siemens in Germania, unde costurile ar fi mult mai ridicate pentru companie”, explica Baicusi. El spune ca acesta este si motivul pentru care Siemens s-a extins la Iasi; Timisoara a devenit prea aglomerata, acolo fiind prezenti si Alcatel, si Oracle.

Oportunitati, dar si dificultati

Reteta succesului este aceeasi pentru ambii competitori: oamenii. “Pana la sfarsitul zilei, eu nu muncesc prea mult. Ei sunt cei care vin cu idei. Managerul trebuie sa-i tina uniti”, spune Baicusi. De cealalta parte, Bedros vorbeste si de viziunea pe termen lung. “Altfel, am fi toti la fel”, explica el. Fiind una dintre cele mai vechi companii in Romania, operatiunile Siemens s-au diversificat atat de mult, incat pana si managerului sau ii vine greu sa defineasca rapid si exact activitatea de baza.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=23820&shift=1