Cea mai mare crestere in valoare (aproximativ 33%) a fost generata de sectorul Telecom care a atins 117 milioane euro. De un bun inceput de an au avut parte si pietele de electronice, electrocasnice mici si mari, acestea inregistrand rate de crestere pozitive comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Pietele de echipamente foto, IT si imprimante, multifunctionale si consumabile sunt singurele care au inregistrat scaderi comparativ cu T1 2014, cea mai mare fiind pentru piata foto (aproape -40%).

Evolutia vanzarilor pentru bunurile de folosinta indelungata in Romania

Telecom: produsele avansate tehnologic au contribuit semnificativ la cresterea sectorului

Piata telecom a mentinut cresterea si in primul trimestru al lui 2014, valoarea nesubventionata a sectorului fiind cu aproximativ 33% mai mare comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut, ajungand la valoarea de 117 milioane de euro.

Segmentul smartphones a continuat sa inregistreze cresteri considerabile de doua cifre, in timp ce telefoanele mobile clasice pierd in continuare mult teren. Produsele care au contribuit semnificativ la cresterea pietei de telecom au fost cele ce permit conexiuni 3G si chiar 4G, cele care incorporeaza o camera de minim 5MP si cu dimensiuni mari ale ecranelor (mai mari de 4 inch). Urmand aceasta tendinta, phablet-urile continua si ele sa lupte pentru a atrage atentia consumatorilor.

Electrocasnice mari: un inceput de an incurajator

Primul trimestru al anului a inregistrat o crestere de aproape 11% pentru piata electrocasnicelor mari. Referitor la volumul pietei, acesta este sub nivelul T1 2012. In ceea ce priveste valoarea insa, T1 a depasit primele trimestre din ultimii patru ani. Ratele de crestere de doua cifre pentru categorii precum electrocasnice incorporabile, frigidere, congelatoare si masini de spalat au ajutat la atingerea unui nivel de 65 de milioane de euro pentru intregul sector.

Frigiderele cu sistem No Frost si masinile de spalat cu incarcare frontala de 7kg+ au fost principalele produse ce au generat valoare in cadrul celor doua piete.

Electrocasnice mici: in continua crestere

Piata electrocasnicelor mici a inregistrat inca un trimestru de crestere, cu o rata de 7.9% in T1 2014 fata de T1 2013. Fiecare categorie a avut un produs cheie care a contribuit la atingerea unei valori de 26 de milioane de euro. Inregistrand o rata de crestere de doua cifre, aparatele de tuns si aparatele de barbierit si epilatoarele au generat o evolutie pozitiva in segmentul de ingrijire personala. In plus, performanta remarcabila a storcatoarelor de fructe si citrice se incadreaza in tendinta unui stil de viata sanatos.

In cadrul categoriei destinate confortului gospodariei, aspiratoarele si-au mentinut o pozitie stabila, in timp ce valoarea vanzarilor de fiare de calcat a crescut.

Electronice: noi trenduri cu potential de crestere

Primul trimestru al anului a adus o crestere de aproape 4% in sectorul electronicelor. Vanzarile totale au atins o valoare de 61 de milioane de euro. In cadrul sectorului de electronice, atat televizoarele cu ecran plat cat si consolele de jocuri au avut o evolutie buna. In timp ce televizoarele cu ecran plat au inregistrat o rata de crestere de o cifra, consolele video au avut o performanta foarte buna, crescand cu o rata de doua cifre, comparativ cu T1 2013. O explicatie a acestei cresteri poate fi data de lansarea unui nou model de consola de jocuri in acest trimestru.

Desi multe sectoare din categoria electronicelor sunt in scadere, cele aflate pe crestere - precum televizoare cu diagonala mare, sisteme de andocare si soundbars - ofera o perspectiva buna pentru 2014.

IT: tabletele inregistreaza in continuare cresteri, dar mai mici

Pentru sectorul IT, trimestrul intai al lui 2014 a adus o scadere de mai bine de 6% in comparatie cu aceeasi perioada a anului precedent, acesta insumand 97 de milioane de euro. Cea mai importanta scadere s-a inregistrat pentru piata calculatoarelor portabile, urmata de cele pentru desktop PC, mausi si camere web.

Citeste si:

n cadrul calculatoarelor portabile, doar computing tablets si desktop replacement au inregistrat cresteri, insa ponderea lor in cadrul categoriei fiind mica, nu au reusit sa contrabalanseze scaderea segmentului.
Piata de tablete a continuat sa inregistreze cresteri, insa tendinta s-a mai diminuat. In interiorul segmentului de tablete, cele de 10 inch au fost pe un val descendent in acest prim trimestru.

Piata de imprimante, multifunctionale si consumabile: mentine un trend negativ

Vanzarile de imprimante, multifunctionale si consumabile au inregistrat o scadere de 8% in T1 2014 fata de aceeasi perioada a anului trecut, atingand valoarea de 14 milioane de euro.

Toate categoriile au inregistrat scaderi, cele mai semnificative, de doua cifre, fiind pentru segmentul de hardware inkjet, deopotriva multifunctionale si single function. Scaderile mai mici ale categoriilor hardware laser si consumabile (tonere si cartuse) au diminuat usor efectul segmentului inkjet, intregul sector experimentand in continuare situatii dificile.

Industria foto: se anunta o perioada grea

Piata foto a continuat sa scada, mentinand tendinta din 2013. Aceasta a atins o valoare totala de 5 milioane de euro in T1 2014, o performanta cu aproape 40% mai slaba decat in T1 2013. Atat camerele foto compacte cat si D-SRL-urile au inregistrat rate de scadere de doua cifre, marcand astfel primul declin serios al D-SRL-urilor din ultimele trimestre.

Dupa o perioada destul de grea pentru piata de bunuri de folosinta indelungata, primul trimestru al 2014 a inregistrat o performanta buna. Preferintele consumatorilor pentru produsele premium au influentat pozitiv acest trend. Primul trimestru a fost cel mai mare in valoare din aceeasi perioada a ultimilor patru ani. Cel mai probabil ca restul anului va continua intr-o perspectiva pozitiva.

GfK Temax este un indicator utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza pietele bunurilor de folosinta indelungata. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfasurate regulat pe panelul de retail al GfK. Panelul de retail cuprinde date de la peste 425,000 de puncte de vanzare la nivel mondial. Incepand cu februarie 2009, GfK Retail and Technology calculeaza indicele GfK TEMAX la nivel international, in peste 30 de tari. Este primul indicator care include toate pietele bunurilor de folosinta indelungata in tari diferite. Toate rapoartele si comunicatele de presa sunt, de asemenea, disponibile la gfktemax.com.