W-S.ro: Care au fost doua highlight-uri ale anului curent din punctul de vedere al platilor prin PayPoint Romania, si care au fost tot doua lucruri care puteau functiona mai bine?

Mugur Dogariu: Este foarte dificil sa evidentiem doar doua arii interesante, in conditiile in care, in decursul anului curent, am inregistrat cresteri semnificative pe toate categoriile de servicii oferite consumatorilor, chiar si pe cele apartinand unor piete in stagnare. Ar trebui punctat faptul ca evolutia serviciilor consacrate – cum sunt serviciul de plati facturi si cel de incarcare electronica pentru telefonie mobila – a fost eclipsata de cresterile inregistrate pe segmente de servicii noi, cum sunt transferul de bani si plata contravalorii rovinietei.

In categoria lucrurilor care ar putea functiona mai bine s-ar putea incadra discutiile cu autoritatile din Romania, pentru a permite colectarea taxelor si impozitelor prin reteaua noastra. In aceasta arie, avem impedimente legate de integrarea bazelor de date sau de legislatie, dar si in ceea ce priveste receptivitatea autoritatilor pentru eficientizarea metodelor de plata a impozitelor, taxelor si amenzilor. Metodele de plata disponibile in acest moment – la ghiseul autoritatilor fiscale, cu cardul in mediul virtual sau la oficiile postale sunt influentate si de gradul diferit de dezvoltare a regiunilor tarii, de nivelul de bancarizare si, cel mai important, de preferintele si nevoile oamenilor.

W-S.ro: Tendinta va fi cea a platilor prin intermediul mobilului, chiar si NFC - cum va face fata PayPoint, cum se va adapta?

MD: In ciuda campaniilor mediatice sustinute din ultima vreme pe tema viitorului operatiunilor efectuate prin mijloace moderne de plata – carduri, online, mobile, contactless –, realitatea este ca utilizarea numerarului ramane metoda de plata covarsitor dominanta astazi in Romania, metoda ce inca are ponderi importante si in alte economii avansate, cum ar fi Germania sau Anglia. Evident, in viitor se va inregistra o scadere graduala a ponderii numerarului, tranzitie ce va fi influentata de nivelul comisioanelor de procesare a cardurilor aplicate comerciantilor, de disparitia colectarii ramburs pentru cumparaturile online, samd, dar ea nu va fi atat de rapida pe cat se vehiculeaza.

In orice caz, referitor la business-ul nostru, PayPoint nu inseamna numai plati in numerar la comerciantii parteneri. In cadrul Grupului PayPoint, divizia de plati mobile si online ocupa un loc important, iar implementarea serviciilor oferite de ea in Romania este una dintre prioritatile noastre in viitorul apropiat. Vom capitaliza si pe plan local pe aceasta expertiza si vom fi capabili sa oferim atat clientilor (companiile de utilitati, telefonie, etc), dar si consumatorilor nostri o varietate de modalitati de plata – numerar, card, plati online, plati mobile – toate urmarind un singur obiectiv: acela de a pune la indemana fiecaruia dintre noi modalitatea de plata care i se potriveste cel mai bine in contextul dat.

W-S.ro: In date cat mai exacte, cate tranzactii s-au generat in 2014 prin terminalele PP?

MD: De la lansarea serviciului Plati Facturi in Romania, in august 2008, am vizat si inregistrat de la an la an cresteri semnificative pe toate ariile de interes, respectiv tranzactii, retea, furnizori parteneri, notorietate, cota de piata. De la intrarea pe piata, am inregistrat peste 125 de milioane de tranzactii plati facturi procesate de noi in tot acest interval. Strict in prima jumatate a anului financiar 2014-2015, PayPoint a inregistrat in Romania un volum record de 25,2 milioane tranzactii plati facturi, in crestere 53% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.

W-S.ro: In ce regiuni se realizeaza cele mai multe tranzactii prin PayPoint?

Citeste si:

MD: Volumul de tranzactii depinde in mod clar de reteaua punctelor de plata (numarul si mai ales calitatea acestora) si de serviciile disponibile pe terminal. In anii de inceput ai companiei in Romania, dezvoltarea retelei a fost puternic influentata de parteneriatele semnate pentru colectarea de plati facturi. In acel context, in perioada respectiva a fost oarecum firesc ca avantul cel mai puternic (in termeni de retea si tranzactii) sa il cunoasca zonele urbane, cu precadere sud-estul tarii. In decursul urmatorilor ani, concomitent cu dezvoltarea retelei in mediul urban, ne-am optimizat prezenta si in rural, unde alternativele de plata a facturilor au devenit din ce in ce mai reduse, iar potentialul a fost si ramane ridicat.

A efectua un top al oraselor sau chiar al judetelor unde se inregistreaza cele mai mari volume de tranzactii ar presupune surprinderea unei imagini statice, de moment. Reteaua punctelor de plata PayPoint este extrem de dinamica, in continua dezvoltare, noi furnizori se alatura lunar portofoliului de servicii PayPoint si, totodata, alternativele de plata a facturilor se restrang tot mai mult pe anumite zone. Date fiind aceste variabile, topul regiunilor unde se inregistreaza cele mai mari volume este probabil altul chiar de la o luna la alta.

De mentionat ca beneficiem de suportul unui sistem de mapare digitala pentru a analiza permanent potentialul fiecarei zone din tara la nivel de detaliu, chiar la nivel de strada si pentru a putea decide unde se justifica prezenta unui punct de plata PayPoint. Cu alte cuvinte, niciunul din cele peste 8750 de terminale PayPoint nu este instalat la intamplare, stim cat poate produce fiecare zona, stim unde trebuie sa fim si ne asiguram ca semnam parteneriate cu cele mai bune locatii din aria respectiva.

W-S.ro:
Cate parteneriate aveti in prezent? (cu cate business-uri si, numeric, cate terminale aveti instalate si operationale?

MD: In prezent, reteaua punctelor de plata PayPoint numara peste 8.750 de terminale la nivel national, alese in urma unui proces riguros de selectie. In afara stabilitatii financiare, punem accent pe aspectul magazinelor, proximitatea acestora, programul extins de lucru, posibilitatea semnalizarii interne si externe a serviciului. Este important ca terminalele PayPoint sa fie amplasate in magazine unde consumatorii isi pot achita facturile odata cu achizitionarea bunurilor de larg consum, indiferent daca este vorba despre hipermarket-uri, supermarket-uri, minimarket-uri, magazine mixte cu program extins de lucru.

Referitor la portofoliul de plati, PayPoint are in momentul de fata contracte semnate cu 87 de clienti importanti din domeniul telecomunicatiilor, al utilitatilor si al serviciilor financiare, dintre care 76 sunt contracte pentru servicii de colectare plati. Totodata, PayPoint ofera serviciile de transfer de bani Western Union pe propriile terminale, permitand astfel clientilor sa trimita sau sa primeasca bani atat din afara tarii, cat si de pe teritoriul Romaniei.

W-S.ro: Cum a fluctuat in 2014 valoarea medie a platilor prin PayPoint, comparat cu 2013? Ce tendinte observam in acest sens?

MD: Eventualele variatii in valoarea medie a platilor efectuate prin PayPoint nu pot fi analizate in contextul unui “2013 versus 2014”, ci sunt influentate de tipul serviciilor lansate in perioada de referinta. Daca discutam strict de facturile de utilitati, nu cred ca se remarca modificari semnificative in ultimul an (valoarea facturilor e relativ aceeasi si in comportamentul de plata al consumatorului nu par a fi inregistrate schimbari). Daca discutam de operatiuni de incarcare electronica, de exemplu, valoarea este de ordinul zecilor de lei; insa, pentru o tranzactie de transfer de bani sau o plata a biletului de avion, valoarea medie a tranzactiei este evident mult mai ridicata.

Principalii concurenti ai PayPoint sunt ZebraPay sau Payzone.

Sursa foto: Shutterstock: Plata