Intr-o conferinta de presa care parca s-a dorit a fi impotriva "curentului" american, fara prezentari lungi si fastuoase, fara "voci din microfon" care prezinta cu grandoare figurile publice ale companiei, pe un ton convingator, presedintele Orange, Stephane Richard (foto principala), a enumerat si prezentat succint toate inovatiile care urmeaza a fi lansate pe piata in viitorul apropiat.

Cuvintele de ordine ale viitorului in telecom - totul conectat. Si nu vorbim doar de gadget-urile deja obisnuite, ci si de imbracaminte, obiecte din case, masini. Vorbim de transmisii 4G LIVE de oriunde, de routere WiFi special concepute pentru a usura conectarea musafirilor la Internet, de masini care devin practic "organisme inteligente" ce isi modifica parametrii si pot fi verificate doar de pe terminale mobile, trecand prin solutii complexe bancare si de business si pana la retele sociale complet securizate doar pentru familii, toate acestea si altele vor deveni realitate incepand de anul acesta.

"Prin aceste inovatii nu am incercat neaparat sa aducem ceva complet nou pe piata ci sa completam o suita de produse si servicii pe care deja le avem. Vorbim de completari, uneori premium, care usureaza si fac mai placuta utilizarea unor servicii deja existente", explica Mari-Noëlle Jégo-Laveissière, innovation, marketing & technologies executive VP la Orange.

Noi magazine Orange in Romania, din 2015

Romania va fi unul dintre primele state in care Orange va implementa un nou concept de magazine, la fel, conectate la clienti. Practic, clientii vor putea sa isi rezerve un bon de ordine de pe mobil si sa fie chemati, prin SMS, atunci cand "le vine randul". De asemenea, daca acestia nu au timp, pot comanda produsele dorite si acestea vor fi livrate chiar si acasa. Noile spatii vor fi construite astfel incat sa imite locatiile unde serviciile si produsele vor putea fi folosite cel mai eficient - bucatarie, sufragerie, camere, birouri business, punandu-se accent pe spatiu si eficienta. Personalul magazinelor, puncteaza presedintele grupului Orange, va cunoaste informatii despre clienti imediat ce acestia intra in magazin si isi vor putea da seama mult mai repede ce anume isi doresc acestia.

Pentru cresterea eficientei, Orange va introduce si un chestionar pe care clientii il pot completa pentru ca acestia sa primeasca ofertele pe care le doresc, filtrat. De exemplu poti completa ca doresti sa achizitionezi un terminal mobil cu ecran mare, procesor puternic si camera foto de minim 6 MP si aplicatia elimina terminalele care nu se incadreaza in acesti parametri si scoate in evidenta doar pe cele care se potrivesc profilului clientului.

Romania va intra in primul val de redefinire a spatiilor comerciale, alaturi de Polonia si Spania, in 2015.

Tricouri conectate in timp real

Alaturi de o terta companie, Quicksilver, Orange a prezentat primele tricouri conectate in timp real la un device wearable (bratara inteligenta - n.r.); tricourile au senzori in punctele cheie ale corpului, transmitand in timp real date despre persoana in cauza - pulsul, nivelul de transpiratie, locul unde se afla persoana, viteza cu care se deplaseaza si asa mai departe. Tricoul transmite informatii printr-un sistem bluetooth low energy catre bratara. Intrebati cand ar putea intra in Romania si la ce pret, oficialii Orange nu au raspuns direct intrebarii, spunand doar ca in prima faza va fi disponibil in Franta, la finalul anului curent, urmand ca in functie de particularitatile tarilor in care compania este prezenta sa fie introdus in viitorul apropiat in mai multe state.

Masini "hiperconectate"

Mai multe companii au scos deja pe piata sisteme si aplicatii care se conecteaza la masina personala, Orange intrand in acest joc alaturi de Tesla. Cele doua companii au incheiat un parteneriat in urma caruia, prin intermediul smartphone-ului si a aplicatiei Orange Drive ce va deveni disponibila din 2015, vehiculul va putea fi localizat si urmarit de la distanta, usile se vor inchide prin intermediul smartphone-ului si se va putea chiar verifica nivelul bateriei masinii. Aplicatia va monitoriza in timp real traficul din anumite zone, avertizand soferul daca a avut loc un accident sau o anumita strada este prea aglomerata, oferind solutii de ocolire in timp real. Aplicatia va schimba de asemenea in mod automat modalitatea de convorbire in bluetooth, imediat ce masina porneste, aliniindu-se astfel Codului Auto si legilor in vigoare in state UE.

Stadioanele viitorului

O problema pe care o intampina cei care merg pe stadioane este un semnal slab si o conexiune deficitara, din cauza multiplelor persoane care incearca sa prinda banda in acelasi timp. Compania frantuzeasca este in proces de modernizare a stadionului de fotbal din Lyon, urmand ca in urma modificarilor sa se poata conecta la Internet 25.000 de oameni, simultan, subliniaza, vadit incantat, presedintele Orange. Pe cand si pe Arena Nationala?

Terminale de incarcare si "roboti" video

Un alt parteneriat, de data aceasta cu compania Sita, va permite Orange sa introduca in piata terminale fizice la care iti poti conecta terminalul mobil si sa downloadezi aplicatii, filme sau muzica. "Astfel se evita acele momente in care incepi sa tragi un clip si pentru ca iesi din raza de acoperire, semnalul se intrerupe", explica Richard.

Citeste si:

Un alt sistem, de data aceasta cu aplicabilitate mai mult spre zona de business, este un robot comandat de la distanta, dotat cu un monitor conectat la Internet, care se poate deplasa odata cu interlocutorul. Practic, de la distanta, o persoana poate comunica cu o alta persoana prin intermediul robotului, in timp ce acesta se deplaseaza alaturi sau in fata interlocutorului mobil.

Proiectul Polaris

"Proiectul Polaris va avea succes, in mod clar", a subliniat........ Daca in cazul celorlalte inovatii ramane de vazut cate "vor prinde" si cat de mult se vor dezvolta, proiectul Polaris va avea cu siguranta succes. Acesta este "numele de cod" pentru interconectarea tuturor device-urilor din casa si transmiterea de informatii in timp real intre ele. Este un serviciu deja existent si la concurenti ai Orange si perfectionarea serviciului si de catre compania frantuzeasca era un pas previzibil. Practic, daca de exemplu urmaresti un film pe laptop si apoi trebuie sa pleci, acel film se pune pe pauza si, prin cloud, il poti relua de unde ai ramas pe tableta. Totodata sistemul "invata" preferintele utilizatorilor si le ofera programe si solutii personalizate.

Jurnale de familie si camere 4G

Orange va lansa in viitorul apropiat si o aplicatie/retea sociala securizata la care au acces doar membri familiei. Pe aceasta retea acestia pot comunica intre ei, pot trimite fotografii si videoclipuri, pot afla unde sunt - practic, activitati ce pot fi realizate si pe alte retele, insa de aceasta data intr-un spatiu destinat exclusiv membrilor unei familii. Aplicatia se numeste Family Space si va permite, de asemenea, preluarea si ascultarea de mesaje de pe terminale mobile.

Compania va lansa de asemenea o camera conectata la 4G prin care se pot transmite imagini in direct de la evenimente. Imaginile sunt transmite, Live, pe platforma DailyMotion, fiecare utilizator putandu-si seta propriul cont si sa ofere acces doar anumitor membri.

Operatorul telecom a prezentat de asemenea proiecte legate de educatie precum si de sharing de fisiere si media in cadrul companiilor, presedintele companiei tinand insa sa precizeze ca ne aflam “abia la inceputul inovatiilor” si ca, pana la urma, degeaba inventam noi aplicatii daca, intr-un final, nu le folosim in folosul general al Umanitatii.

Persoanele in etate, un segment de piata din ce in ce mai important

Un alt segment de piata care va deveni din ce in ce mai interesant si va fi targetat din ce in ce mai mult de operatorii telecom va fi, fara indoiala, cel al persoanelor in varsta. Pe masura ce media de varsta europeana creste, spatiile destinate ingrijirii batranilor vor deveni din ce in ce mai limitate si mai scumpe, astfel incat oamenii in varsta vor trebui sa fie monitorizati si ingrijiti de acasa. Operatorii telecom si nu numai vor incerca, fara doar si poate, sa instaleze sisteme de monitorizare pentru a detecta daca exista probleme cu cei varstnici. “Este, in mod clar, un segment care va creste. Noi avem deja senzorii pentru monitorizare si vom lucra cu parteneri pentru securitatea lor”.

Segmentul telecom devine din ce in ce mai aglomerat si, uneori, dificil de inteles – ai de ales dintr-o multitudine de produse si servicii, abonamente, megabiti, viteze de Internet si asa mai departe. In mare parte, serviciile de baza nu se vor mai schimba ci doar se vor perfectiona insa, pe marginea lor se va construi un adevarat ecosistem de servicii si optiuni adiacente. “Scopul nostru este de a crea inovatii foarte usor de folosit de clienti – nu vrem sa «impingem» produsele ci vrem sa educam piata. Sistemele de baza deja exista si trebuie ca inovatiile adiacente sa fie simplu de accesat, printr-o simpla apasare de buton”, puncteaza Mari-Noëlle Jégo-Laveissière.

Ce ar inova Orange daca ar putea? “Poate un al doilea creier, pentru a gandi si mai rapid si ziua de 36 de ore!”, spun oficialii companiei, glumind. Una peste alta, filmele SF se apropie din ce in ce mai mult de realitate si nu ne-ar surprinde ca in curand sa avem microcipuri implantate sub piele care sa transmita informatii despre tine atunci cand intri in anumite magazine. Fara indoiala, si ceilalti operatori telecom - printre care si Vodafone si Telekom Romania, principalii concurenti pe piata locala, vor tine pasul cu inovatiile din industrie, totul, spun ei, pentru beneficiile clientului final. Noi adaugam - si pentru un business mai solid, mai profitabil.