Accenture activeaza pe piata locala din 2006 cand a inceput cu activitati de consultanta&strategie si operatiuni (infrastructure outsourcing si BPO- business process outsourcing. Ulterior a introdus in oferta si servicii de digital si tehnologie (dezvoltare de aplicatii IT).

In prezent, compania are centre in Bucuresti, Timisoara, Targu-Mures, Cluj-Napoca si Iasi. Cei mai multi angajati, peste 1000, sunt in Bucuresti, unde compania este prezenta cu toate cele cinci divizii. Urmeaza Timisoara (400 de angajati), Cluj-Napoca (300 de salariati), Iasi (150) si Targu-Mures (100).

1.400 de angajati lucreaza pentru divizia de operatiuni

Pe de alta parte, in functie de serviciile oferite, cei mai multi salariati, 1.400 de persoane, lucreaza in zona de operatiuni/BPO. Urmatoarele departamente in functie de numarul de salariati sunt cel de digital - cu circa 400 de oameni, cel de tehnologie 200 de oameni, iar cel de consultanta 100 de oameni.

Media de varsta in cadrul Accenture este de 28 de ani pentru divizia de BPO si 30 de ani pentru departamentele de tehnologie si consultanta.

In veniturile companiei, departamentele care genereaza cele mai mari afaceri sunt cele de BPO si consultanta.

“Am crescut foarte mult in ultimii doi, trei ani atat ca urmare a cresterii organice, dar si a unor achizitii la nivel global, companiile implicate in tranzactii fiind prezente si in Romania”, spune Patrunoiu.

Astfel, anul trecut Accenture a deschis al doilea centru in Romania, la Timisoara, unde compania ofera servicii de BPO si are peste 400 de salariati.
Centrele din Cluj-Napoca, Targu-Mures si Iasi au fost deschise datorita achizitiei de alte companii. Furnizorul american de servicii este prezent la Cluj-Napoca si Targu-Mures din martie anul trecut dupa tranzactia cu dezvoltatorul de software embedded Evopro. In aceste orase, angajatii lucreaza pentru proiecte din zona de digital. Circa 300 de persoane lucreaza in Cluj si 100 in Targu-Mures.

Cel mai recent birou Accenture este cel din Iasi ca urmare a achizitiei EnergyQuote JHA, o companie britanica care furnizeaza de servicii de BPO in domeniul energiei. In acest centru sunt in jur de 150 de specialisti.

Crestere de 10% a numarului de salariati pana la finalul anului

“Pentru partea a doua a anului vedem o crestere accentuata, va fi o dinamica importanta. In urmatoarele luni ar trebui sa crestem cu aproximativ 10% per total. Cred ca fiecare centru va urma acest trend (n.red. de crestere cu 10%). Am putea creste in zona de servicii IT la Timisoara si Iasi, pe segmentul de operatiuni/BPO in Cluj si Targu-Mures”, spune Patrunoiu.

El adauga ca Accenture nu are in plan deschiderea unor alte centre in Romania, deocamdata compania concentrandu-se pe cresterea celor cinci birouri actuale.

Dintre cele cinci divizii ale companiei (consultanta, strategie, digital, tehnologie si operatiuni/BPO), angajatii care se recruteaza cel mai dificil sunt cei necesari pentru domeniile tehnice. “Vedem o cerere importanta in piata pentru angajati din zona de IT, iar acestea sunt domenii in care vrem sa ne extindem”, afirma seful companiei americane.

Doar clienti din top Fortune 500

Accenture lucreaza numai cu companii mari, in special multinationale aflate in Fortune 500, topul jucatorilor cu cele mai mari cifre de afaceri la nivel mondial. Astfel, furnizorul are in jur de 20 de clienti pe zona de BPO, acelasi numar de clienti pentru divizia de tehnologie si aproximativ 10 clienti pentru cea de consultanta si strategie.

Citeste si:

Pentru majoritatea diviziilor, compania lucreaza pentru clienti straini, insa pentru o parte dintre ei ofera servicii si filialelor locale. In cazul serviciilor de strategie si consultanta, Accenture lucreaza in special cu clienti din Romania, domeniile principale din care provin acestia fiind telecomunicatii, bancar si energie&utilitati.

Pentru a recruta mai usor oameni, Accenture are mai multe parteneriate cu facultatile tehnice (pentru diviziile de digital&IT), dar si cu cele economice sau de limbi straine (pentru diviziile de BPO, consultanta).

Daca nu te axezi pe oameni, apar probleme

In jur de 70% dintre salariati lucreaza pe zona de externalizare a serviciilor, un domeniu in care fluctuatia de personal poate ajunge si la 30-40% pe an, iar pentru a-si retine oamenii compania recurge la traninguri, programe de dezvoltare, proiecte de CSR, evenimente, teambuildinguri.

“Intr-o piata foarte competitiva, daca nu pui accentul pe oameni, apar probleme. O masura pentru a retine oamenii este sa le diversificam rolurile, sa ii implicam in alte activitati. De exemplu, un angajat al departamentului de HR poate merge in universitati sa le vorbeasca studentilor despre cum este viata in companie devenind un fel de <<ambasador de cariera>>. Le incurajam latura creativa si comunicam cu ei”, explica Razvan Patrunoiu.

Printre principalii competitori ai Accenture pe segmentul de operatiuni/ BPO se numara companiile Genpact, Computer Generated Solutions, Wipro, WNS, dar si jucatori din zona de IT precum Oracle, IBM, HP sau Microsoft, care au centre de suport in Romania.

Cine este Razvan Patrunoiu

Razvan Patrunoiu lucreaza pentru Accenture din 2010, cand s-a alaturat diviziei de BPO, iar din august anul trecut este CEO al companiei.

Managerul a absolvit Facultatea de Finante-Banci din cadrul ASE in anul 2000, iar timp de un an a lucrat in domeniul bancar. In 2001, s-a angajat la fostul operator de telefonie mobila Zapp (Telemobil), companie preluata de Cosmote in 2009. In cadrul Zapp a lucrat din 2001 pana in 2008, cand a ajuns la functia de director financiar.

In 2008 a plecat ca director financiar al Tchibo, unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata locala a cafelei. Ulterior, a devenit CEO al companiei. Pentru Tchibo a lucrat pana in 2010, cand s-a angajat la Accenture.