"Aceasta sanctiune este prevazuta in Legea 154/2012 privind regimul retelelor de infrastructura. De asemenea, netransmiterea catre ANCOM a informatiilor solicitate despre aplicarea prevederilor legale privind utilizarea partajata a infrastructurii constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de pana la 30.000 lei, pe fiecare zi de intarziere, ANCOM stabilind si data de la care se calculeaza amenda", a afirmat Marinescu la un seminar pentru prezentarea legii privind regimul retelelor de infrastructura.

El a adaugat ca ANCOM poate aplica amenzi de la 1.000 la 100.000 lei daca entitatile publice incalca obligatiile sau conditiile impuse de institutie cu privire la utilizarea partajata a infrastructurii.

Conform Legii 154/2012, pentru a asigura dreptul de acces pe proprietatea publica, entitatile publice au obligatia sa publice conditiile de acces pe proprietatea publica si lista documentelor pe care furnizorul trebuie sa le prezinte pentru a dovedi indeplinirea acestor conditii.

De asemenea, entitatile publice trebuie sa transmita ANCOM o copie a conditiilor de acces stabilite initial si, daca este cazul, a oricaror modificari/completari ale acestor conditii.

"In acelasi timp, entitatile publice sunt obligate sa analizeze cererile de acces ale furnizorilor prin prisma indeplinirii conditiilor de acces si sa comunice acestora solutia in cel mult 30 de zile de la data primirii cererii. In plus, acordarea sau mentinerea de drepturi speciale ori exclusive pentru instalarea sau furnizarea de retele de comunicatii este interzisa, iar daca in urma negocierii intr-un contract se ofera conditii mai favorabile unui furnizor, atunci entitatile publice trebuie sa ofere aceste conditii tuturor celorlalti furnizori", a spus Marinescu.

El a afirmat ca entitatile publice sunt obligate sa modifice, la solicitarea furnizorilor, toate contractele incheiate anterior intrarii in vigoare a Legii 154/2012.

Legea 154/2012 spune ca accesul furnizorilor de retele de comunicatii pe proprietatea publica sau privata se va putea face numai in urma incheierii unui contract, termenul maxim de negociere a acestuia fiind de doua luni de la data primirii cererii de acces.

In situatia in care un astfel de contract nu se incheie in termenul mentionat, furnizorul se poate adresa instantei competente.

In cazul in care cererea este gasita intemeiata, instanta poate pronunta o hotarare care tine loc de contract intre parti si care poate fi atacata cu recurs.

Citeste si:

Tarifele pentru accesul pe proprietatile publice vor fi stabilite de autoritatile publice in mod transparent, obiectiv, nediscriminatoriu, justificat si proportional cu afectarea imobilului respectiv.

"Tarifele vor acoperi doar prejudiciile directe si certe cauzate prin efectuarea lucrarilor de instalare a retelelor. De asemenea, tarifele vor reflecta, atunci cand este cazul, plusul de valoare adus imobilului respectiv prin instalarea retelelor de comunicatii", a spus seful ANCOM.

El a adaugat nu pot stabilite in sarcina furnizorilor impozite, taxe, tarife sau alte sume pentru accesul pe imobilele proprietate publica suplimentar fata de sumele ce rezulta din contractele de acces.

"La instalarea retelelor pe elemente de infrastructura aflate pe proprietate publica, furnizorii datoreaza tarife doar persoanei care detine sau controleaza elementele de infrastructura", a mai spus Marinescu.

In privinta accesului pe proprietatea privata, proprietarul sau asociatiile de proprietari nu au dreptul de a refuza accesul persoanelor imputernicite de furnizori, in cazul in care acesta se realizeaza in conditiile stabilite prin contract sau prin hotarare judecatoreasca.

Efectuarea lucrarilor de acces pe proprietati trebuie sa respecte cerintele specifice de urbanism, de amenajare a teritoriului sau privind calitatea in constructii ori a celor privind protectia mediului, a sanatatii, apararii, ordinii publice sau a sigurantei nationale, pe care trebuie sa le respecte activitatile ce se desfasoara pe, deasupra, in sau sub imobilele in cauza.

Marinescu a spus ca aplicarea Legii 154/2012 va avea ca efect reducerea costurilor operatorilor telecom si va diminua eforturile privind administrarea retelelor, fara a avansa si o cifra in acest sens.