Te pui in fata computerului, trosnesti degetele si te apuci sa scrii un mail pe care il consideri genial, despre proiectul tau cel putin la fel de genial. Dupa 30 de minute apesi send, cu emotii, dar increzator. De partea cealalta, Radu Georgescu, antreprenor in serie si investitor, primeste mail-ul, petrece 2 minute si apasa delete.

Sec. Sec, dar adevarat. Dintre cele circa 1.200 de mail-uri primite de Radu avand ca tematica centrala o cerere de investitie intr-un start-up (sau doar un concept), doar doua sunt alese, anual.

Radu Georgescu vorbeste infocat, in cadrul evenimentului „Antreprenor, Caut Finantare”, despre greselile pe care le poate face un antreprenor inainte, in timpul si dupa finantare, diferente intre seed investment si imprumut la banca, dar si planuri de viitor.

„Ca nivel de risc, un credit de la o banca vs. banii primiti de la un fond de investitii nu pot fi comparabile; nici nu au loc la aceeasi masa. Daca in cazul bancilor, acestea isi recupereaza tot timpul banii inapoi, o companie precum Gecad, care investeste in startup-uri, traieste cu riscul de a pierde toti banii”, subliniaza el.

Pe de alta parte, insa, si castigurile sunt pe masura, daca startup-ul performeaza – de zece ori investitia initiala, recuperata.

Sa reluam: mail-ul. Ce-i cu el?

Radu primeste lunar sute de mail-uri de la antreprenori; acorda fiecaruia intre 2 si 5 minute, cum este de altfel si normal si, in acest timp scurt, trebuie sa il convinga.

„Primesc mail-uri de genul «am si eu o idee, senzationala, daca vrei sa o afli, hai sa ne intalnim!» sau «Am ideea asta, fantastica, daca vrei sa o folosesti, cumpar-o de la mine!» sau, uneori, primesc 70 de pagini de prezentare. In toate situatiile, raspunsul este NU! NU ma intereseaza”, spune, raspicat, Georgescu.

Practic, in acele minute, trebuie sa convingi investitorul sa se vada cu tine. In Romania, considera Georgescu, una dintre probleme este capacitatea antreprenorilor de a sintetiza ideile, de la le pune in pagina eficient, cu cat mai multe informatii utile. „Este super important sa construiesti un mail bun, un paragraf care sa ma convinga sa ma intalnesc cu tine”.

Intalnirea cu investitorul este doar un teaser la ce ar putea insemna viata ta de acum incolo.

In mod poate surprinzator, una dintre greselile pe care le fac antreprenorii, nu doar din Romania, este sa ignore trecutul si sa povesteasca doar despre ce va urma sa se intample in viitor. Practic, in loc sa isi bazeze mail-ul si mai apoi eventualul pitch si pe ceea ce au realizat in trecut, cum arata piata, ce factori din trecut ar influenta proiectul si asa mai departe, multi arata doar cum start-up-ul lor se va dezvolta si va creste ca Fat-Frumos in 7 zile cat in 7 ani, fara a face legaturi cu ceea ce se intampla si s-a intamplat deja.

„Un start-up trebuie sa fie capabil sa isi puna proiectul intr-un context istoric, sa arate ce spune despre ei piata si, daca au si trecut personal, sa si-l scoata in evidenta. In antreprenoriat, a avea esecuri este un lucru bun! Trece-le in CV-ul tau de prezentare, macar asa ne vom asigura ca acel om nu va face aceleasi greseli de doua ori”, puncteaza Radu Georgescu.

In cazul Gecad, capacitatea de a executa un proiect conteaza in procent de 80%, practic sa arate ca start-up-ul are capacitatea de a face ca lucrurile sa se intample. Viziunea conteaza in procent de 15% in timp ce chimia dintre antreprenor si investitor conteaza 5% in procesul de decizie.

Pasul doi – intalnirea efectiva

Este o lupta, in mod clar. O lupta din care insa investitorul si-ar dori sa iasa infrant, si nu invingator. Scopul investitorului este acela de a provoca antreprenorul, de a il observa, uneori sa ii „puna bete-n roate” si sa nu fie de acord cu tot ceea ce zice el.

Lucrurile devin „simpatice”, spune Radu, atunci cand ai nevoie de mai multi bani pentru a reusi ceea ce ai promis la inceput.

„Intrebarea pe care si-o pune investitorul este «care este adevarul din spatele evaluarii acestui proiect?». Evident, antreprenorul are o idee despre el si poate sustine sus si tare ca intr-un anumit orizont de timp va ajunge la 100 de milioane de euro. Investitorul insa se gandeste, mai realist, care este adevarul. Nu conteaza insa atat evaluarea efectiva, cat capacitatea antreprenorului de a ridica compania la nivelul acela”.

Daca insa investitorul si antreprenorul nu cad de acord asupra unei evaluari, investitia nu are loc. „Intreprinzatorii sunt fericiti sa primeasca evaluari supralicitate pentru viitor, insa de cele mai multe ori acestea nu se implinesc si, in final, ies mai prost decat daca ar fi fost mai consevatori”, spune Radu Georgescu. Onestitatea, realismul si sa iti pastrezi mintea deschisa sunt esentiale in dialogul cu investitorul.

„Sunt motive infinite pentru care un antreprenor nu primeste investitie – pare ca le stie pe toate, este inflexibil, nu cadem de acord asupra evaluarii initiale, nu are echipa buna, este nesigur…sunt o multime. Asa cum ratezi in intalnirea cu investitorul, asa ratezi si in intalnirea cu viata”.

Intalnirea cu investitorul este doar un teaser la ce ar putea insemna viata ta de acum incolo.

Investitia are loc, now what?

In 95% din cazuri, daca planurile initiale pe care le anunti se si intampla, nu auzi de investitor, nu te deranjeaza, nu se implica decat pozitiv in activitatea ta, pe post de advisor – avand experienta mult mai mare.

Lucrurile devin „simpatice”, spune Radu, atunci cand ai nevoie de mai multi bani pentru a reusi ceea ce ai promis la inceput. „Sa vezi cum vin si iti gasesc 1 milion de motive pentru care nu a iesit cum trebuia, dar si 1 milion de motive pentru care o noua runda de finantare va duce compania pe aripile succesului”. Daca firma nu da semne de succes insa…”explicatiile post mortem nu mai conteaza”.

Liceenii nu considera ca a avea bani este un lucru bun, pentru ca ii au hotii. Fals, banii sunt buni!

Un alt lucru important este informarea investitorilor despre performantele companiei. „O data pe luna, in cadrul unei intalniri de o ora, este necesar ca investitorul sa fie pus la punct de catre antreprenor cu evolutia companiei. Daca informatia oferita nu este completa, nu este sintetizata pe intelesul investitorului, acesta pleaca frustrat si simte ca este mintit, ca ii sunt omise informatii importante”, puncteaza Radu Georgescu.

Un alt lucru important pe care trebuie sa il ia in considerare un start-up este aducerea unui board of advisors in companie, consultanti cu experienta. „Trebuie tot timpul sa vii cu informatii din afara, nu trebuie sa cresti inchis intr-o bula, in lumea ta”.

Rolul CFO-ului este, de asemenea, extrem de important, fiind deseori pe plan de egalitate cu CEO-ul si raportand board-ului. „In State este chiar mai puternic decat la noi – acolo tine si partea de IT, legal, contabilitate, HR si asa mai departe. Aici depinde, evident, si de domeniul companiei – daca este mai indreptata spre partea financiara sau spre altceva”.

A esua nu e capat de lume. Ba chiar e un lucru bun.

90-95% dintre proiectele incepute esueaza. Este o statistica care nu poate fi ignorata dar, asa cum spuneam si anterior, a esua este un lucru bun. In cazul Gecad, din cele circa 30 de companii in care compania a investit, 6 au fost de mare succes, in 5 nu au pierdut bani si in restul au pierdut investitia. „Avem deci o rata a succesului foarte buna, de circa 75%”.

Pentru a incerca sa sprijine tanara generatie, antreprenorul Radu Georgescu viziteaza, anual, mai multe licee din tara unde vorbeste pentru si alaturi de elevi. „Am realizat ca tinerii nu considera banii ca fiind ceva bun. Fals! Banii sunt ceva bun! Atunci cand ii intreb daca sunt sau nu un lucru bun, aproape toti raspund ca nu sunt, pentru ca ii au hotii, politicienii si asa mai departe. Raspunsul meu este ca nu banii sunt problema, ci oamenii. Hotii. Un alt lucru pe care l-as schimba in scoli este acel lucru care te invata inca din clasa I, sa stai cuminte, sa taci cu mainile la spate. NU, vorbeste, fii activ, vorbeste neintrebat! Doar asa vei putea evolua si vei fi inchizitiv”, subliniaza Radu Georgescu.

Daca ar putea introduce o materie in scoli, aceea ar fi de finante personale, inca din scoala generala. „Copiii nu stiu sa isi tina banii in portofel”.

In ceea ce priveste proiectul Vector Watch, ceasuri inteligente fashion, Radu nu este deloc modest, subliniind ca acesta va fi un Unicorn (start-up care atinge 1 miliard de euro capitalizare). Perioada de timp? „Daca e sa fiu optimist, circa 1 an si jumatate”, mai spune el.

Cum ti se pare ca priveste Radu Georgescu relatia dintre investitor si antreprenor? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Alex Goaga
Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri